Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-99-I/05
z 10 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-99-I/05
Data
2005.08.10



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
obowiązek płatnika
stypendia
uczniowie
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Z uwagi na powstałe wątpliwości prosi Pani o wyjaśnienie, czy w przedstawionym stanie faktycznym postąpiła Pani właściwie ujmując stypendium syna w swoim zeznaniu podatkowym za 2004 r. i czy kwota 1.332 zł (2.472 zł - (3 x 380 zł) wykazana została przez Panią w prawidłowej wysokości?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 23.05.2005 r. w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 23.05.2005 r. uzupełnionym 11 i 13.07.br. zwróciła się Pani do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z Pani wniosku wynika, iż w marcu 2004 r. Pani synowi, uczniowi II klasy gimnazjum, na podstawie uchwały Nr XXII/319/04 Rady Miasta w Olsztynie z dnia 25.02.2004 r. przyznane zostało stypendium na okres 3 miesięcy, tj. od marca do maja 2004 r. w wysokości po 824 zł miesięcznie brutto, z przeznaczeniem na realizację cyklu szkoleniowego w zakresie tańca, zakupu strojów i butów do tańca.

Stypendium zostało wypłacone przez Urząd Miasta w Olsztynie przelewem na Pani konto bankowe w miesiącach: marcu, kwietniu i maju. Jak dalej Pani wyjaśnia Urząd Miasta w Olsztynie rozliczył przedmiotowe stypendium sporządzając PIT-8C na Pani nazwisko i wskazując jako dochód kwotę 2.472 zł, bez uwzględnienia kwoty 380 zł m-cznie jako wolnej od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyjaśnia też Pani, że w swoim rozliczeniu rocznym PIT-36 za 2004 r. wykazała Pani kwotę stypendium według otrzymanego PIT-u 8C, jako dochód małoletniego syna.

Z uwagi na powstałe wątpliwości prosi Pani o wyjaśnienie, czy postąpiła Pani właściwie ujmując stypendium syna w swoim zeznaniu podatkowym za 2004r. i czy kwota 1.332 zł (2.472 zł - (3 x 380 zł) wykazana została przez Panią w prawidłowej wysokości? Zdaniem Pani stypendium syna podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mimo to, że stanowi dochód małoletniego syna, właściwie postąpiła Pani wykazując je w swoim rozliczeniu rocznym za 2004 r.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy art. 7 ust. 1, art. 21 ust.1 pkt 40 b i art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 w/cyt. ustawy, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, dolicza się do dochodów rodziców lub dochodów osób, o których mowa w art. 6 ust. 4, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Art. 21 ust. 1 pkt 40 b stanowi, że wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł z zastrzeżeniem ust. 10.

Ponadto w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 10, ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane (inne jednostki organizacyjne). Płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 b , są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika z zastrzeżeniem art. 37.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia, że niektóre z dochodów małoletnich dzieci nie podlegają kumulacji z dochodami rodziców, lecz są odrębnie opodatkowane u dzieci. Do dochodów tych zgodnie z c/w przepisem art. 7 ust. 1 updof zaliczyć należy dochody z pracy, stypendiów i dochody z przedmiotów oddanych dzieciom do swobodnego użytku. Powyższe oznacza, iż stypendium jest dochodem syna. Zatem jako rodzić powinna była Pani złożyć oddzielnie zeznanie podatkowe na imię i nazwisko syna, które jako jego przedstawiciel ustawowy powinna była Pani podpisać.

W myśl postanowień art. 21 ust. 1 pkt 40 b w/cyt. ustawy, jeżeli stypendium przyznane uczniowi na warunkach w nim określonych, a którego o wysokość i zasady udzielenia zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, lecz jego wysokość przekracza kwotę 380 zł m-cznie, to z zastrzeżeniem ust. 10 art. 21 ustawy opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka ponad tę kwotę.

Oznacz to, iż korzysta ze zwolnienia podatkowego jedynie kwota do wysokości 380zł miesięcznie pod warunkiem, że podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru PIT-2C, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów niepodlegających łączeniu z dochodami z innych źródeł i opodatkowanych w sposób zryczałtowany (określonych w art. 28 i 30 oraz w art.30a i 30b).

Należy uznać, że dla przysługiwania zwolnienia konieczne jest złożenie zgodnego z rzeczywistością oświadczenia, a zatem prawo do zwolnienia związane będzie nie tyle ze złożeniem oświadczenia, co z faktycznym nieosiąganiem dochodów, o których mowa. Prawo do zwolnienia będzie przysługiwać, jeżeli stypendysta otrzymuje rentę rodzinną albo przychody, które nie podlegają łączeniu z dochodami z innych źródeł, lecz są opodatkowane w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w art. 28 i 30 oraz w art. 30 a i 30 b updof.

Zatem fundator stypendium jako płatnik - zgodnie z art. 39 ust. 2 cyt. ustawy skoro obowiązek poboru zaliczek na podatek ustał w ciągu roku - do dnia 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana powinna być ostatnia zaliczka (za maj w czerwcu) powinien był przekazać podatnikowi (na ręce Pani) i organowi podatkowemu, według miejsca zamieszkania Pani syna imienną informację o wysokości dochodu oraz pobranych przez płatnika zaliczkach podatku (wg art. 32 ust. 1 i 3 w/w ustawy), a po zakończeniu roku podatkowego, do końca lutego powinien był sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT-8S).

Błędne sporządzenie przez płatnika informacji PIT-8C (zamiast PIT-8S) nie zwalnia jednak Pani od złożenia zeznania za syna i korekty Pani zeznania za 2004 r.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...) Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj