Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda
DP/4231/5/05
z 30 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/4231/5/05
Data
2005.06.30
Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Wilda
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ustalanie dochodu (straty)
Słowa kluczowe
przedsiębiorstwo państwowe
przekształcanie podmiotów
rozliczanie straty
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Pytanie podatnika
Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała w drodze komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, ma prawo uwzględnić straty tego przedsiębiorstwa przy ustalaniu straty spółki dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych?
Podatnik (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) powstał w drodze aktu komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego - podstawę komercjalizacji stanowił art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (j.t. Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.). Spółka uważa, że przy ustalaniu straty dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych jest ona uprawniona, zgodnie z art. 7 ust. 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), do uwzględnienia strat przedsiębiorstwa państwowego. Stosownie bowiem do ww. przepisu, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się strat przedsiębiorstw państwowych przejmowanych lub nabywanych na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Spółka stwierdza, że ponieważ powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, a nie przejęcia lub nabycia na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji, to przy ustalaniu straty ma prawo do uwzględnienia strat tego przedsiębiorstwa, bowiem powołany przepis wyłącza możliwość uwzględniania strat tylko tych przedsiębiorstw państwowych, które zostały przejęte lub nabyte, co w przypadku Spółki nie miało miejsca. Podatnik zauważa ponadto, że terminy "przejęcie" i "nabycie" oznaczają zmianę stosunków własnościowych w odniesieniu do danego podmiotu, natomiast w przypadku Spółki nastąpiło jedynie przekształcenie formy prawnej podmiotu, który na podstawie przepisów szczególnych z przedsiębiorstwa państwowego przekształcony został w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa. Wnioskodawca podnosi, że zgodnie z poglądem Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, który został opublikowany w pozycji pt.: "Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz 2003" wydanej przez Oficynę Wydawniczą "U", jednoosobowa spółka Skarbu Państwa jest nowym podmiotem, ale okoliczność, że jest ona następcą uniwersalnym przedsiębiorstwa państwowego, przejmującym w całości przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), pozwala uznać, że w sensie materialnym została zachowana ciągłość podmiotowości prawnej przekształconego przedsiębiorstwa państwowego, a spółka powstała w wyniku komercjalizacji stanowi podmiotową kontynuację przedsiębiorstwa państwowego. Tutejszy organ nie podziela stanowiska Spółki, ponieważ w omawianej sprawie nie znajduje zastosowania unormowanie art. 7 ust. 4a ustawy podatkowej, ale przepis art. 7 ust. 4 tej ustawy, który stanowi, że przy ustalaniu straty, w przypadku przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, nie uwzględnia się strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem przekształconych spółek kapitałowych w inne spółki kapitałowe. Unormowanie to, na zasadzie wyjątku, umożliwia rozliczenie strat z lat ubiegłych tylko w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową. Art. 7 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bezpośrednio odnosi się do przypadku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę kapitałową w drodze komercjalizacji. Komercjalizacja bowiem, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę. Zatem, w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie art. 7 ust. 4 ustawy podatkowej, bowiem z pisma Spółki jednoznacznie wynika, że komercjalizacja przedsiębiorstwa państwowego została dokonana poprzez przekształcenie go w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Odnosząc się do powołanego we wniosku stanowiska Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy wskazać, że mimo iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, powstała w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, jest jego następcą prawnym, wstępującym we wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa, to jednak przy ustalaniu zarówno dochodu, jak i straty dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie mogła rozliczyć strat tego przedsiębiorstwa z lat ubiegłych, ponieważ musi zastosować unormowania ustawy podatkowej, która w sposób szczególny reguluje tę kwestię. Wobec powyższego, przy ustalaniu straty dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie może uwzględnić strat przedsiębiorstwa państwowego. Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zatosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.