Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WP/172/11/05/JK
z 20 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WP/172/11/05/JK
Data
2005.05.20



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dywidendy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo wskazać jako właściwy niemiecki Urząd Skarbowy w celu rozliczenia tam podatku od dywidendy wypłaconej przez polską spółkę?


Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku firmy..... żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z póź. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie


Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny : Pani .... - obywatel polski zamieszkała formalnie : na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Niemiec, faktycznie : na terytorium Niemiec , pracująca na terytorium Niemiec i rozliczająca się z dochodu uzyskanego z pracy w tamtejszym Urzędzie Skarbowym - będąc wspólnikiem Spółki" .... z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada prawo do wypłaty dywidendy za rok ubiegły. Biorąc pod uwagę zastaną sytuację faktyczną oraz obowiązek rozliczenia uzyskanego dochodu z kapitału Pani ..... winna złożyć stosowną deklarację oraz zgodnie z jej treścią, za pośrednictwem spółki, odprowadzić naliczony podatek właściwemu Urzędowi Skarbowemu. W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Spółka zadaje pytanie :czy Pani..... ma prawo wskazać jako właściwy niemiecki Urząd Skarbowy w celu rozliczenia tam podatku dochodowego powstałego w związku z rozważaną wypłatą, dywidendy przez Spółkę? Zdaniem Spółki, ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w sprawach opodatkowania osób nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania odwołuje się do umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W przedstawionej sytuacji zastosowanie będzie miała Umowa między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisana w Warszawie dnia 18 grudnia 1972 r. , a nie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.
Z treści art.10 pkt.1 pierwszej umowy wynika, że dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Spółka stoi na stanowisku, iż Pani może rozliczyć uzyskany dochód z tytułu dywidendy pochodzącej ze spółki polskiego prawa handlowego, w kraju, w którym faktycznie mieszka i rozlicza się z Urzędem Skarbowym tj. na terenie Niemiec ( zawiadamiając o tym fakcie uprzednio właściwy Urząd Skarbowy na terytorium Polski).

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest nieprawidłowe. Z przedstawionego we wniosku Spółki stanu faktycznego wynika, że Pani .... podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu o którym mowa w art. 3 ust.2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z póź. zm.
Zgodnie z art.3 ust. 2a w/w ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku pracy lub stosunku służbowego, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art.4a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art.3 ust.2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. W omawianym przypadku należy mieć na uwadze umowę między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisaną w Warszawie dnia 18 grudnia 1972 (Dz.U. z 1975 r.Nr31, poz.163). Zgodnie z art.10 ust. 1 i 2 w/w umowy dywidendy mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, jak i w państwie, w którym ma miejsce zamieszkania lub siedzibę odbiorca dywidendy. Pomimo tego, że w omawianym przepisie użyto sformułowania "dywidendy (...) mogą być opodatkowane w drugim państwie", nie znaczy to, iż odbiorca dywidendy ma prawo wyboru, w którym państwie dochód ma być opodatkowany. Sformułowanie to oznacza natomiast, że drugie państwo ma prawo opodatkować dochód z dywidendy, jeżeli na podstawie przepisów tego państwa dochód ten podlega w tym państwie opodatkowaniu.

W związku z powyższym dochody z dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają zgodnie z polskim prawem opodatkowaniu w miejscu siedziby spółki wypłacającej dywidendę, niezależnie od postanowień prawa niemieckiego. Zgodnie z treścią art.30a ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby zagraniczne uzyskujące dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% kwoty wypłaconej dywidendy. Zgodnie z treścią art.30a ust. 2 w/w ustawy powołane wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji. Zgodnie z treścią art.41 ust.4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółka wypłacająca dywidendę ma obowiązek jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z treścią art.42 ust.1 płatnicy, o których mowa w art.41 ustawy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek)- na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podatnik otrzymujący dywidendę nie może wybrać według własnego uznania urzędu skarbowego ( niemieckiego lub polskiego) właściwego do rozliczenia podatku dochodowego. Jednocześnie Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, że w dniu 19 listopada 2004 roku w Ministerstwie Spraw Zagranicznych nastąpiła ratyfikacja umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 roku. Zgodnie z art.32 ust.2 tej umowy, wchodzi ona w życie po upływie jednego miesiąca od daty wymiany dokumentów ratyfikacyjnych i ma zastosowanie :- w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła - do kwot dochodu osiągniętego od dnia 1 stycznia 2005 roku- w odniesieniu do innych podatków od dochodu i od majątku - do podatków naliczanych za każdy rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2005 roku lub po tym dniu,- w odniesieniu do wymiany informacji na podstawie art.27 - od dnia 1 stycznia 2005 r. oraz- w odniesieniu do pomocy w poborze podatków na podstawie art.28 - gdy właściwe organy uzgodnią pisemnie w drodze procedury wzajemnego porozumiewania, zgodnie z art.26, tryb stosowania art.28. Z powyższego wynika, że w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym zastosowanie ma umowa między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisana w Warszawie dnia 18 grudnia 1972 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj