Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
US38/443/29/2004/MK
z 30 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US38/443/29/2004/MK
Data
2004.12.30



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki


Słowa kluczowe
import usług
podstawa opodatkowania
stawki podatku
usługi hotelarskie
usługi rekreacyjne
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Dot. opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności związanych z organizacją imprez turystycznych.


Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w przedmiotowym piśmie Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania usług sportowo rekreacyjnych, ponadto posiada także zezwolenie na organizowanie imprez turystycznych. Organizacja imprezy turystycznej, według wnioskodawcy, obejmuje m.in. przejazd autokarem do Włoch i z powrotem, zakwaterowanie w hotelu, pełne wyżywienie, obsługę pilota, narciarskie zajęcia sportowo – rekreacyjne. Przy organizowaniu powyższej imprezy turystycznej Strona ponosi koszty przejazdu, wynagrodzenia pilota, instruktorów, zaś poza granicą Rzeczypospolitej Polskiej ponoszone są koszty zakwaterowania i wyżywienia w hotelu. Zdaniem podatnika uczestnictwo w opisanej imprezie turystycznej jest opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, natomiast wszelkie koszty z nią związane mogą stanowić podstawę do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu krajowych towarów i usług. Ponadto Strona zauważa, iż kwota podatku należnego w części przypadającej na usługę hotelową nie stanowi jednocześnie kwoty podatku naliczonego od importu usług, jednocześnie stanowi ona koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zapytaniu z dnia 05.04.2004r. podatnik stwierdza, iż na podstawie przepisów ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.) obowiązującej do 30 kwietnia 2004r, miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu krajowych towarów i usług związanych ze sprzedażą imprezy turystycznej. Jednakże zgodnie z art. 19 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym kwotę podatku naliczonego, o którą podatnik ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego stanowi kwota podatku należnego od importu usług z wyjątkiem podatku od usług m.in. turystyki wyjazdowej, a zatem podatek należny od importu usług zakwaterowania i wyżywienia poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie ustawy obowiązującej do 30.04.2004r., nie stanowił podstawy do obniżenia podatku należnego. Jednocześnie powyższa kwota, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 43 lit b ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowiła będzie koszt uzyskania przychodów.

W obecnym stanie prawnym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) od 1 maja 2004r. organizowanie imprez i świadczenie usług turystycznych w Polsce jest opodatkowane stawką 22%. Natomiast usługi hotelowe, usługi świadczone przez obiekty turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15) – są opodatkowane stawką 7% - zgodnie z art. 41 ust. 1 i z poz. 139 i poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W ustawie o podatku od towarów i usług zasady szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystycznych określone zostały w ramach art. 119 ust. 1 – 10. Zasadą jest, że usługa świadczona przez agenta turystycznego, polegająca na organizacji imprezy turystycznej, opodatkowana jest w tym państwie członkowskim, w którym ma on swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, działa na rzecz nabywcy usługi (turysty) we własnym imieniu i na własny rachunek, przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty oraz prowadzi ewidencję określoną w art. 119 ust. 3 pkt 4 w/w ustawy.

Ponadto istotą tej szczególnej procedury jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przez marże rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi (turysta) a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Podstawę opodatkowania stanowi zatem marża uzyskana przez organizatora imprezy turystycznej, a nie cała wartość wykonanej przez niego usługi turystycznej.

W przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla świadczonych przez Stronę usług organizacji imprez turystycznych będzie różnica między ceną uzyskaną od turystów a kosztami jej zorganizowania (np. transport, wyżywienie, zakwaterowanie, koszty pilotów i instruktorów). Podatnik opodatkowujący marżę w trybie art. 119 w/w ustawy, w wystawianych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

Ponadto należy zauważyć, iż przy stosowaniu szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki podatnikowi takiemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj