Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD3/415-23/BB/05
z 5 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD3/415-23/BB/05
Data
2005.05.05



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prawa autorskie
umowa o dzieło
umowa o pracę


Pytanie podatnika
- dotyczy możliwości stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich na podstawie umowy o pracę oraz o dzieło.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 roku (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz 60 z 2005 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu po rozpatrzeniu wniosku Pana Macieja B. (NIP ...-...-..-..) zam. K., w sprawie możliwości stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich na podstawie umowy o pracę oraz o dzieło

postanawia uznać stanowisko Strony zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W skierowanym do Organu podatkowego w Elblągu piśmie dnia 25 marca 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu: 29.03.2005 r.) Strona wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji o stosowaniu przepisów prawa w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej z 29 sierpnia 1997 roku (t.j. Dz. U. Nr 8 poz 60 z 2005 r.) w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych według ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym, wystąpiła z zapytaniem, czy na podstawie umowy o pracę oraz o dzieło można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu...

Pan Maciej B. pracuje na umowę o pracę w pracowni projektowej. W ramach swoich obowiązków zajmuje się projektowaniem mostów. Każdy projekt powstaje w ramach obowiązków służbowych i przyjęty jest przez pracodawcę. Zdaniem Podatnika pozwala to na zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu, co potwierdza stanowisko Departamentu Prawno-Legislacyjnego Ministerstwa Kultury.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 ww. ustawy interpretacja o której mowa w § 1 zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzaniu przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% przysługują twórcom oraz artystom wykonawcom z tytułu korzystania przez nich lub rozporządzenia odpowiednio prawami autorskimi lub prawami pokrewnym.

Przychody z tytułu korzystania lub rozporządzania prawami autorskimi oraz pokrewnymi mogą być uzyskiwane zarówno przez osobę pozostającą w stosunku pracy jak i wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia, czy też umowy o dzieło.

Warunkiem stosowania 50% stawki kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania z praw autorskich i pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory literackie, naukowe, publicystyczne, plastyczne, muzyczne, fotograficzne, programy komputerowe, architektoniczne, architektoniczne-urbanistyczne itp. (katalog otwarty). O zastosowaniu kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 % decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego (musi to wynikać z umowy).

Jednak należy tu dodać, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu nie jest organem właściwym w zakresie rozstrzygania autorskiego charakteru wykonywanych czynności.

Interpretacja przepisów ustawy o prawie autorskim nie leży w kompetencji organów podatkowych Organy podatkowe nie są również uprawnione do orzekania, czy określony rezultat pracy jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego. W sprawach interpretacji przepisów o prawach autorskich i pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Sztuki Departament Prawno-Legislacyjny w Warszawie, ul. .... .

Mając powyższe przepisy na uwadze i przedstawiony stan faktyczny zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko Strony odnośnie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich i pokrewnych uznaje za prawidłowe.

Na podstawie art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Powyższa interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o obowiązujące w dniu wydania niniejszego postanowienia przepisy prawa podatkowego Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

W myśl przepisu art. 222 w związku z art. 239 ww. ustawy zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw temu postanowieniu określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5 zł. od wniosku oraz 0,50 zł. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj