Interpretacja Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego
FBII3110/1/32/2005
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FBII3110/1/32/2005
Data
2005.04.18



Autor
Prezydent Miasta Wodzisławia Śląskiego


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Określanie stawek podatku

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność statutowa
organizacje pożytku publicznego
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
1.Czy jeżeli nieruchomość lub jej część jest zajęta na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego to podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 14 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych?
2.Czy jeżeli grunty albo budynki lub ich części są zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego to podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wg niższej preferencyjnej stawce określonej przez radę gminy zgodnie z zapisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (czyli tzw. stawki jak od gruntów i budynków pozostałych)?
3. Czy jeżeli organizacja pożytku publicznego posiada status stowarzyszenia działającego wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu i zajmuje nieruchomości lub ich części na powyższą odpłatną działalność statutową, która nie spełnia jednak kryteriów działalności gospodarczej, to nieruchomość ta nie podlega opodatkowaniu, lecz korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
4. Jeżeli odpłatna działalność pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą w myśl przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie to nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie tej działalności podlegają opodatkowaniu wg stawki jak za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej ustalonej w myśl przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta W. działając na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. z 2005 roku. DZ. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia ............ roku (uzupełnionego pismami z dnia .............. roku) w sprawie wydania interpretacji przepisów w zakresie zwolnienia z podatku nieruchomości zajętych przez organizacje pożytku publicznego

Informuje, iż:

- Jeżeli nieruchomość lub jej część jest zajęta na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 14 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.
-Jeżeli grunty albo budynki lub ich części są zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego- podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wg niższej preferencyjnej stawce określonej przez radę gminy zgodnie z zapisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (czyli tzw. stawki jak od gruntów i budynków pozostałych).
-Jeżeli organizacja pożytku publicznego posiada status stowarzyszenia działającego wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu i zajmuje nieruchomości lub ich części na powyższą odpłatną działalność statutową, która nie spełnia jednak kryteriów działalności gospodarczej, nieruchomość ta nie podlega opodatkowaniu, lecz korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
-Jeżeli odpłatna działalność pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą w myśl przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie tej działalności podlegają opodatkowaniu wg stawki jak za związane z prowadzeniem" działalności gospodarczej ustalonej w myśl przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości prezydent miasta na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając do właściwego prezydenta miasta wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie. Interpretacja powinna zawierać ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Jednocześnie w oparciu o art. 14 b § l interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, jeżeli jednak podatnik zastosuje się do niej organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w postanowieniu. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Zmienić lub uchylić postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego może organ odwoławczy jeżeli uzna, że wniesione zażalenie zasługuje na uwzględnienie lub z urzędu jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo oraz gdy niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Zastosowanie się podatnika do interpretacji nie może mu szkodzić.

W dniu 17 marca 2005 roku XXXX złożył wniosek o wyjaśnienie czy przysługuje mu, jako podatnikowi, zwolnienie z podatku od nieruchomości na podstawie art. 24 ustawy o działalności pożytku publicznego, w sytuacji, gdy część pomieszczeń podatnika jest zajęta na prowadzenie działalności przez Stowarzyszenie YYYYY. Wraz ze złożonym wnioskiem podatnik dostarczył statut Stowarzyszenia oraz wypis z Krajowego Rejestru Sądowego, tj. wyciąg z rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Na wezwanie organu podatkowego o uzupełnienie braków złożonego wniosku podatnik: przedstawił własne stanowisko w sprawie, -tj. poinformował, iż jego zdaniem część nieruchomości :zajęta na działalność Stowarzyszenia podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.

Organ podatkowy stwierdza, iż złożony przez XXXX w W. wniosek dotyczy indywidualnej sprawy podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. We wniosku został przedstawiony stan faktyczny – XXXX jest podatnikiem podatku od nieruchomości (jako posiadacz nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego), której część pomieszczeń została oddana w posiadanie zależne i zajęta przez Stowarzyszenie YYYY, posiadające status organizacji pożytku publicznego.

Ponadto we wniosku podatnik wyraził własne stanowisko w sprawie, tj. opinię iż część nieruchomości zajęta na potrzeby Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienie od podatku od nieruchomości zgodnie z art.7 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.

Uzasadniając swoje stanowisko organ podatkowy informuje. iż:

1. Z treści dostarczonych przez podatnika dokumentów (wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego oraz statutu) wynika, iż Stowarzyszenie YYYY prowadzi nieodpłatną działalność statutową pożytku publicznego a wpływy z działalności .gospodarczej mogą być przeznaczone tylko na realizację zadań statutowych Stowarzyszenia.
2. Zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe reguluje ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U Nr 96 z 29 maja 2003 roku, poz. 873). Zgodnie z zapisami tej ustawy działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Zadania w zakresie sfery zadań publicznych zostały określone w art. 4 ust. 1 ww. ustawy i częścią z nich są statutowe cele i zadania Stowarzyszenia YYYY.
3. Art. 20 ww. ustawy określa wymagania, jakie muszą być łącznie spełnione, aby organizacja pozarządowa mogła być organizacją pożytku publicznego, wskazując m.in. na prowadzenie działalności statutowej na rzecz ogółu społeczności lub określonej wyodrębnionej, grupy podmiotów dotyczącej. realizacji zadań publicznych, nie prowadzenie, działalności gospodarczej albo prowadzenie działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji celów. statutowych, przeznaczenia całości dochodów na działalność statutową, spełnienie pewnych wymogów dotyczących wewnętrznej organizacji a także wymogów, co do treści statutu.. Istotnym jest, iż zgodnie z ustawą organizacja pozarządowa uzyskuje status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego na zasadach i trybie określonych w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sadowym.
4. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w art. 6 wskazuje również, iż statutowa działalność Organizacji pozarządowych w części obejmującej działalność pożytku publicznego nie jest co do zasady działalnością gospodarczą w rozumieniu Prawa działalności gospodarczej i :może być prowadzona jako działa1ność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest świadczenie na podstawie stosunku prawnego usług, za które organizacje pozarządowe nie pobierają wynagrodzenia. Natomiast działalnością odpłatną pożytku publicznego jest działalność w zakresie wykonywania zadań należących do sfery zadań publicznych w ramach realizacji przez Organizację pozarządową celów statutowych, za którą pobiera wynagrodzenie a także sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych, a także sprzedaż przedmiotów darowizny na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego. Dochód z działalności odpłatnej pożytku, publicznego służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych. Jednocześnie w art. 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mówi, iż działalność odpłatna pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą jeżeli wynagrodzenie (za działalność odpłatną) jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności, lub wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, za rok poprzedni. Ustawa ta stanowi także, iż nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności a także, iż prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
5. Art. 24 ustawy o działalności. Pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, iż organizacji pożytku publicznego przysługuje na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie m.in., od podatku od nieruchomości w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego. W przypadku utraty przez organizację pozarządową statusu organizacji pożytku publicznego traci ona prawo do korzystania ze zwolnień wynikających z posiadania tego statusu.
6. Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości (w tym zwolnień od tego podatku) reguluje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta określa przedmioty opodatkowania (grunty, budynki i budowle) a także wskazuje jako podatników podatku od nieruchomości m.in. osoby prawne lub jednostki organizacyjne będące właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości, użytkownikami wieczystymi gruntów oraz posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem lub jest bez tytułu prawnego. Określając katalog podatników ustawodawca nie dopuszcza (z pewnymi wyjątkami), aby umowa dzierżawy przenosiła obowiązek podatkowy. Oznacza to, iż podatnikiem podatku od nieruchomości zajętej przez Stowarzyszenie jest XXXX w W.. Zawarta pomiędzy XXXX a Stowarzyszeniem umowa cywilnoprawna w tym przypadku nie przenosi obowiązku płacenia podatku (czyli zobowiązania publicznoprawnego) na dzierżawcę bowiem nie jest to umowa zawarta z właścicielem a jedynie z posiadaczem nieruchomości7. Istotnym dla udzielenia. niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sytuacji zajęcia części nieruchomości przez organizacje pożytku publicznego (która może prowadzić nieodpłatną lub odpłatną działalność pożytku publicznego a także działalność gospodarczą) są zapisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w części dotyczącej wysokości stawek i zwolnienia z podatku od nieruchomości. I tak, zgodnie z:

- Art. 5 ust. 1 - rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości (z uwzględnieniem stawki maksymalnej) od: gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków oraz pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego; budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz pozostałych w tym .zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego; budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej: Zdaniem organu podatkowego zajęcie nieruchomości równocześnie na działalność odpłatną i działalność gospodarczą powoduje, iż nieruchomość ta winna być opodatkowana stawką jak za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą bowiem jest w posiadaniu podmiotu prowadzącego taką działalność.
- Art. 7 ust. 1 pkt. 14 zwalnia się od podatku od nieruchomości nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. W tym przypadku organ podatkowy podziela wyrażony w literaturze pogląd, iż zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowo -podmiotowym bowiem ustawodawca zwolnił pewien przedmiot opodatkowania (nieruchomości lub ich części), ale zajęte na określony cel (prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego) przez określony podmiot (organizacje pożytku publicznego). Oznacza to, iż zwolnieniu podlegają nie tylko nieruchomości których podatnikiem jest organizacja pożytku publicznego (czyli których organizacja ta jest właścicielem lub np. użytkownikiem wieczystym) ale także nieruchomości które nie stanowią własność organizacji, a zajęte przez nią na podstawie np. umowy najmu czy dzierżawy. Organ podatkowy wyraża także pogląd, iż nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego mogą korzystać z zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli są zajęte na prowadzenie takiej działalności z wyłączeniem innych funkcji, co zdaniem organu podatkowego wyklucza możliwość korzystania z powyższego zwolnienia w sytuacji, gdy nieruchomość lub jej część jest jednocześnie zajęta na prowadzenie działalności odpłatnej i nie odpłatnej (za wyjątkiem sytuacji gdy zostaną wyodrębnione pomieszczenia zajmowane na poszczególne rodzaje działalności).
- Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się z podatku od nieruchomości nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży. Jeżeli więc organizacja pożytku publicznego posiada status stowarzyszenia działającego wśród dzieci i młodzieży w zakresie o którym mowa we wspomnianym art. 7 ust. 1 pkt. 5 nieruchomość zajęta na tak rozumianą odpłatna statutową działalność (ale nie działalność gospodarczą) nie podlega opodatkowaniu, lecz korzysta ze zwolnienia.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.

Na postanowienie niniejsze służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach w terminie 7 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Prezydenta Miasta W.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj