Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-677/12-2/JK
z 2 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-677/12-2/JK
Data
2012.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
złom


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie gradowiny



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2012 r. (data wpływu 05.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie gradowiny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie gradowiny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą produkującą łodzie. Do produkcji łodzi jako balastu używa gradowiny, którą zakupuje z firmy (czynny podatnik VAT) zajmującej się skupem i sprzedażą złomu. Do chwili obecnej Wnioskodawca otrzymywał fakturę na złom bez stawki kwoty podatku, z dopiskiem „odwrotne obciążenie”. Od miesiąca maja 2012 w/w firma wystawia faktury na gradowinę z naliczonym 23% podatkiem (chociaż jest to ten sam towar). Na zapytanie o powód zmiany sposobu opodatkowania Wnioskodawca uzyskał odpowiedź, że powodem jest to, że kupowanej gradowiny Wnioskodawca nie wykorzystuje jako złomu tylko że jest to dla Wnioskodawcy materiał do produkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odliczyć naliczony podatek VAT z faktury za zakupioną gradowinę...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gradowina to drobne cząsteczki metalowe (pojedyncze ziarna) w różnej granulacji, które powstają przy produkcji. W opinii Wnioskodawcy gradowina sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 38.11.58.0 „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal”. Opinia ta wynika z faktu powiązania klasyfikacji towaru wg klasyfikacji CN i PKWiU. Dyrektor Izby Celnej w Warszawie w informacji taryfowej z dnia 20 października 2010 r., dostępnej na stronie www.mf.goy.pl sklasyfikował gradowinę stalową pochodzącą z produkcji gwoździ stalowych, powstałą przy ścinaniu końców gwoździ, w celu ich zaostrzenia pod kodem CN 7204 49 90 00.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w przypadku transakcji której przedmiotem są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, a ich dostawca jest czynnym podatnikiem VAT, obowiązek rozliczenia podatku należnego od tej czynności spoczywa na nabywcy. Towary sklasyfikowane pod symbolem 38.11.58.0 są wymienione pod pozycją 6 w/w załącznika.

Zdaniem Wnioskodawcy w/w faktura została wystawiona w sposób nieprawidłowy w związku z tym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przepisy dotyczące „odwrotnego obciążenia” w żadnej mierze nie odnoszą się do sposobu wykorzystania zakupionego towaru przez nabywcę. W opinii Wnioskodawcy należny VAT od dokonanej transakcji powinien rozliczyć nabywca, bez względu na to, do jakich celów towar ten ostatecznie zostanie wykorzystany. W tym celu Wnioskodawca powinien wystawić fakturę wewnętrzną. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 18a ustawy jest kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić. Oznacza to, że jako podstawę opodatkowania Wnioskodawca powinien przyjąć kwotę brutto z otrzymanej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przy tym przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W tym miejscu należy podnieść, iż stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca do produkcji łodzi jako balastu używa gradowiny, którą zakupuje od firmy zajmującej się skupem i sprzedażą złomu, będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gradowina to drobne cząsteczki metalowe (pojedyncze ziarna) w różnej granulacji, które powstają przy produkcji. W opinii Wnioskodawcy gradowina sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 38.11.58.0 „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal”.

Do chwili obecnej Wnioskodawca otrzymywał fakturę na złom bez stawki kwoty podatku, z dopiskiem „odwrotne obciążenie”. Od miesiąca maja 2012 w/w firma wystawia faktury na gradowinę z naliczonym 23% podatkiem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia przez niego podatku naliczonego w związku z nabywaną gradowiną.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy, w celu rozstrzygnięcia niniejszej kwestii, istotne jest ustalenie, czy firma, od której Wnioskodawca nabywa gradowinę prawidłowo wykazuje na fakturze kwotę podatku.

Odnosząc się do przedmiotowego zagadnienia wskazać należy, iż w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, nie korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Natomiast wprowadzony do ustawy z dniem 1 lipca 2012 r. załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:

  1. ex 24.10.14.0 – granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali – wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 – pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0 – odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 – pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 – odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 – odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 – odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 – surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przy czym zgodnie z art. 17 ust. 7 ustawy przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Powyższe przepisy wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy – jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  2. dostawcą towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy – jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  3. dostawca towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy – nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  4. dostawa towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy – jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy towaru wymienionego w zał. nr 11 nie mogą rozliczać VAT należnego z tytułu dostaw tych towarów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż nabywana przez Wnioskodawcę gradowina sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 38.11.58.0 „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal” została wymieniona w poz. 6 załącznika nr 11 do ustawy, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. Ponadto z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, tj. nabywca gradowiny jest podatnikiem VAT czynnym, dostawca gradowiny jest podatnikiem VAT czynnym, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy a dostawa gradowiny nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. jako dostawa towarów używanych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż w przedmiotowym przypadku dla dostawy gradowiny znajdzie zastosowanie norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, tj. mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podmiot na rzecz którego dokonywana jest dostawa, tak więc Wnioskodawcę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1a ustawy w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Jednocześnie na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zasady wystawiania faktur.

I tak, stosownie do § 5 ust. 15 rozporządzenia faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Mając na uwadze powyższe przepisy firma dokonująca sprzedaży gradowiny na rzecz Wnioskodawcy winna wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy i § 5 ust. 15 rozporządzenia, tj. firma dokonując udokumentowania dostawy gradowiny winna wystawić fakturę VAT nie wykazując w niej danych dotyczących stawki ani kwoty podatku oraz należności wraz z podatkiem natomiast z informacją, że podatek rozlicza nabywca, lub z wskazaniem właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczeniem „odwrotne obciążenie”.

W związku z powyższym Wnioskodawca jako nabywca gradowiny objętej mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia jest zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy, która jest podstawą do rozliczenia podatku należnego.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż od miesiąca maja 2012 firma, od której Wnioskodawca nabywa gradowinę wystawia faktury wykazując na nich stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Natomiast jak wskazano powyżej, ze względu na to, że w przedmiotowym przypadku dla dostawy gradowiny znajdzie zastosowanie norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, tj. mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia firma, od której Wnioskodawca nabywa gradowinę dokonując udokumentowania dostawy gradowiny winna wystawić fakturę VAT nie wykazując w niej danych dotyczących stawki ani kwoty podatku oraz należności wraz z podatkiem natomiast umieścić informację, że podatek rozlicza nabywca lub wskazać właściwy przepis ustawy lub dyrektywy, wskazujący, że podatek rozlicza nabywca lub też zawrzeć oznaczenie „odwrotne obciążenie”. Tym samym firma, od której Wnioskodawca nabywa gradowinę nieprawidłowo wykazuje na fakturze kwotę podatku.

W konsekwencji w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez firmę sprzedającą gradowinę ponieważ dostawa gradowiny nie powinna być opodatkowana przez sprzedającego (sprzedający względem dostawy gradowiny nie powinien wykazać kwoty podatku na fakturze) - w niniejszym zakresie znajdzie zastosowanie wyłączenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy.

Nie oznacza to jednak, że Wnioskodawca pozbawiony jest prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonania przedmiotowych transakcji. Jako podmiot zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, i wykazania podatku należnego z tytułu nabycia gradowiny, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w kwocie równej podatkowi należnemu, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj