Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kościanie
PD/415-10/05
z 23 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-10/05
Data
2005.06.23
Autor
Urząd Skarbowy w Kościanie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pozarolnicza działalność gospodarcza
reklama
Pytanie podatnika
Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi fakt zaliczania do kosztów uzyskania przychodów - jako wydatków na reprezentację limitowaną bądź publiczną - wydatków związanych z wystrojem wnętrza pomieszczeń, w których przyjmowani są klienci oraz osoby przychodzące tylko po informację. Wnioskodawca podnosi fakt, iż w dobie dzisiejszych czasów w dobrym tonie jest utrzymanie pomieszczeń do przyjmowania interesantów w przyjemnych warunkach, które mają zapewnić m.in. dekoracje z kwiatów na biurku czy stole.Zdaniem wnioskodawcy koszty związane z wystrojem biura stanowią reklamę publiczną, gdyż nie są adresowane do konkretnej osoby.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jt. Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z treści cytowanego przepisu wynika, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów jeśli ma on związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz nie został wymieniony w art. 23 ustawy. Ponadto na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Reklama prowadzona w sposób publiczny, to taka, która może być dostępna dla nieokreślonej liczby osób, czyli jej odbiorcami może być nieograniczony, anonimowy krąg osób. Ma ona zatem charakter powszechny, przeznaczony dla ogółu ludzi. Reklama prowadzona w sposób niepubliczny to taka, która adresowana jest do ograniczonego kręgu osób, a zatem do określonej nieanonimowej liczby odbiorców, znanych z imienia i nazwiska, jak również określonych firm. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przez pomieszczenia biurowe przewija się szeroki krąg osób: zarówno klientów jak i osób tylko uzyskujących informację, a więc pozostających dla firmy anonimowymi. Tut. organ podatkowy zgadza się, ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku, iż wystrój biura może stanowić element zachęcający potencjalnego klienta do korzystania z usług firmy, a więc w konsekwencji do zwiększenia przychodów firmy. Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny poniesione wydatki, o których wyżej mowa stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodów nie objęte limitem pod warunkiem jednak, że spełniać one będą wymogi wynikające z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kościanie uznał wyrażone we wniosku stanowisko za prawidłowe i w związku z tym postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.