Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/26/3/05
z 1 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/26/3/05
Data
2005.06.01
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
podatek liniowy
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
umowa o dzieło
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
dotyczy możliwości świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej 19% liniowym podatkiem dochodowym na rzecz byłego i obecnego zleceniodawcy tj. Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach, z którym obecnie zawarta jest umowa o dzieło.
P o s t a n o w i e n i e Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku P. ... z dnia 11.03.2005r. w sprawie dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej możliwości świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej 19% liniowym podatkiem dochodowym na rzecz byłego i obecnego zleceniodawcy tj. Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach, z którym obecnie zawarta jest umowa o dzieło. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. U z a s a d n i e n i e W dniu 11 marca 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek P. ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego W części wymienionej w pkt 1-2 wniosek rozpatrzono odrębnymi postanowieniami. Z treści pisma wynika, iż Podatnik w grudniu 2004r. zawarł umowę o dzieło z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach przedmiotem, której jest wykonanie w ramach projektu „Promocja zatrudnienia bezrobotnej młodzieży z powiatu kieleckiego MŁODZI – AKTYWNI” w ramach programu Promocja Wzrostu Zatrudnienia Wśród Młodzieży, przeprowadzenia 60 godzin konsultacji i szkoleń dla kadry projektu, ewaluacja projektu, opracowanie procedur doradczych, materiałów szkoleniowych monitorowanie i ewaluacja usług wykonywanych przez podwykonawców. Projekt ten jest finansowany ze środków programu Unii Europejskiej PHARE realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy w Kielcach Podatnik będzie wykonywał zadania z niej wynikające osobiście bez zlecania poszczególnych zadań podwykonawcom oraz bez angażowania pracowników zatrudnionych w prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa ta nie jest zawarta w ramach działalności gospodarczej. Podatnik jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną 19% liniowym podatkiem dochodowym. Poza tym Podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie .... W powyższym stanie faktycznym Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o wyjaśnienie, czy zawierając umowę o dzieło po jej zakończeniu może on świadczyć w tym lub w przyszłym roku usługi dla Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach w ramach działalności gospodarczej to znaczy organizować i prowadzić kursy i szkolenia zawodowe nie narażając się na utratę możliwości korzystania z 19% liniowej stawki podatku dochodowego. Finansowanie tych szkoleń odbywałoby się z innych środków takich jak Fundusz Pracy i Europejski Fundusz Społeczny. Zdaniem Podatnika nie ma wyraźnych przeszkód, aby świadczyć usługi na rzecz Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach. Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2005r., stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta) starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wobec Podatnika nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 3 interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 tj. podatek liniowy określony w art. 30c, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki nie mającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników : Jak wynika z powyższego utratę prawa do opodatkowania 19% stawką podatku ustawodawca uzależnił od wykonywania lub wykonania czynności w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Świadczenie usług odpowiadających czynnościom wykonywanym na podstawie umów cywilnoprawnych nie stanowi negatywnej przesłanki powodującej utratę możliwości rozliczania dochodów z działalności gospodarczej wg 19% liniowego podatku dochodowego, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do skorzystania z tego sposobu opodatkowania. Fakt wykonania określonych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umów zlecenie i umów o dzieło, na rzecz danego podmiotu, nie jest przeszkodą dla skorzystania z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym nawet jeżeli usługi będą świadczone na rzecz tego samego podmiotu w ramach działalności gospodarczej. Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest prawidłowe. Pouczenie 1. Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.