Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kościanie
PD/415-10/05
z 23 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-10/05
Data
2005.06.23



Autor
Urząd Skarbowy w Kościanie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pozarolnicza działalność gospodarcza
reklama


Pytanie podatnika
Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi fakt zaliczania do kosztów uzyskania przychodów - jako wydatków na reprezentację limitowaną bądź publiczną - wydatków związanych z wystrojem wnętrza pomieszczeń, w których przyjmowani są klienci oraz osoby przychodzące tylko po informację. Wnioskodawca podnosi fakt, iż w dobie dzisiejszych czasów w dobrym tonie jest utrzymanie pomieszczeń do przyjmowania interesantów w przyjemnych warunkach, które mają zapewnić m.in. dekoracje z kwiatów na biurku czy stole.Zdaniem wnioskodawcy koszty związane z wystrojem biura stanowią reklamę publiczną, gdyż nie są adresowane do konkretnej osoby.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jt. Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów jeśli ma on związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz nie został wymieniony w art. 23 ustawy.

Ponadto na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Reklama prowadzona w sposób publiczny, to taka, która może być dostępna dla nieokreślonej liczby osób, czyli jej odbiorcami może być nieograniczony, anonimowy krąg osób. Ma ona zatem charakter powszechny, przeznaczony dla ogółu ludzi.

Reklama prowadzona w sposób niepubliczny to taka, która adresowana jest do ograniczonego kręgu osób, a zatem do określonej nieanonimowej liczby odbiorców, znanych z imienia i nazwiska, jak również określonych firm.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przez pomieszczenia biurowe przewija się szeroki krąg osób: zarówno klientów jak i osób tylko uzyskujących informację, a więc pozostających dla firmy anonimowymi.

Tut. organ podatkowy zgadza się, ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku, iż wystrój biura może stanowić element zachęcający potencjalnego klienta do korzystania z usług firmy, a więc w konsekwencji do zwiększenia przychodów firmy.

Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny poniesione wydatki, o których wyżej mowa stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodów nie objęte limitem pod warunkiem jednak, że spełniać one będą wymogi wynikające z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kościanie uznał wyrażone we wniosku stanowisko za prawidłowe i w związku z tym postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj