Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-493/12-4/BM
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-493/12-4/BM
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
rejestracja
rezygnacja ze zwolnienia
rolnik ryczałtowy
usługi


Istota interpretacji
Rejestracja małżonka rolnika ryczałtowego jako podatnika VAT czynnego z tytułu świadczenia usług rolniczych.



Wniosek ORD-IN 453 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz obowiązku wykazania w korektach deklaracji VAT sprzedaży dokonywanej przez małżonka – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz obowiązku wykazania w korektach deklaracji VAT sprzedaży dokonywanej przez małżonka.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 1988 r. prowadzi wraz z mężem gospodarstwo rolne. Z tego tytułu podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników jako rolnik. W zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego mąż Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym, tzn. korzysta ze zwolnienia z VAT z tytułu dostaw produktów rolnych. W ramach działalności rolniczej mąż Wnioskodawczyni sprzedaje zboże, buraki cukrowe, fasola, warzywa (umowa kontraktacji buraka cukrowego podpisana jest pomiędzy cukrownią a mężem Wnioskodawczyni). Faktury VAT RR wystawiane są na męża, a kwoty należne z tytułu wystawionych faktur RR wpływają na wspólne konto Wnioskodawczyni i jej męża.

W roku 2010 Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania „….” objętego , i w tym samym roku podpisała umowę przyznania pomocy. W wyniku podpisanej umowy w dniu 17.01.2011 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, zarejestrowanej przed Wójtem Gminy. Jednocześnie złożyła w US w …deklarację VAT R, składając rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. We wpisie przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej określono jako 01.61.Z działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną – PKWiU 0161.10.0 usługi wspomagające produkcję roślinną. Po rozpoczęciu działalności gospodarczej, w dniu 19 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała zakupu środków trwałych, służących wykonywaniu tej działalności: CIĄGNIKA ROLNICZEGO ZETOR FORTERRA 125; AGREGATU ARES 3 L/Z 3,0; SIEWNIKA ZBOŻOWEGO POZNANIAK 3,0; SIEWNIKA do fasoli i buraków OMEGA II B6. W dniu 25.04.2011 r. Wnioskodawczyni złożyła w US deklarację rozliczeniową VAT 7K i wystąpiła o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w przyspieszonym 25-dniowym terminie. Podatek VAT Wnioskodawczyni odzyskała zgodnie z wnioskiem. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni wykonuje następujące usługi rolnicze: usługa agregatem, siew zbóż, siew fasoli, siew buraków. Zakupiony w ramach umowy przyznania pomocy sprzęt Wnioskodawczyni wykorzystuje tylko i wyłącznie do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Sprzętu tego Wnioskodawczyni nie wykorzystuje do pracy w gospodarstwie rolnym posiadanym wspólnie z mężem, gdyż byłoby to niezgodne z zobowiązaniami wynikającymi z umowy przyznania pomocy. Celem operacji na realizację której Wnioskodawczyni otrzymała pomoc de minimis było bowiem podjęcie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną. Okres związania celem operacji, czyli okres w którym Wnioskodawczyni nie może wykorzystywać zakupionego sprzętu, w celu innym niż prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej to 5 lat od daty wypłaty pomocy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i opłaca podatek dochodowy według skali podatkowej. Zakupiony sprzęt (ciągnik, agregat i siewniki) został wpisany do ewidencji środków trwałych i podlega amortyzacji. Amortyzacji podlega niedotowana wartość inwestycji, czyli wartość inwestycji – dotacja = wartość środka trwałego podlegająca amortyzacji. Wnioskodawczyni stosuje 14% stawkę amortyzacji. Do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, oprócz odpisów amortyzacyjnych Wnioskodawczyni zalicza także inne koszty związane z użytkowaniem tego sprzętu, tj. koszty paliwa, napraw, przeglądów, części zamiennych. Koszty te Wnioskodawczyni zalicza w wysokości 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatnik prawidłowo dokonał zgłoszenia rejestracyjnego rezygnując ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna, i podatnik powinien dokonać rezygnacji ze zwolnienia o którym w mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3, czy podatnik musi w korektach deklaracji VAT za okres od stycznia 2011 r. wykazywać sprzedaż dokonywaną przez małżonka...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że podjęcie przez Nią pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „….” Objętego nie mieści się w definicji działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Podejmując tę działalność wnioskodawca prawidłowo dokonał rezygnacji ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a mąż Wnioskodawczyni nadal jest rolnikiem ryczałtowym. Działalnością gospodarczą zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest bowiem zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Zgodnie z przepisem art. 3 ustawy jej przepisów nie stosuje się między innymi do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego. Stanowisko to potwierdzają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej ( art. 2 ust. 1 pkt 1), która ( art. 2 ust. 2) polega na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej (...) od dnia nabycia. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, (...) - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Stanowisko to potwierdza także przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „….” objętego, zgodnie z którym pomoc (którą otrzymał Wnioskodawca w ramach umowy przyznania pomocy podpisanej), przyznawana jest na operacje obejmujące wyłącznie inwestycje związane z podjęciem lub prowadzeniem działalności nierolniczej w zakresie określonym w załączniku do rozporządzenia, w tym 01.61.Z usługi wspomagające produkcję roślinną.

Przepis art. 2 pkt 15 (definicja działalności rolniczej) oraz art. 15 ust. 2 (definicja działalności gospodarczej) ustawy o podatku od towarów i usług stoją w pewnym sensie w sprzeczności z przepisami definiującym działalność gospodarczą i działalność rolniczą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej oraz w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wykładni definicji działalności rolniczej zawartej w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, zaliczającej do tej działalności także świadczenie usług rolniczych powinno się dokonać pod względem językowym, systemowym i funkcjonalnym, a także z uwzględnieniem intencji ustawodawcy oraz przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W uzasadnieniu do ustawy czytamy: „Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (...) zwana dalej ustawą VAT regulująca kwestie związane z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, stanowi implementację wspólnotowych reguł opodatkowania podatkiem VAT, tj. Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej”. W art. 295 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy usługi rolnicze oznaczają usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie wykorzystuje zakupionych środków trwałych do pracy w jego gospodarstwie rolnym, nie ma więc mowy o wykonywaniu usług rolniczych ar. 295 ust 1 pkt 5 Dyrektywy.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z treścią obwiązującego w marcu 2011 r. przepisu art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20 000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 1 i 2.

Ewidencja ta powinna być prowadzona przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia. Wszystkie wymienione warunki musiały być spełnione łącznie. Nie wystarczyło samo złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i rezygnacja ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. pkt 3.

Wnioskodawca podejmując zatem pozarolniczą działalność gospodarczą prawidłowo zrezygnował ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1. Do złożenia rezygnacji ze zwolnienia z art. 43. ust. 1 pkt 3 nie był uprawniony.

Ad. 2

Jeśli pomimo powyższych wyjaśnień, zdaniem Izby Skarbowej podatnik powinien dokonać rezygnacji z art. 43 ust. 1 pkt 3 a nie 113 ust. 1, to zdaniem podatnika nie ma obowiązku wykazywania w korektach deklaracji sprzedaży dokonywanej przez małżonka. Każde z małżonków prowadzi bowiem swoją odrębną działalność gospodarczą (odrębny NIP/REGON, wpis do ewidencji w przypadku podatnika) i nie ma żadnej podstawy prawnej do tego, aby łączyć przychody podatników - małżonków razem i wspólnie je obciążać podatkiem VAT. Analogicznie, przecież w przypadku małżonków - przedsiębiorców nie stosuje się takich zabiegów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza – stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Natomiast, rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy, przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku nr 2 do ustawy, w wykazie towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w poz. 35 ex 01.6 występują usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Art. 43 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r. stanowił, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20 000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 2, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego powstaje przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Z powyższych uregulowań wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie podmioty, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) , jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przepis § 2 tego przepisu stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 81b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
    1. kontroli podatkowej,
    2. postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych (art. 81b § 2 Ordynacji podatkowej).

Korekta deklaracji ma zatem na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorygowane zeznanie (deklaracja) zastępuje zeznanie (deklarację) złożone uprzednio Wraz z korektą należy złożyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni od 1988 r. prowadzi wraz z mężem gospodarstwo rolne. Z tego tytułu podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników jako rolnik. W zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego mąż Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym, tzn. korzysta ze zwolnienia z VAT z tytułu dostaw produktów rolnych. W roku 2010 Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania „….” Objętego…., i w tym samym roku podpisała z ….umowę przyznania pomocy. W dniu 17.01.2011 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednocześnie złożyła w US deklarację VAT R, składając rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. We wpisie przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej określono jako 01.61.Z działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną – PKWiU 0161.10.) usługi wspomagające produkcję roślinną. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni wykonuje następujące usługi rolnicze: usługa agregatem, siew zbóż, siew fasoli, siew buraków. Zakupiony w ramach umowy przyznania pomocy sprzęt Wnioskodawczyni wykorzystuje tylko i wyłącznie do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Sprzętu tego Wnioskodawczyni nie wykorzystuje do pracy w gospodarstwie rolnym, posiadanym wspólnie z mężem.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą prawidłowości złożenia zgłoszenia rejestracyjnego rezygnując ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż Wnioskodawczyni nie spełniała przesłanek do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, bowiem w poprzednim roku nie dokonywała sprzedaży. Natomiast rozpoczynając działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego, chcąc być czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni mogła zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Zaznaczyć należy, iż Wnioskodawczyni nie mogła także zrezygnować ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, ponieważ to nie Wnioskodawczyni, ale Jej małżonek był rolnikiem ryczałtowym i korzystał z ww. zwolnienia.

Wskazać jednak należy, iż ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, iż zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany oraz naczelnik urzędu skarbowego potwierdzi zarejestrowanie tej osoby jako podatnika VAT czynnego, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Świadczenie przez Wnioskodawczynię usług rolniczych w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną - PKWiU 01.61.10.0 nie stanowi odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach tego prowadzonego wspólnie przez małżonków gospodarstwa rolnego. To przedmiotowe gospodarstwo rolne natomiast dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy należy wskazać, iż rozpoczynając działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego, chcąc być czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni mogła zrezygnować ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, nie zaś ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy.

Z chwilą rejestracji jako podatnik VAT czynny, Wnioskodawczyni stała się podatnikiem zarówno z tytułu wykonywanych przez siebie usług rolniczych jak i z tytułu działalności wykonywanej w ramach gospodarstwa tj. dostawy produktów rolnych. Zatem począwszy od stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni w składanych deklaracjach winna uwzględniać sprzedaż produktów rolnych z gospodarstwa.

Jeżeli sprzedaż produktów rolnych z gospodarstwa nie była wykazywana w deklaracjach składanych przez Wnioskodawczynię, Wnioskodawczyni winna ją wykazać poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 za okres od stycznia 2011 r.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie pytań nr 1 i nr 2 wniosku, należało uznać je za nieprawidłowe.

Zauważa się, iż przepisy wynikające z Dyrektyw w świetle systemu prawa krajowego nie są przepisami obowiązującymi wprost. Stanowią rodzaj ramowych wytycznych pozwalających na dostosowanie prawodawstwa poszczególnych krajów do pewnych wymogów unijnych. Wskazują na cele, jakie należy osiągnąć, nie ograniczając równocześnie metod i środków regulujących poszczególne tytuły podatkowe. Ustawa o podatku od towarów i usług reguluje ten sam zakres tematyczny, może jednak niektóre kwestie regulować odmiennie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj