Interpretacja Urzędu Skarbowego w Szczytnie
US-I/415-6/05
z 4 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I/415-6/05
Data
2005.04.04



Autor
Urząd Skarbowy w Szczytnie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
lekarze
posiłki
świadczenia rzeczowe
żołnierze


Pytanie podatnika
1. Czy jednostka wojskowa słusznie pobrała podatek od wartości kontrolowanych posiłków w 2004 r. i czy powinna pobierać podatek w 2005 r.?
2. Czy w tym przypadku nie powinien mieć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w brzmieniu nadanym art. 27 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808) w związku z Pana wnioskiem z dnia 15.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego postanawia:

- odmówić uznania za prawidłowe Pana stanowiska w zakresie zwolnienia od podatku wartości posiłku spożywanego przez Pana w czasie kontroli jakości posiłków i stanu sanitarnego stołówki żołnierskiej.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 15.03.2005 r. zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stan faktyczny:Jest Pan lekarzem pełniącym zawodową służbę wojskową w jednostce wojskowej. Regulamin Ogólny Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nakazuje lekarzowi kontrolę codzienną jakości posiłków i stanu sanitarnego stołówki żołnierskiej (Rozdział V pkt 134 ust. 2). Ponadto wg rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 lutego 2004 r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz. 365) przysługuje lekarzom wojskowym kontrolującym jakość posiłków w jednostkach wojskowych bezpłatnie jeden posiłek dziennie (§ 8 pkt 5).

    Zapytanie brzmi:
  1. Czy jednostka wojskowa słusznie pobrała podatek od wartości kontrolowanych posiłków w 2004 r. i czy powinna pobierać podatek w 2005 r.?
  2. Czy w tym przypadku nie powinien mieć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana zdaniem nakładany na lekarza obowiązek, wynikający z punktu 134 ust. 2 Regulaminu Ogólnego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, kontroli codziennej jakości posiłków jest również obowiązkiem wynikającym z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Nadzór lekarza jednostki nad jakością posiłków i stanem sanitarnym stołówki żołnierskiej ma uchronić żołnierzy pełniących obowiązek obrony przed zatruciami i zakażeniami i w związku z tym bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i higienę ich pracy i służby.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W stanie prawnym obowiązującym w 2004 r. w myśl art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku jest: wartość świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra, a także ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej, za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.

Ustawą z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) dodano w art. 21 ust. 1 pkt 11a. Przepis ten wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. i obecnie jednoznacznie stanowi, że wolne od podatku są:
świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 31.12.2004 r. znak PB5/KD-033-109-2361/04 powołano się na opinię Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 października 2004 r. Nr 3530/4/OB, z której wynika, że świadczenia dostarczane żołnierzom odbywającym służbę w szczególnych warunkach w celu podtrzymania właściwej kondycji psychofizycznej (chodzi o żołnierzy zawodowych: wchodzących w skład personelu latającego, załóg pływających, skoczków spadochronowych, pełniących dyżury bojowe, służby dyżurne oraz odbywających intensywne szkolenia wojskowe), wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do wątpliwości zawartych w piśmie z dnia 15.03.2005 r. tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, jak niżej.

Z powołanych wyżej przepisów: art. 21 ust. 1 pkt 11 dotyczącego stanu prawnego obowiązującego w 2004 r. i art. 21 ust. 1 pkt 11a dotyczącego stanu prawnego obowiązującego od 01 stycznia 2005 r. wynika wprost zwolnienie od podatku dochodów żołnierzy zawodowych z tytułu otrzymywanych świadczeń żywnościowych, jak i ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

W przeciwnym wypadku, wartość ww. świadczenia stanowi dla podatnika (żołnierza) podlegające opodatkowaniu przychody ze stosunku służbowego, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W konsekwencji na zakładzie pracy będącym płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek uwzględnienia tego rodzaju przychodów przy ustalaniu podstawy obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do postanowień art 32 tej ustawy.

Tak więc, świadczenia rzeczowe uzyskiwane przez Pana, jako lekarza wojskowego, w 2004 i w 2005 r. w formie posiłku spożywanego w czasie kontroli jakości posiłków i stanu sanitarnego stołówki żołnierskiej nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, ponieważ nie wynikają, jak stanowi powołany przepis ustawy o podatku dochodowym, z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Zwolnienie od podatku ww. świadczeń nie wynika również z przywołanych przez Pana przepisów, tj. z Regulaminu Ogólnego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 lutego 2004 r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz. 365).

Zatem przedstawione przez Pana stanowisko w przedmiotowej sprawie w oparciu o stan faktyczny jest nieprawidłowe, gdyż nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do § 1 i 2 art. 14 b ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Pana, natomiast jest wiążąca dla tutejszego organu podatkowego i organu kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany bądź uchylenia.

Interpretacja powyższa traci również moc w razie zmiany stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj