Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP-443-246-04
z 9 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443-246-04
Data
2004.12.09



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
sport
stawki podatku
usługi rekreacyjne


Pytanie podatnika
- "czy prawidłowo stosowane są stawki podatku VAT przy opodatkowaniu niżej wymienionych usług:
- udostępnienie obietów sportowych (kortów tenisowych, lodowiska, boiska) dla osób indywidualnych, grupom zorganizowanym, klubom sportowym, młodzieży, usługa ostrzenia łyżew (PKWiU 70.20.12),
- przygotowanie i udostępnienia lodu na imprezy sportowe biletowane np. mecz ligowy, udostępnienie obiektu na imprezy komercyjne (PKWiU 70.20.12),
wypożyczanie sprzętu sportowego (PKWiU 71.40.14),
- organizowanie treningów z instruktorem (PKWiU 92.62.13)"
- "czy otrzymana dotacja przez Ośrodek przeznaczona na całość działalności zakładu stanowi obrót"


W odpowiedzi na zapytania:
1. „czy prawidłowo stosowane są stawki podatku VAT przy opodatkowaniu niżej wymienionych usług:
- udostępnianie obiektów sportowych (kortów tenisowych, lodowiska, boiska) dla osób indywidualnych, grupom zorganizowanym, klubom sportowym, młodzieży, usługa ostrzenia łyżew (PKWiU 92.61.10),
- przygotowywanie i udostępnianie lodu na imprezy sportowe biletowane np. mecz ligowy, udostępnianie obiektu na imprezy komercyjne (PKWiU 70.20.12),
- wypożyczalnia sprzętu sportowego (PKWiU 71.40.14),
- organizowanie treningów z instruktorem (PKWiU 92.62.13)”
2. „czy otrzymana dotacja przez Ośrodek przeznaczona na całość działalności zakładu stanowi obrót” zawarte w pismach z dnia 14.06.2004 r. nr MOSiR-43/2004 uzupełnione pismem z dnia 13.10.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) informuje, że:

Ad 1. zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) zwalnia się usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy m.in. usługi o symbolu PKWiU 92 tj. usługi związane m.in. z rekreacją i sportem, jednakże z zastrzeżeniem, że dotyczy to wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61). Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT - pozycja 158 załącznika nr 3 do ustawy, usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.61 podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku.
Z treści pisma Jednostki oraz z przedłożonej opinii z dnia 03.08.2004 r. nr OK.-5672/KU-448/12-6053/2004 wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi wynika, że świadczone przez Ośrodek usługi:
- odpłatne udostępnianie obiektów sportowych (kortów tenisowych, lodowiska, boiska) dla zakładów pracy, szkół, klubów sportowych oraz osób fizycznych w celach sportowo - rekreacyjnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61.10 – 00.00 „Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych”
- organizowanie treningów z instruktorem mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.62.13- 00.10 „ Usługi indywidualnych sportowców, sędziów, trenerów prowadzone na własny rachunek„
- przygotowywanie i przygotowanie i udostępnianie lodu na imprezy sportowe biletowane np. mecz ligowy, udostępnianie obiektu na imprezy komercyjne (wg Ośrodka) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.20.12 „Usługi wynajmu lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek, pozostałe, gdzie indziej nie wymienione„
- wypożyczalnia sprzętu sportowego (wg Ośrodka) mieszczą się pod symbolem PKWiU 71.40.14 „ Usługi wypożyczania sprzętu rekreacyjnego i rozrywkowo sportowego”
MOSiR jest zakładem budżetowym, którego celem jest tworzenie i rozwijanie bazy sportowo - rekreacyjnej, świadczenie usług w zakresie rekreacji ruchowej i sportu dla szerokiej warstwy społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej. Natomiast nie jest celem zakładu dążenie do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie przeznacza na utrzymania lub poprawę świadczonych usług.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że:
- usługi wymienione w punktach od 1-5 pisma Jednostki będą opodatkowane wg stawki 7% zgodnie z w/w przepisem art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,
- usługa wymieniona w punkcie 6 tj. usługa ostrzenia łyżew będzie również opodatkowana stawką 7% jeżeli zostanie zakwalifikowana do grupowania PKWiU 92.91.10 (tak jak w piśmie Ośrodka). W przypadku innego zakwalifikowania tej usługi przez Urząd Statystyczny, usługa ta będzie opodatkowana 22% stawka podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
- usługa „organizowanie treningów z instruktorem” (PKWiU 92.62.13) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeżeli będzie świadczona przez Ośrodek, który jak wynika z pisma nie ma na celu systematycznego osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług,
- usługi wymienione w punktach 7 i 8 tj. przygotowanie i udostępnianie lodu na imprezy sportowe biletowane np. mecz ligowy, udostępnianie obiektu na imprezy komercyjne (PKWiU 70.20.12) oraz wypożyczalnia sprzętu sportowego (PKWiU 71.40.14) będą opodatkowane wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 2. zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, przy czym obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z powyższego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Oznacza to, że otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólne kosztów działalności, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści pisma wynika, że MOSiR otrzymuje dotację z Urzędu Gminy którą przeznacza na dofinansowanie całości działalności zakładu, utrzymanie obiektu. Zatem otrzymana dotacja nie związana z dostawą lub świadczeniem usług, w świetle przytoczonego przepisu nie jest obrotem.

Jeżeli stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu jest prawdziwy to stanowisko Jednostki jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj