Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-218/12-2/KB
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-218/12-2/KB
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy skażony
produkcja
zwolnienie


Istota interpretacji
W opisanym zdarzeniu przyszłym przy dostawie wewnątrzwspólnotowej przedmiotowego oleju, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych oraz nie jest wymagane złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Zwolnienia z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego odnotowywane w karcie do saldowania należy dokonać w momencie wysyłki wyrobu w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.



Wniosek ORD-IN 292 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22.02.2012 r. (data wpływu 24.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zamierza prowadzić skład podatkowy zlokalizowany w M., , w którym zamierza produkować olej smarowy antyadhezyjny „O.” o kodzie CN 2710 19 91 (dalej: O.). Jest to wyrób uznawany w Polsce za wyrób akcyzowy wymieniony pod pozycją nr 40 załącznika nr 1 ustawy o podatku akcyzowym. Wyrób ten nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ww. ustawy, nie jest również uznawany za akcyzowy w innych państwach Unii Europejskiej.

Spółka zamierza dostarczać do odbiorców z krajów Unii Europejskiej „O.” w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej oleju smarowego antyadhezyjnego „O.” CN 2710 19 91, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, dla zastosowania zawieszonego poboru akcyzy wystarczające jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego...
  2. Czy w przypadku podmiotu produkującego w składzie podatkowym i dostarczającego wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, do obliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego wlicza się kwotę akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w danym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej...
  3. Czy w przypadku podmiotu produkującego wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie obciążenia zabezpieczenia akcyzowego odnotowywane w karcie do saldowania następuje w momencie wysyłki towaru celem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na tej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Co do zasady procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Jednakże wyjątek od tej zasady stanowi treść art. 40 ust. 6 zgodnie, z którym procedurę zawieszonego poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów w niniejszym stanie faktycznym produkcja i przemieszczanie wyrobu „O.” objęte są procedurą zawieszonego poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  • zastosowania e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  • złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 („O.”), warunki, o których mowa ust. 1 mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Mając powyższe na uwadze przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oleju smarowego antyadhezyjnego „O.” warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

Ad 2.

Ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych nie wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w dostawie wewnątrzwspólnotowej nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego, więc tym samym przy ustaleniu wysokości zabezpieczenia generalnego dla podmiotów zajmujących się dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów określonych w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym nie bierze się pod uwagę kwoty akcyzy od tych wyrobów znajdujących się w danym dniu w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Ad 3.

W świetle art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym do przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oleju smarowego antyadhezyjnego „O.”, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Tym samym podmiot prowadzący skład podatkowy nie może być obciążony zabezpieczeniem akcyzowym odnotowywanym na karcie do saldowania w sytuacji dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej. Skoro do przemieszczania oleju smarowego „O.” nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego, to wyprowadzenie tego towaru ze składu podatkowego celem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej nie może wiązać się z obciążeniem zabezpieczenia akcyzowego odnotowanym w karcie do saldowania. Innymi słowy produkcja oleju smarowego antyadhezyjnego „O.” będzie powodować obciążenie zabezpieczenia akcyzowego w karcie do saldowania, ale w momencie wysyłki tego wyrobu ze składu podatkowego celem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie następowało zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego odnotowane w karcie do saldowania.

Odmienne stanowisko w niniejszej sprawie prowadziłoby do nierównoprawnego traktowania podmiotów w obrocie gospodarczym – podmioty, które nie są producentem wyrobów akcyzowych określonych w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym mogłyby dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej bez dodatkowych obciążeń w postaci obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Potwierdzeniem prawidłowości stanowiska strony zwartej we wniosku jest interpretacja indywidualna Ministra Finansów – Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2011 r. IPPP3/443-1066/10-4/SM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano na wyroby o kodzie CN 2710 i nazwie (grupie wyrobów): oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na tej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 2 ust.1 pkt 8 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Zauważyć należy, iż załącznik nr 2 do ustawy, zawierający wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, nie wymienia wyrobu o kodzie CN 2710 19 91.

Natomiast z art. 40 ust. 6 ustawy wynika, że procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Wyrób w postaci oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 91, wskazany przez Zainteresowanego, opodatkowany został – w świetle art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy – stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów właściwą dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99.

Z powyższego wynika, iż w stosunku do tego wyrobu co do zasady stosowana jest stawka akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, a zatem zgodnie z cyt. powyżej art. 40 ust. 6 ustawy, stosuję się do niego procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić skład podatkowy, w którym zamierza produkować olej smarowy antyadhezyjny o kodzie CN 2710 19 91. Jest to wyrób uznawany w Polsce za wyrób akcyzowy wymieniony pod pozycją nr 40 załącznika nr 1 ustawy o podatku akcyzowym. Wyrób ten nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ww. ustawy, nie jest również uznawany za akcyzowy w innych państwach Unii Europejskiej.

Spółka zamierza dostarczać do odbiorców z krajów Unii Europejskiej przedmiotowy wyrób w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Wątpliwości zainteresowanego dotyczą kwestii czy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 91 dla zastosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy wystarczające jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego, czy w przypadku podmiotu produkującego w składzie podatkowym i dostarczającego wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy, do obliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego wlicza się kwotę akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w danym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz czy w przypadku podmiotu produkującego wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy, zwolnienie z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego odnotowywane w karcie do saldowania następuje w momencie wysyłki towaru celem dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Natomiast stosownie do przepisu art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 66 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 160, poz. 1076), zwanego dalej rozporządzeniem, określił m.in.:

  1. wzór wniosku o wyrażenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego i wniosku o przedłużenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego,
  2. szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego,
  3. szczegółowy sposób stosowania zabezpieczenia 3. generalnego i ryczałtowego, w tym:
    1. sposób ustalania stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego oraz odnotowywania jego obciążenia i zwolnienia z obciążenia kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego,
    2. sposób stosowania zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego przy wykorzystaniu Systemu,
  4. szczegółowy sposób objęcia zabezpieczeniem akcyzowym wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1,
  5. sposób i częstotliwość aktualizacji zabezpieczenia generalnego, o której mowa w art. 65 ust. 6

- uwzględniając konieczność właściwego zabezpieczenia należności akcyzowych.

W myśl § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku złożenia zabezpieczenia generalnego właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając potwierdzenie lub pokwitowanie, wydaje podmiotowi, który będzie stosował zabezpieczenie generalne, również kartę do saldowania zabezpieczenia generalnego, zwaną dalej „kartą do saldowania”. Wzór karty do saldowana określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego odnotowuje każdorazowo na karcie do saldowania, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego, zwane dalej „obciążeniem zabezpieczenia”, oraz zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, które wygasło lub nie może już powstać, zwane dalej „zwolnieniem zabezpieczenia”, w sposób umożliwiający obliczenie w każdym czasie kwoty wolnej zabezpieczenia, stanowiącej kwotę złożonego zabezpieczenia, pomniejszoną o kwoty zobowiązań podatkowych, którymi zabezpieczenie jest obciążone.

Na mocy § 7 ust. 1 rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego odnotowuje zwolnienie zabezpieczenia generalnego odpowiednio, w całości lub części, na wniosek podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego po stwierdzeniu, że zobowiązanie podatkowe w całości lub części wygasło lub nie może już powstać, i po przedłożeniu przez ten podmiot oryginału karty do saldowania, na której dokonano obciążenia tego zabezpieczenia generalnego.

Reasumując, w opisanym zdarzeniu przyszłym przy dostawie wewnątrzwspólnotowej przedmiotowego oleju, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych oraz nie jest wymagane złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Zwolnienia z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego odnotowywane w karcie do saldowania należy dokonać w momencie wysyłki wyrobu w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj