Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
US36/2BV/443/50/05/MKow
z 15 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US36/2BV/443/50/05/MKow
Data
2005.04.15



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
media
refakturowanie
usługi najmu


Pytanie podatnika
Dot. zasadności stosowania stawki podatku 7% na usługi medialne ( dostawa wody i wywóz nieczystości) przy obciążaniu za te usługi najemców lokali użytkowych w wyniku świadczonej usługi najmu lokali.


W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca podał, że wynajmuje swoje pomieszczenia najemcom na cele gospodarcze. W umowach najmu lokali ustalono, że najemca płaci czynsz oraz zwraca Wnioskodawcy koszty zużytej wody, energii, odprowadzania ścieków itd. Przedmiotowe koszty są refakturowane przez Wnioskodawcę na najemców zgodnie ze stawką podatku VAT jaką stosują sprzedawcy tych usług na rzecz Wnioskodawcy. W tym zakresie Wnioskodawca wystawia na rzecz najemców faktury VAT.Do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca zadał pytanie, o zasadność stosowania stawki podatku 7% na usługi medialne ( dostawa wody i wywóz nieczystości) przy obciążaniu za te usługi najemców lokali użytkowych w wyniku świadczonej usługi najmu lokali. Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie to należy odpowiedzieć twierdząco.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście stwierdza, co następuje.

Analizując problem stosowania właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do refakturowanych usług należy podkreślić, że dotychczas i aktualnie obowiązująca . ustawa o podatku od towarów nie zawiera przepisów regulujacych tę kwestię.
Jednakże stosowany w praktyce pogląd dopuszczający rekakturowanie usług oparty jest na wynikającym z uchwały z dnia 15.10.1998 r. Sądu Najwyższego - SN (7) III ZP 8/98 na podstawie, której Sąd dopuścił możliwość refakturowania kosztów usług towarzyszących świadczeniu usługi głównej , o ile z zawartej umowy pomiędzy stronami umowy istnieje wyrażne porozumienie co do odrębnego rozliczenia ich i zastosowania tej samej stawki podatkowej. W konsekwencji Sąd uznał, ze podatnik, który refakturuje usługę - świadczy tę usługę w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (obecnie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), co zaś oznacza, że świadczącym usługę jest zarówno podmiot faktycznie ją wykonujący jak i podmiot, który dokonuje jej refakturowania. W konsekwencji obydwaj podatnicy mają prawo zastosować stawkę podatku (względnie zwolnienia z podatku) właściwą dla tej usługi. Należy przy tym zaznaczyć, że refakturowanie jest dopuszczalne w odniesieniu do kosztów tych usług, które mają charakter dodatkowy, uzupełniający w stosunku do usługi głównej, co stwierdził również NSA w wyroku z dnia 10.11.1999 r. (I SA/Gd 1329/97) w odniesieniu do umowy najmu stwierdzając, iż jest dopuszczalne dokonanie refakturowania należności za usługi dostawy energi itp. w/g stawek podatku VAT stosowanych przez dostawców energii w fakturach wystawionych na ich nabywcę (wynajmującego lokal i refakturującego należności za dostawy energii). Niewłaściwym jest jednak refundacja wydatków ściśle związanych z przedmiotem najmu, jako element kalkulacyjny czynszu najmu tj. kosztów podatków i opłat z tytułu własności i użytkowania wieczystego. Stanowisko to potwierdził także SN w wyroku z dnia 21.05.2002 r. (III RN 66/01).Jednocześnie należy podkreślić, że przepisy Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) , na których wzorowane są przepisy ustawy o VAT przewidują regulacje dotyczące refakturowania. Z regulacji zawartej w art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy wynika, że tzw. odprzedaż usługi jest tożsama ze świadczeniem usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz przytoczonego wyżej orzecznictwa wynika,że Wnioskodawca dokonując refakturowania przedmiotowych usług medialnych : dostawy wody i wywozu nieczystości (w/g stawki podatku 7%) na najemców lokali użytkowych, zgodnie z zawartymi umowami, pozostaje w zgodzie z przyjętą linią orzecznictwa sądów w tego typu sprawach. Jednocześnie należy dodać, że w wykonaniu czynności polegających na świadczeniu usług najmu na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Wnioskodawca nie korzysta z wyłączenia zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT i w przedmiotowym zakresie posiada status podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy. Zaś wykonywane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmn.) jako odpłatne świadczenie usług.


Reasumując: zasadnym jest zastosowanie w przedmiotowej sprawie stawki podatku w wys. 7% dla refakturowanej usługi dostaw wody i wywozu nieczystości ( tożsamej ze stawką podatku wykazaną na otrzymanej przez Wnioskodawcę fakturze zakupu tych usług) , zgodnie z art. 41 ust.2 cyt. ustawy. Zatem stawka podatkowa przy refakturowaniu jest właściwa dla refakturowanej usługi, a nie dla usługi głównej.
Tak więc, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2005 r. należy uznać za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj