Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSpbIA/1/415-44/213b/47/05/BB
z 12 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSpbIA/1/415-44/213b/47/05/BB
Data
2005.08.12



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
przekazanie nieodpłatne
przychód


Pytanie podatnika
Czy nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej właścicielowi drogi podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Urząd Miasta i Gminy zobowiązał firmę do wykonania poszerzenia drogi oraz poszerzenia wjazdu i wyjazdu ze stacji CPN. Z dołączonych do uzupełnienia wniosku dokumentów wynika, iż Burmistrz ... decyzją Nr BGI.7331-1/49/2000 z dnia 16-10-2000r. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ustalił warunki zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji polegającej na budowie stacji paliw płynnych wraz z zapleczem i infrastrukturą techniczną - na działce nr ... położonej w ... przy ..., tj. m.in. warunki obsługi w zakresie komunikacji i infrastruktury technicznej (...) /pkt 3 decyzji/.
Dnia 4.06.2003r. Burmistrz Miasta ... udzielił pozwolenia na użytkowanie Stacji Paliw zastrzegając, że zgodnie ze stanowiskiem Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wyrażonym w piśmie nr WBiD.5423-1-09/03 z dnia 2003-05-19 firma ... może korzystać z istniejących zjazdów tymczasowo, tj. do dnia 1.05.2005r., po wskazanym terminie istniejące zjazdy należy przebudować, zachowując wymogi określone przez zarządcę drogi.
Pismo Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich z dnia 19.05.2003r. dotyczy uzgodnienia obsługi komunikacyjnej działek nr. geod. ... położonych przy ul. ... w ... . Z treści powyższego pisma wynika: "Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku w nawiązaniu do ustaleń podjętych na spotkaniu w dniu 29.04.2003r. w sprawie lokalizacji wjazdów z drogi wojewódzkiej Nr ... , na działki położone przy ul. ... w ..., działając zgodnie z ustawą o drogach publicznych oraz rozporządzeniem MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43 z 1999r., poz. 430), przyjmuje ustalenia określone w protokole z dnia 29.04.2003r., a mianowicie:
- właściciel przedmiotowych działek może korzystać z istniejących zjazdów, jako tymczasowych na okres 2 lata, tj. do dnia 01.05.2005r.;
- po wskazanym terminie, docelowo, istniejące zjazdy należy przebudować, uwzględniając dodatkowe pasy ruchu dla pojazdów zjeżdżających z drogi, w tym celu należy:
1) opracować projekt budowlany i wykonawczy zgodnie obowiązującymi przepisami, spełniając wymagania wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej,
2) opracować projekt stałej organizacji ruchu oraz czasowej na okres prowadzenia robót drogowych,
3) projekty z pkt 1) i 2) uzgodnić z zarządem drogi i zatwierdzić przez właściwe organy,
4) na podstawie pozwolenia na budowę uzyskać zgodę zarządu drogi na zajęcie pasa drogowego i prowadzenie robót, składając odpowiedni wniosek."
Dnia 30.07.2003r. Burmistrz Miasta ... decyzją Nr BGI.7331-1/31/2003 ustalił warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie pasów wyłączenia z ruchu, wjazdu i wyjazdu ze Stacji Paliw, pouczając, iż niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Z tytułu niniejszej decyzji nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych przez wnioskodawcę, który nie uzyskał prawa do terenu. W pouczeniu ww. decyzji zapisano również, iż realizacja inwestycji wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.
Nawiązując do powyższych zapisów informuje Pani, iż nie posiada żadnego tytułu prawnego do drogi wojewódzkiej nr ... ani żadnej umowy najmu czy dzierżawy.
Ma Pani zatwierdzony projekt budowlany oraz pozwolenie na budowę pasów wyłączenia z ruchu, wjazdu i wyjazdu ze stacji paliw zlokalizowanej przy ul. .... w ... (droga wojewódzka nr ...) - decyzja Nr 12 Wojewody Podlaskiego Nr RR.V.SDW.7111-7/04 z dnia 13.05.2004r..
Wykonawców oraz środki pieniężne w postaci kredytu obrotowego zapewnia w całości inwestor, czyli Pani. Inwestycja jest wyceniona na kwotę 172.975,74 zł brutto.Stacja paliw składająca się z trzech dystrybutorów do tankowania paliw płynnych i jednego gazowego, pracuje w ruchu ciągłym (24 godziny na dobę). Dodatkowe pasy na drodze wyłączające pojazdy z ruchu w celu wjazdu do tankowania na stację CPN umożliwią bezpieczny ruch na drodze, a w szczególności umożliwią wjazd dużym samochodom przez co zwiększy się sprzedaż opodatkowana. Jak pisze Pani we wniosku, po zakończeniu inwestycji będzie musiała Pani przekazać drogę nieodpłatnie właścicielowi.
Z danych ewidencyjnych będących w posiadaniu tut. organu podatkowego wynika, iż w 2005r. prowadzi Pani księgi rachunkowe.
W tym stanie faktycznym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało postawione następujące pytanie: czy nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej właścicielowi gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz jak udokumentować takie przekazanie?

STANOWISKO PODATNIKA
" Uważam, iż nieodpłatne świadczenie usługi budowlanej na rzecz właściciela gruntu na którym znajduje się droga nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, przekazanie tej inwestycji właścicielowi drogi nastąpi na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego."

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Kwestia ponoszenia kosztów związanych z budową i modernizacją dróg przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą została uregulowana przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych /tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm./. Stosownie do postanowień art. 16 tejże ustawy budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.
Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./. Zgodnie z brzmieniem art. 14 ust. 1 ustawy podatkowej za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Natomiast art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy podatkowej stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej jest również przychód z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących (...).
Przy ocenie skutków dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z dokonywanymi rozliczeniami z tytułu przebudowy drogi i jej przekazania właścicielowi należy wskazać, iż czynności te mogą być przeprowadzone z wykorzystaniem różnego rodzaju instytucji Kodeksu cywilnego i przybrać formę: sprzedaży, zamiany, darowizny lub nieodpłatnego przekazania nie będącego darowizną w rozumieniu art. 888 kodeksu cywilnego.
W przedstawionym przez Panią stanie faktycznym całość wydatków związanych z budową pasów wyłączenia z ruchu, wjazdu i wyjazdu ze stacji paliw zlokalizowanej przy ul. ... w ... (droga wojewódzka nr ...) ponosi Pani, jako inwestor. Po zakończeniu inwestycji, zostanie ona nieodpłatnie przekazana właścicielowi drogi.
Zatem, w zakresie unormowań prawnych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne przekazanie wykonanej inwestycji drogowej właścicielowi drogi nie spowoduje powstania przychodów po stronie przekazującego, gdyż nie nastąpiło tu przysporzenie majątkowe.
Zgodnie z art. 24a ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu /straty/, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a - 22o.
Tym odrębnym przepisem w odniesieniu do ksiąg rachunkowych jest ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Przepis art. 20 tejże ustawy określa, iż podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej.
Dowód księgowy powinien spełniać wymogi określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, tj. zawierać co najmniej:
1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,
5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.
Można zaniechać zamieszczania na dowodzie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów lub techniki dokumentowania zapisów księgowych - art. 21 ust. 1a ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21, (...).
Zatem, dokument potwierdzający nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej powinien zawierać dane , o których mowa w art. 21 ustawy o rachunkowości; może to być, np. prokokół zdawczo-odbiorczy zawierający w/w dane.
Ponadto, udokumentowanie nieodpłatnego przekazania dokonanej inwestycji drogowej powinno być zgodne również z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./.
W związku z powyższym stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów. Dokumenty złożone wraz z wnioskiem, podlegały formalnej i merytorycznej ocenie pod kątem prawa podatkowego tylko w zakresie zagadnienia przedstawionego w zapytaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj