Interpretacja Urzędu Skarbowego w Żywcu
PP 443/10/2005/BF
z 8 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/10/2005/BF
Data
2005.06.08



Autor
Urząd Skarbowy w Żywcu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
opłata
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
przyłączenie do sieci


Pytanie podatnika
Czy opłaty wnoszone przez mieszkańców miasta w ramach finansowania przez nich inwestycji tj. przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Urząd Miejski w ....... jako inwestor prowadzi budowę sieci wodno-kanalizacyjnej i gazowej. W oparciu o decyzję Zarządu Miasta właściciele posesji, osoby fizyczne, partycypują w kosztach przyłączy, ponosząc ustalone, zryczałtowane opłaty. Od opłat tych Urząd Miejski nalicza i odprowadza podatek od towarów i usług wg stawki 7%. Uważa jednak, że jest to postępowanie nieprawidłowe i że od pobieranych opłat za przyłączanie podmiotów do przedmiotowych sieci - podatek VAT jest nienależny.

Ponieważ wniosek dotyczy większej ilości problemów, każdy z nich wymaga odrębnego rozstrzygnięcia.

W szczególności wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania opłat wnoszonych przez mieszkańców miasta w ramach finansowania przez nich inwestycji tj. przyłączy gazowych zostanie załatwiony odrębnym postanowieniem.

Stanowisko wnioskującego, zdaniem tutejszego organu jest nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z ogólna zasadą wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania jak towarami jak właściciel, zaś zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  • przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższe oznacza, że wykonanie przez inwestora za opłatą czynności przyłącza do sieci wodno-kanalizacyjnej i gazowej stanowi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju i zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) tej ustawy podlega opodatkowaniu wg stawki 7%.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 , poz. 747 ze zm.), realizację budowy przyłączy oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Ponadto umowa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzanie ścieków określa tytuł prawny, na podstawie którego posiadacz nieruchomości musi w celu odpłatnego korzystania z takich usług „postawić” przyłącze do dyspozycji przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, gdyż przyłącze pomimo fizycznego połączenia z siecią nie staje się automatycznie częścią składową przedsiębiorstwa (art. 49 k.c.).

Jak wnioskujący sam wskazuje, przyłączenie do istniejącej sieci kanalizacyjnej należy do obowiązków właściciela nieruchomości co jest zgodne z art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 13.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z wniosku wynika, że granicą eksploatacji w przypadku kanalizacji sanitarnej jest pierwsza studzienka od strony przyłączonego budynku, a w przypadku wodociągu granicą eksploatacji jest wodomierz.

Z ustawowej definicji przyłączy (art. 2 pkt 5 i 6) cyt. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzeniu ścieków wynika, że są to odcinki przewodów, które wewnętrzną instalację wodociągową lub kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług łączą z ogólną siecią wodociągowo-kanalizacyjną. Trudno wyobrazić sobie, aby powinność „zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy” obciążała inny podmiot niż ich właściciela. Należy zatem konsekwentnie przyjąć, że osoba, która wybudowała przyłącze zachowuje prawo do własności tych przyłączy również po ich fizycznym połączeniu z ogólną siecią wodociągowo-kanalizacyjną.

Prawodawca zadecydował, że przyłącza powinien na własny koszt wybudować podmiot ubiegający się o przyłączenie nieruchomości do sieci i jego też obarczył odpowiedzialnością za ich niezawodne działanie, tak samo jak to było i jest z wewnętrznymi instalacjami w budynku. Wynika stąd, że prawodawca uznał, iż społeczność lokalna jako całość nie powinna być – poprzez mechanizm cenowy – obarczana kosztami budowy tej części infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej, która służy głównie zaspokojeniu potrzeb poszczególnych konsumentów.

Konsument musi zatem najpierw własnym sumptem postawić budynek wyposażony w wewnętrzne instalacje i przyłącza, po czym może dopiero żądać przyłączenia do sieci, a przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie może mu tego odmówić, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w regulaminie uchwalonym przez radę gminy oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.

Wspomniane przyłączenie jest czynnością faktyczną o czysto technicznym charakterze i samo przez się nie upoważnia jeszcze żadnej ze stron do korzystania z tej części sieci. Taką podstawę stanowi dopiero umowa o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków zawarta pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym i odbiorcą jego usług na jego pisemny wniosek.

Jak przyznaje wnioskodawca funkcję inwestora przyjął w celu usprawnienia przyłączenia budynków do budowanej przez miasto sieci kanalizacyjnej i uzyskaniu efektu ekologicznego, co w żaden sposób nie pozostaje w sprzeczności z postanowieniem art. 15 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Tym bardziej, że wnioskodawca nie podaje, iż ze środków własnych Gminy współfinansuje budowę samych przyłączy.

Stwierdzić należy ponadto ,że gdyby jak stanowi art. 15 cyt. ustawy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków przyłącza wykonała na zlecenie właściciela nieruchomości firma , bez udziału gminy , to bez wątpienia byłaby to usługa w pojęciu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem Gmina występuje tu jako swego rodzaju „zastępca” właściciela nieruchomości, w jego imieniu i na jego rachunek (partycypacja w kosztach) zleca wykonanie przyłącza i dlatego mamy tu do czynienia z usługą zdefiniowaną w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT.

Art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy stanowi, iż do 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do „robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą". Zaś przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa wyżej, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy Działu XI Rozdziału I ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r. oraz wydane na podstawie delegacji ustawowych przepisy Rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) określają zasady wystawiania faktur przede wszystkim w celu zapewnienia odpowiedniego dokumentowania między innymi odpłatnego świadczenia usług przez podatników podatku od towarów i usług oraz identyfikacji czynności dokonanych przez podatników tego podatku, przy uwzględnieniu specyfiki niektórych rodzajów działalności związanej z rodzajem wykonywanych czynności.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej; 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj