Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-133/12-4/EWW
z 6 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-133/12-4/EWW
Data
2012.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
podatnik
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy Zainteresowanej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu powyższych kosztów?



Wniosek ORD-IN 906 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę na dotację związaną z realizacją operacji w ramach PROW, konkretnie Programu osi 4 „Leader”, działania 4.1, „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” z zakresu małych projektów. W ramach tej operacji Zainteresowana zobowiązała się do zorganizowania imprezy kulturalnej – koncertu lokalnego zespołu oraz nagrania utworów muzycznych, które zostaną umieszczone na stronie internetowej zespołu w formie plików mp3, z której mieszkańcy będą mogli je bezpłatnie pobrać, a także wydane na płytach CD – jako materiały promocyjne. Projekt ma na celu promocję lokalnej twórczości.

W związku z realizacją operacji, Wnioskodawczyni poniesie koszty na nagranie utworów w studio nagrań, stworzenie strony internetowej zespołu, wydanie płyt, wynajem lokalu i zakup usługi animacyjnej.

Urząd Marszałkowski podczas realizacji ww. umowy nałożył na Zainteresowaną wymóg dostarczenia interpretacji indywidualnej wydanej przez organ upoważniony, w przypadku gdy beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych podatek VAT.

Umowa powyższa została podpisana z osobą fizyczną, a jej realizacja nie ma żadnego związku z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością gospodarczą polegającą na handlu i wynajmie serwerów, komputerów i sprzętu telekomunikacyjnego oraz doradztwie w zakresie informatyki.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją operacji w ramach Programu osi 4 „Leader” 4.1 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” udokumentowane zostaną fakturami wystawnymi na Wnioskodawczynię jako osobę fizyczną (w ten sposób została podpisana umowa o dofinansowanie). Poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowanej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu powyższych kosztów...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu powyższych kosztów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zarówno zorganizowanie nieodpłatnego koncertu dla lokalnej społeczności, jak i bezpłatne udostępnienie utworów dla mieszkańców gminy oraz płyt CD, jako materiałów promocyjnych, nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością gospodarczą i nie będzie wykonywane w sposób częstotliwy, tym samym nie spełnia definicji zawartej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Zainteresowaną dotacja z Urzędu Marszałkowskiego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i art. 8 ust. 2 pkt 2 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako osoba fizyczna podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę na dotację związaną z realizacją operacji w ramach PROW, Programu osi 4 „Leader”, działania 4.1, „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” z zakresu małych projektów. W ramach tej operacji, Zainteresowana zobowiązała się do zorganizowania imprezy kulturalnej – koncertu lokalnego zespołu oraz nagrania utworów muzycznych, które zostaną umieszczone na stronie internetowej zespołu w formie plików mp3, z której mieszkańcy będą mogli je bezpłatnie pobrać, a także wydane na płytach CD – jako materiały promocyjne. Projekt ma na celu promocję lokalnej twórczości. W związku z realizacją operacji poniesie ona koszty na nagranie utworów w studio nagrań, stworzenie strony internetowej zespołu, wydanie płyt, wynajem lokalu i zakup usługi animacyjnej. Wydatki te udokumentowane zostaną fakturami wystawnymi na Wnioskodawczynię jako osobę fizyczną i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, gdyż nabywane towary i usługi nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu kosztów poniesionych w związku z realizacją operacji w ramach PROW, Programu osi 4 „Leader”, działania 4.1, „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” z zakresu małych projektów.

Tut. Organ zaznacza, iż stanowisko Zainteresowanej uznano za prawidłowe, lecz na podstawie innego uzasadnienia niż przez nią wskazane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj