Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-703/12-4/RD
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-703/12-4/RD
Data
2012.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
prawo do odliczenia
stawki podatku


Istota interpretacji
Zastosowanie 23 % stawki podatku VAT dla sprzedaży nieruchomości oraz prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (DzU. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.07.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.), uzupełnionym w dniu 07.09.2012 r. (data wpływu 10.09.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27.08.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 04.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości - jest prawidłowe,
  • zastosowania 23% stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 07.09.2012 r., złożonym w dniu 07.09.2012 r. (data wpływu 10.09.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27.08.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności P Sp. z o.o. (P) jest głównie wynajem i sprzedaż deskowań i rusztowań budowlanych. W przychodach Spółki zdecydowanie dominuje wynajem tych urządzeń.

P wchodzi w skład międzynarodowej grupy kapitałowej z siedzibą jednostki dominującej - P GmbH w miejscowości w Niemczech. Z racji na charakter głównego nurtu działalności - wynajem deskowań i rusztowań każda ze spółek Grupy P musi posiadać odpowiednio duże zasoby różnorodnego sprzętu, aby sprostać terminom i zakresowi zamówień od klientów. P w latach 2010-2011 znacznie zwiększyła poziom przychodów i w konsekwencji poczyniła znaczne nakłady inwestycyjne na zasoby sprzętu przeznaczone do dzierżawy. Z perspektywicznego punktu widzenia zwiększone zasoby deskowań i rusztowań będą wymagały dobrze zorganizowanego zaplecza do ich obsługi (remonty i konserwacje). Stąd Kierownictwo P rozpoczęło w roku 2011 między innymi poszukiwania możliwości podniesienia zdolności obsługowo - naprawczej Centralnej Bazy Materiałowej . Zaplanowano inwestycje polegające na zwiększeniu powierzchni składowej, rozbudowie zaplecza, zwiększeniu zatrudnienia i szkoleniach dla pracowników. W związku z tym, w pierwszej kolejności rozpoczęto poszukiwania możliwości zwiększenia powierzchni składowej. W rezultacie znaleziono działkę stanowiącą własność P Sp. z o.o. nabytą na podstawie aktu notarialnego, dokumentującego umowę przeniesienie własności zabudowanej nieruchomości , sporządzonego przez notariusza w w dniu 22 sierpnia 2007 roku (Rep. A. ). Wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla obszaru, zatwierdzony Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 4 listopada 2008 roku, wydany przez Urząd Miasta i Gminy Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zagospodarowania Przestrzennego w dnia 27 października 2011 roku, stanowi, że działka nr 219/1 położona w obrębie, w gminie, znajduje się na terenie oznaczonymi określonym w powyższym planie w następujący sposób:

  1. symbolami planistycznymi: 3MN/U, 3U/P, 4KDD i KDPG,
  2. przeznaczenie terenu:
    • teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej (MN/U),
    • teren zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (U/P),
    • tereny komunikacji (KD): 4KDD - ulica droga gminna nr dojazdowa oraz - istniejąca droga główna ruchu przyśpieszonego, krajowa nr 2, ulica.


Dnia 14 listopada 2011 roku Prezes Zarządu Spółki P Sp. z o.o. wystosował pismo o następującej treści:

„W związku ze sprzedażą nieruchomości zabudowanej położonej uprzejmie informuję, że transakcja ta obciążona będzie podatkiem od towarów i usług w stawce 23%.

Zgodnie z art. 29 ust 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W przypadku realizowanej dostawy gruntu zabudowanego nie dojdzie do podlegających odrębnemu opodatkowaniu dostawy gruntu, lecz grunt będzie podlegał opodatkowaniu w ramach dostawy budynku. Niestety Spółka P nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione przez Spółkę wydatki na ulepszenie budynku, w stosunku, do których Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wyniosły 48.854,76 zł, co przekroczyło kwotę wartości początkowej budynku (156.000,00 zł) o ponad 30% i wypełniło przesłanki wykluczające zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”

Dnia 18 listopada 2011 r. zgodnie z Aktem Notarialnym Repertorium A. nr Spółka P nabyła od P Spółka z o.o. zabudowaną nieruchomość, oznaczoną, jako działka nr 219/1 o obszarze 1,35 ha wraz z budynkiem mieszkalnym, murowanym o powierzchni 52 m2 (pięćdziesiąt dwa metry kwadratowe), za cenę netto 2.400.000 zł (dwa miliony czterysta tysięcy złotych) powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT) według stawki 23%, tj cenę brutto 2.952.000 zł (dwa miliony dziewięćset pięćdziesiąt dwa tysiące złotych).

Dnia 18 listopada 2011 r. powyższa transakcja została udokumentowana fakturą VAT nna kwotę netto 2.400.000,00 zł, kwotę podatku VAT 552.000.00 zł., kwotę brutto 2,952.000,00 zł. wystawioną przez P Sp. z o.o. na rzecz P Sp. z o.o.

W akcie notarialnym, między innymi stwierdzono że:

  • zbycie Nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja Podatkowa oraz że w zakresie czynności dokonywanej niniejszym aktem jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 20004 roku o podatku od towarów i Usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535),
  • kupującemu jest znane usytuowanie i granice Nieruchomości oraz stan fizyczny budynku, który wymaga przeprowadzenia kapitalnego remontu i który kupujący zamierza przeznaczyć do rozbiórki.

W operacie szacunkowym z wyceny nieruchomości z dnia 9 listopada 2011 r. sporządzonym dla potrzeb amortyzacji dla P Sp. z o.o. oszacowana wartość rynkowa budynku stanowi 46.200 zł.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że po ulepszeniu przez zbywcę o ponad 30% wartości początkowej znajdującego się na nabytej przez P Sp. z o.o. nieruchomości, nieruchomość ta nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu, tzn. nie była oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zastosowana przez sprzedającego dla dostawy powyżej opisanej nieruchomości stawka VAT 23% w kontekście danych zapisanych w Akcie Notarialnym Repertorium A. uzupełnionych o wystosowane przez sprzedającego pismo o poniesionych nakładach na ulepszenie sprzedawanego budynku stanowiących więcej niż 30% wartości początkowej budynku jest prawidłowa...
  2. Czy otrzymana przez spółkę P faktura VAT z dnia 18.11.2011 r. dotycząca nabycia zabudowanej nieruchomości daje prawo do obniżenia podatku należnego o wykazany w niej podatek naliczony w kwocie 552.000.00 zł (pięćset pięćdziesiąt dwa tysiące złotych) wykazanego na powyższej fakturze...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ust 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 43. ust 1. zwalnia się od podatku:

pkt 10) dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

pkt 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku, do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Zgodnie z art. 86. ust 1. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust 2. kwotę podatku naliczonego stanowi:

pkt 1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,

Zgodnie z art. 88. ust 3a. nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

pkt 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest Zwolniona od podatku;

Zatem stanowisko podatnika w pytaniu nr 1 jest następujące:

Spółka P stoi na stanowisku, że na podstawie zgromadzonych informacji zastosowana stawka VAT 23% jest prawidłowa.

Zatem stanowisko podatnika w pytaniu nr 2 jest następujące:

Spółka P stoi na stanowisku, że otrzymana faktura VAT nr z dnia 18.11.2011 r. dokumentująca powyższą transakcję uprawnia Spółkę P do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zważywszy, że nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych a zatem nabyta została w celach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania 23% stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej artykułu wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy, iż zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 ustawy.

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a ustawy.

Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. Pierwsze zasiedlenie nie musi być dostawą towarów. Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być oddanie w najem czy też leasing. Jest to oddanie pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Pierwszym zasiedleniem będzie zatem tylko pierwsza czynność opodatkowana dotycząca danych budynków (ich części) lub budowli.

Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności opodatkowanych.

W sytuacji braku zastosowania zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy odnieść się należy do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przewidującym możliwość zastosowania zwolnienia jeżeli dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W przypadku braku spełnienia przesłanek w nim wymienionych, tj. poniesienia wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części wyższych niż 30% wartości początkowej z prawem do odliczenia zastosowanie zwolnienia nie jest możliwe. Jednakże należy odwołać się jeszcze do art. 43 ust. 7a ustawy, zgodnie z którym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku, natomiast w przypadku gdy jest opodatkowana, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca dnia 18 listopada 2011 r. zgodnie z aktem notarialnym Repertorium A. nabył od P Sp. z o.o. zabudowaną Nieruchomość położoną w , oznaczoną jako działka nr 219/1 o obszarze 1.35 ha wraz z budynkiem mieszkalnym, murowanym o powierzchni 52 m2 według stawki 23 %. Powyższa transakcja została udokumentowana fakturą VAT nr na kwotę netto 2.400.000,00 zł, kwotę podatku VAT 552.000,00 zł. Nabyta nieruchomość stanowiła własność P, która została nabyta na podstawie aktu notarialnego, dokumentującego przeniesienie własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej 219/1, sporządzonego w dniu 22 sierpnia 2007 r. W dniu 14 listopada 2011 r. Prezes P wystosował pismo, z którego wynika, iż przy dostawie gruntu zabudowanego Spółka nie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż poniesione wydatki na ulepszenie budynku, w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przekroczyło ponad 30 % wartości początkowej budynku. Po ulepszeniu Nieruchomość ta nie była oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść wskazanych przepisów prawa, należy stwierdzić, że dostawa Nieruchomości oznaczonej jako działka 219/1, wraz z posadowionym na nim budynkiem mieszkalnym odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia bez uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W odniesieniu do tego budynku przy nakładach poniesionych przez Zbywcę przekraczających 30 % jego wartości początkowej pierwsze zasiedlenie zostało dokonane w momencie oddania budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, czyli w momencie dokonania transakcji sprzedaży przez Zbywcę. Sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości nie korzysta również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż wydatki ponoszone przez zbywcę na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przekraczały 30% wartości początkowej budynku, co oznacza, że nie został spełniony warunek wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy. Jednakże nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż dostawa przedmiotowego budynku mieszkalnego w rozpatrywanym przypadku będzie opodatkowana podstawową stawką VAT. Budynek mieszkalny będący przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W konsekwencji powyższego dostawa przedmiotowej Nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym murowanym o powierzchni 52 m2 jako obiektu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w myśl art. 41 ust. 12 i 12a podlegać powinno stawką 8%. Przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy – grunt przypisany do budynku mieszkalnego będzie podlegał opodatkowaniu według 8% stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości należy przywołać art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy. I tak stosownie do przepisu art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, iż w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako nabywca przedmiotowej Nieruchomości otrzymał od sprzedającego fakturę VAT . z wykazanym na niej podatkiem naliczonym w kwocie 552.000,00 i stawką VAT 23%. Przedmiotowa Nieruchomość została nabyta w celach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej i będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości, wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych. Zastosowanie błędnej stawki podatku przez wystawcę faktury nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ust. 3a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż w sytuacji gdy została wystawiona faktura VAT z błędną stawką podatku VAT, to faktura taka winna zostać skorygowana. Jednakże do czasu otrzymania jej korekty nabywca ma pełne prawo do odliczenia kwoty tego podatku wynikającej z faktury pierwotnej, oczywiście pod warunkiem, że czynność, którą faktura ta dokumentuje, nie jest z podatku VAT zwolniona bądź w ogóle nie podlega opodatkowaniu lub też nie wystąpią inne okoliczności określone w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj