Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/415/33/2005
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/415/33/2005
Data
2005.06.15


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu
pożytek publiczny


Pytanie podatnika
Czy darowizna przekazana przez osobę fizyczną na rzecz organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego i nie posiadającej statusu organizacji pożytku publicznego podlega odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24.05.2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Chrześcijańskiego Stowarzyszenia z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie odliczeń od podstawy opodatkowania darowizn przekazywanych przez osoby fizyczne (potencjalnych darczyńców). Wnosząc o powyższe nie wskazano jakiego zdarzenia faktycznego dotyczy żądanie.

Jego istota sprowadza się do udzielenia pisemnej interpretacji na użytek stowarzyszenia celem ewentualnego pozyskiwania środków pieniężnych w postaci darowizn dla prowadzenia swojej działalności.

W związku z powyższym wniosek zawiera pytanie:

Czy darowizna przekazana przez osobę fizyczną na rzecz organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego i nie posiadającej statusu organizacji pożytku publicznego podlega odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem ?

Zdaniem pytającego odpowiedź na powyższe jest twierdząca.

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od dochodu za 2005 r. podatnicy mogą odliczyć darowizny przekazane na cele:
a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, prowadzącym działalność w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele
b) kultu religijnego
- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 6 % dochodu.

Darowizny odliczane są w ramach przysługujących limitów. Limit dotyczy zarówno pojedynczych darowizn jak i ich sumy. Stanowi o tym zapis art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9, nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6 % dochodu. Powyższe oznacza, że w razie zbiegu darowizn z różnych tytułów odliczeniu podlegają tylko kwoty wydatków do wysokości 6 % dochodu osoby fizycznej.

Odliczeniu podlegają darowizny na cele społecznie użyteczne określone w art. 4 ustawy z dnia 26.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873 ze zmianami).

Realizacja przez daną organizację celów społecznie użytecznych jest konieczna ale niewystarczająca. Dla celów podatkowych ważne jest aby darowizna przekazana była organizacjom określonym co do rodzaju w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.

Organizacjami tymi są:
1) organizacje pozarządowe - to jest niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia za wyjątkiem organizacji wymienionych w art. 3 ust. 4 ustawy, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
2) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
3) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Organizacja na rzecz której dokonywana jest darowizna, podlegająca odliczeniu od dochodu nie musi mieć statusu organizacji pożytku publicznego co potwierdza Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 15.04.2004 r. nr PB3/8214-108/WK/04/923.

Z przepisów art. 22 ustawy o wolontariacie wynika, że określone podmioty uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego stosownych informacji. Wpis uzależniony jest z kolei od spełnienia szeregu warunków określonych w ustawie.

Przy przekazywaniu darowizn wystarczające jest aby organizacja mieściła się w katalogu organizacji wymienionych w art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i realizowała cele w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość darowizny powinna być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem z którego wynika wartość tej darowizny (np. umową darowizny sporządzoną w formie pisemnej) oraz oświadczeniem obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Ponadto mając na uwadze, że odliczeniu podlegają tylko darowizny przekazane określonym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, dla celów dowodowych wskazane jest posiadanie przez darczyńcę dokumentu z którego wynikać będzie, że obdarowany jest podmiotem realizującym cel lub cele tożsame z wymienionymi w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. Takim dokumentem może być np. statut danej organizacji bądź jej akt założycielski.

Przedstawione zasady pomniejszania dochodu do opodatkowania dotyczą osób fizycznych, w tym prowadzących działalność gospodarczą w ramach spółek osobowych nie posiadających osobowości prawnej.

W związku z powyższym jeżeli statut stowarzyszenia zawiera zapisy wskazujące realizację jednego z celów społecznie użytecznych określonych w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, przekazywane na jego rzecz środki pieniężne przez osoby fizyczne mogą podlegać odliczeniu od dochodu jako dokonane na rzecz organizacji prowadzącej działalność w sferze pożytku publicznego.

Skorzystanie z możliwości odliczenia darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez stowarzyszenie statusu organizacji pożytku publicznego i wpisu do KRS.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w 2005 r.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj