Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
PD-2/005/17/2005
z 20 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-2/005/17/2005
Data
2005.04.20
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
sprzedaż udziałów
Pytanie podatnika
Jak powinny być udokumentowane koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży udziałów, czy muszą to być oryginalne dokumenty potwierdzajace wpłaty? Czy w przypadku ich braku może to być potwierdzenie ze spółki informujące o wpłacie i w jakiej formie to potwierdzenie powinno być sporządzone?
W dniu 31.01.2004r. współwłaściciel spółki z o.o. sprzedał swoje udziały zawierając umowę sprzedaży udziałów w formie aktu notarialnego, tym samym uzyskał przychód podlegający opodatkowaniu. W związku z tym wystąpił z zapytaniem jak powinny być udokumentowane koszty uzyskania przychodu; czy muszą to być oryginalne dokumenty potwierdzające wpłaty lub w przypadku ich braku, czy może to być potwierdzenie ze spółki informujące o wpłaceniu kwoty i w jakiej formie to potwierdzenie powinno być sporządzone. Zdaniem podatnika udokumentowaniem kosztów uzyskania przychodów mogą być potwierdzenia wniesienia wpłat – oryginały dowodów wpłat lub pisemne potwierdzenie spółki o ich wniesieniu oraz potwierdzenia kosztów notarialnych i poniesionych opłat skarbowych – oryginalne dokumenty tj. dowody wpłat lub potwierdzenia na umowach notarialnych. Organ podatkowy stwierdza, że zgadza się z przedstawionym stanowiskiem strony o ile stan faktyczny przedstawiony we wniosku zgodny jest ze stanem rzeczywistym. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodu są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. W przypadku osiągnięcia przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółce mającej osobowość prawną, kosztami uzyskania przychodów są na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy wydatki poniesione na objęcie lub nabycie udziałów. Aby wydatki te zaliczyć do kosztów okoliczność nabycia udziałów winna być udowodniona ( art. 180 i art. 191 Ordynacji podatkowej). Dowodem potwierdzającym poniesienie wydatku na objęcie udziału może być zarówno oryginalny dowód wpłaty jak i wydane przez spółkę poświadczenie wniesienia ( kwoty i daty ) wpłat, podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania spółki – członków zarządu wraz z potwierdzeniem wpisu w książce udziałów ( art. 188 § 1 ksh ) i wpisu do krajowego rejestru sądowego. Poniesienie pozostałych kosztów takich jak np. opłaty notarialne, skarbowe wynikać winno z oryginalnych dowodów wpłat lub aktów notarialnych. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w roku zaistnienia zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.