Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lipnie
PP/443-32/05
z 8 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-32/05
Data
2005.07.08



Autor
Urząd Skarbowy w Lipnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura
rolnik ryczałtowy
skup


Pytanie podatnika
Jak udokumentować zakup ogórków od rolników, którzy za towar mają płatne gotówką i jak się Pan wyraził świadomie rezygnują z VAT, czy można wystawić zbiorczą fakturę VAT RR na dostawy od jednego producenta w ciągu 7 dni przy zachowaniu 14 dniowego terminu zapłaty od pierwszej dostawy w celu zmniejszenia ilości dokumentów.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.05.2005r. uznaje stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 30.05.2005r. wpłynął do w tut. Urzędu Skarbowego, w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) wniosek, z dnia 25.05.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług. Następnie pismo zostało uzupełnione w dniu 24.06.2005r. W podaniu zadał Pan następujące pytanie wraz z przedstawieniem następującego stanu faktycznego.

W sezonie letnim zamierza Pan prowadzić skup ogórków w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Rolnikom ryczałtowym za dostarczony towar będzie wystawiał Pan faktury RR i płacił gotówką. W związku z tym pyta Pan jak udokumentować zakup ogórków od rolników, którzy za towar mają płatne gotówką i jak się Pan wyraził świadomie rezygnują z VAT, czy można wystawić zbiorczą fakturę VAT RR na dostawy od jednego producenta w ciągu 7 dni przy zachowaniu 14 dniowego terminu zapłaty od pierwszej dostawy w celu zmniejszenia ilości dokumentów. Według Pana można to uczynić dowodem wewnętrznym, dokumentem PZ, dowodem dostawy oraz można wystawiać zbiorcze faktury VAT RR.

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie uprzejmie wyjaśnia.

Zasady dotyczące rozliczania transakcji z podmiotami posiadającymi status rolników ryczałtowych określone zostały w dziale XII procedury szczególne, rozdział 2 szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). W art. 115 ust. 1 i 2 ustawodawca przewidział, że rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 5 % kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Zgodnie z art. 116 ust. 1 podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Tak więc ustawodawca nie przewidział innego sposobu dokumentowania transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi korzystającymi ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług. Bez znaczenia na sposób dokumentowania pozostanie fakt, że rozliczenie należności z rolnikiem ryczałtowym nastąpi w formie gotówkowej. Ponadto z powyższego wynika, że samo oświadczenie rolnika o rezygnacji z VAT nie zwalnia Pan z obowiązku wykazania na fakturze 5% kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku. Także sposób wystawiania oraz dane jakie powinna zawierać faktura VAT RR ustawodawca szczegółowo uregulował. W art. 116 ust. 2 określono, że faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ustawodawca nie przewidział, w przypadku transakcji z rolnikami ryczałtowymi tzw. zbiorczych faktur VAT RR, jak ma to miejsce np. w przypadku faktur wewnętrznych dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycia.

Stosownie do treści art.14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, stosownie do art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w indywidualnej sprawie, według stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego.

Na postanowienie niniejsze służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1, w związku z art. 14a § 4, Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj