Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zawierciu
PDII/406/8/JGN/2005
z 15 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/406/8/JGN/2005
Data
2005.04.15



Autor
Urząd Skarbowy w Zawierciu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
ryczałty
samochód prywatny
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy zwolnienie przedmiotowe wg art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), tj. " ekwiwalenty pieniężne za używanie przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność", dotyczy używania do celów służbowych samochodu stanowiącego własność pracownika?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Z. działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdza, że: stanowisko ... przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ekwiwalentów pieniężnych za używanie przez pracowników do celów służbowych samochodu stanowiącego własność pracownika jest nieprawidłowe.

W dniu 18.02.2005 r. ... wystąpił do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.Pismem z dnia 24.03.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne - podpis osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy zostały uzupełnione w dniu 01.04.2005 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z treści złożonego zapytania dotyczącego udzielenia odpowiedzi na pytanie : czy zwolnienie przedmiotowe wg art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r. (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. ze zm.), tj. "ekwiwalenty pieniężne za używanie przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność", dotyczy używania do celów służbowych samochodu stanowiącego własność pracownia, wynika że:
- pracownicy socjalni, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, wykonują pracę na terenie miasta, co wynika z jej charakteru, pokonując w krótkim czasie dość znaczne odległości,
- aby pomoc udzielana podopiecznym była skuteczna, muszą szybko dotrzeć do osób potrzebujących,
- MOPS nie jest w stanie zapewnić im środków lokomocji, niezbędnych do płynnego wykonywania obowiązków służbowych,
- pracownicy używają własnych samochodów podczas pracy na rzecz MOPS,
- chcąc wywiązywać się z obowiązków zapewnienia pracownikom właściwych warunków pracy i przy braku możliwości zapewnienia im transportu, MOPS chciałby wypłacać ekwiwalent za używany przez pracowników sprzęt (samochód, paliwo), wg limitów wynikających z Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 08.12.2004 r. (Dz. U. Nr 271 z dnia 24.12.2004 r.).
Wnioskodawca stwierdził, że ekwiwalent wypłacany pracownikom za używanie samochodu stanowiącego własność pracownika, dla celów służbowych, korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwrotu kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do przejazdów lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271).Na podstawie § 1 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwrot kosztów następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, wypłacone pracownikowi świadczenie na podstawie umowy cywilnoprawnej dotyczącej zwrotu omawianych kosztów będzie przychodem ze stosunku pracy, podlegającym opodatkowaniu. Do końca 2003 r. ryczałty wypłacane pracownikom z tytułu zwrotu kosztów za używanie pojazdów samochodowych (samochodów, motocykli i motorowerów) niebędących własnością pracodawcy, dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) uchylono zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 22.Likwidacja zwolnienia, którego podstawę prawną do końca 2003 r. stanowił art. 21 ust. 1 pkt 22 ustawy nie oznacza, że kwoty wypłacone pracownikowi z tytułu używania samochodu nienależącego do pracodawcy do celów służbowych należy zakwalifikować do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r.) wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używanie przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność.Należy zauważyć, że zwolnienia przedmiotowe zarówno określone w art. 21 ust. 1 pkt 13 i pkt 22 ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. miały odmienny zakres i funkcjonowały niezależnie od siebie.Przepis art. 21 ust. 1 pkt 22 stanowiąc regulację szczególną w stosunku do normy określonej w pkt 13 wyodrębnił pojazd samochodowy ze "sprzętu używanego przy wykonywaniu pracy".Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 93, poz. 894) wprowadziła nowe regulacje w zakresie zwolnień przedmiotowych, dotyczących dochodów osób fizycznych.Wyżej wymieniona nowelizacja dodała w art. 21 w ust. 1 pkt 23b, zwalniający od podatku dochodowego zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.Przepis w tym brzmieniu oznacza jednak węższy zakres stosowania zwolnienia, bowiem nieopodatkowane są tylko te świadczenia, wypłatę których przewidują przepisy ustawy:- wyznaczając pracodawcy obowiązek ich wypłaty, bądź- wskazując możliwość zwrotu kosztów używania samochodu w pracy.

Ponieważ treść przepisów art. 21 ust. 1 pkt 13 i pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2005 r. nie uległa zmianie, i oba przepisy funkcjonują niezależnie od siebie pozostałe przypadki, w których pracodawca wypłaca pracownikom kwoty z tytułu używania do celów służbowych samochodu stanowiącego własność pracownika podlegają opodatkowaniu. Wypłacone świadczenia sumuje się z innymi przychodami ze stosunku pracy wypłaconymi pracownikowi w danym miesiącu i od łącznej kwoty pobiera zaliczkę na podatek, stosując zasady określone w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14a § 2 - ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj