Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęczycy
USIII/443-7/2005
z 15 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443-7/2005
Data
2005.07.15



Autor
Urząd Skarbowy w Łęczycy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bilety
dotacja
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Wnioskodawca jako uprawniony przewoźnik wykonujący transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiazujących ulg dla pasażerów. Wątpliwości dotyczą stosowania przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a konkretnie czy otrzymaną dopłatę do przewozów pasażerskich należy traktować jako kwotę netto, czy kwotę brutto?


Wnioskodawca, jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg dla pasażerów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a konkretnie czy otrzymaną dopłatę do przewozów pasażerskich należy traktować jako kwotę netto, czy kwotę brutto?

Zdaniem Wnioskodawcy kwota otrzymanej dopłaty zawiera kwotę podatku od towarów i usług. Przyjęcie interpretacji, że kwoty otrzymanych dopłat są kwotami, które nie zawierają w swojej wartości podatku VAT - jak wskazuje Wnioskodawca - prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności podatku od towarów i usług, zgodnie z którą podatek ten obciąża nabywcę, a nie podmiot świadczący usługi lub dostarczający towary (tzw. Podatek pośredni ) oraz do naruszenia postanowień VI Dyrektywy. Przyjęcie takiego rozwiązania powodowałoby ponadto znaczące, niekorzystne dla przewoźników, skutki ekonomiczne.

Z dniem 1 maja 2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W związku z powyższym, co do zasady, każda dotacja, subwencja lub dopłata o podobnym charakterze otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę - związana z dostawą lub świadczeniem usług - wchodzi do obrotu jako jego część składowa.

Omawiany przepis może zatem dotyczyć dotacji, których wielkość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw towarów lub usług.

Zgodnie z art. 8a ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 175, poz. 1440 ze zm.) kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

Powyższy sposób skalkulowania przyznanej dopłaty (dotacji) wskazuje na bezpośredni związek ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co oznacza, że dotacja wchodzi do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Otrzymana dopłata opodatkowana będzie stawką właściwą dla przewozów pasażerskich taborem samochodowym w wysokości 7%.

Otrzymana kwota dotacji stanowi kwotę brutto w rozumieniu ww. art. 29 ustawy o VAT, co oznacza, że z otrzymanej kwoty dotacji należy zapłacić podatek wyliczony według stawki 6.54% od kwoty brutto (tzn. rachunkiem w "stu").

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy informuje, iż art. 29 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. pozostaje bez wpływu na moc obowiązującą art. 8a ust. 3 ww. ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj