Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-611/12/LSz
z 10 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-611/12/LSz
Data
2012.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
szkolenie
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT szkoleń prowadzonych dla pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012r. (data wpływu 12 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2012r. (data wpływu 14 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla szkoleń prowadzonych dla pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla szkoleń prowadzonych dla pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2012r. (data wpływu 14 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-611/12/LSz z dnia 3 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność szkoleniową (pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane – kod PKD 85.59.B). Na zlecenie pracodawców będących zakładami górniczymi Spółka prowadzi szkolenia dla ich pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Szkolenia te są prowadzone w związku z wymogami przewidzianymi w przepisach odrębnych, tj. w przepisach ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. – Prawo geologiczne i górnicze i w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Wnioskodawca prowadzi szkolenia na podstawie programów szkolenia specjalistycznego zatwierdzonych przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w G.

Ponadto Wnioskodawca posiada upoważnienie rzeczoznawcy ds. ruchu zakładu górniczego wydane przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego nr …. z dnia 14 stycznia 2011r. Wskazane upoważnienie upoważnia Wnioskodawcę do określania zasad łączenia oraz naprawy kabli i przewodów przewidzianych w pkt 7.4.1 Załącznika nr 4 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002r w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych. Szkolenia, o których mowa na wstępie, są prowadzone także na podstawie programu przygotowanego przez pracowników Wnioskodawcy, o których mowa w upoważnieniu wydanym przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.

Szkolenia prowadzone są przez osoby dysponujące odpowiednimi kwalifikacjami, kończą się egzaminem końcowym, a w przypadku zdania takiego egzaminu wydawane jest zaświadczenie o ukończeniu kursu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania i nie świadczy szkoleń wskazanych we wniosku jako taka jednostka.

Świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Formy i zasady szkoleń prowadzonych przez Wnioskodawcę zostały określone w następujących przepisach:

  1. art. 112 w całości ustawy Prawo geologiczne i górnicze z dnia 9 czerwca 2011r., Dz. U. 2011r. nr 163, poz. 981. W związku z treścią art. 112 ust. 5 Prawa geologicznego i górniczego Wnioskodawca prowadzi szkolenia, których programy zostały zatwierdzone w drodze 6 Decyzji Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego, 2 Decyzji Specjalistycznego Urzędu Górniczego w K. oraz 2 Zarządzeń Prezesa Zarządu Wnioskodawcy,
  2. § 1 pkt 2 lit. a, § 9 ust. 1 pkt 1 lit. d, f, 1 i m, § 9 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2011r. w sprawie kwalifikacji w zakresie górnictwa i ratownictwa górniczego – Dz. U. 2011r., nr 275 poz. 1628.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W ocenie Wnioskodawcy prowadzone przez niego szkolenia nie wyróżniają się określoną specyfiką i generalnie dotyczą poszczególnych zadań pracowników w ruchu zakładu górniczego.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą przedmiotowych usług w zakresie prowadzonych szkoleń.

Wnioskodawca zawarł umowy na świadczenie usług szkoleniowych z następującymi podmiotami:

  1. KW S.A. Oddział KWK „K.-S.”, tematy szkoleń: technologie naprawy i łączenia kabli, technologie naprawy i łączenia kabli oraz przewodów oporowych, technologie naprawy i łączenia kabli oraz przewodów,
  2. KW S.A. Oddział KWK „H.-W.”, tematy szkoleń: technologie naprawy i łączenia kabli oraz przewodów,
  3. Muzeum K. w W., tematy szkoleń: eksploatacja maszyn i urządzeń budowy przeciwwybuchowej dla elektromonterów sprzętu elektrycznego o napięciu powyżej 1 kV, eksploatacja maszyn i urządzeń budowy przeciwwybuchowej dla elektromonterów sprzętu elektrycznego o napięciu do 1 kV,
  4. Kopalnia S …. S.A., tematy szkoleń: eksploatacja urządzeń budowy przeciwwybuchowej dla elektromonterów maszyn i urządzeń elektrycznych o napięciu powyżej 1 kV, eksploatacja urządzeń budowy przeciwwybuchowej dla elektromonterów maszyn i urządzeń elektrycznych o napięciu do 1 kV,
  5. P…. S.A. Zakład Górniczy J., tematy szkoleń: rewident urządzeń wyciągowych,
  6. P…. S.A., tematy szkoleń: sygnalista szybowy.

Wnioskodawca wystawia faktury na podmioty składające zamówienie, treść faktur zgodna z treścią zamówienia.

Szkolenia są przeprowadzane dla osób zatrudnianych przez podmioty składające zmówienie.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 9 sierpnia 1995r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa szkolenia, o której mowa w opisie stanu faktycznego, jest zwolniona z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego , inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zgodnie z art. 112 ust. 1 Prawa geologicznego i górniczego ruch zakładu górniczego prowadzi się pod kierownictwem i dozorem osób posiadających wymagane kwalifikacje. Z kolei zgodnie z art. 112 ust. 2 Prawa geologicznego i górniczego osoby wykonujące czynności w ruchu zakładu górniczego szkoli się w zakresie znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym bezpiecznego wykonywania powierzonych im czynności.

Stosownie do art. 112 ust. 3 Prawa geologicznego i górniczego szkolenie organizuje i prowadzi przedsiębiorca lub na jego zlecenie jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową. Według art. 112 ust. 4 Prawa geologicznego i górniczego, ten kto trudni się szkoleniem osób wykonujących czynności w ruchu zakładu górniczego jest obowiązany posiadać odpowiednią kadrę oraz niezbędne środki umożliwiające właściwe szkolenie.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w pkt 68 szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Prawo geologiczne i górnicze w art. 112 ust. 3 i 4 określa formy i zasady szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładu górniczego. Działalność szkoleniowa prowadzona przez Spółkę na zasadach określonych w pkt 68 odpowiada wymogom z art. 112 ust. 3 , 4 Prawa geologicznego i górniczego.

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż realizowana przez niego usługa polegająca na przeprowadzaniu szkoleń dla pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego, których celem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych tych pracowników jest usługą zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z przepisem art. 15 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty i nie świadczy szkoleń wskazanych we wniosku jako taka jednostka. Ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez niego usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w ramach swojej działalności prowadzi na zlecenie pracodawców będących zakładami górniczymi szkolenia dla ich pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Szkolenia te są prowadzone w związku z wymogami przewidzianymi w przepisach odrębnych, tj. w przepisach ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. – Prawo geologiczne i górnicze i w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Formy i zasady szkoleń prowadzonych przez Wnioskodawcę zostały określone w następujących przepisach:

  1. art. 112 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r., Prawo geologiczne i górnicze – Dz. U. 2011r., nr 163. poz. 981. W związku z treścią art. 112 ust. 5 Prawa geologicznego i górniczego Wnioskodawca prowadzi szkolenia, których programy zostały zatwierdzone w drodze 6 Decyzji Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego, 2 Decyzji Specjalistycznego Urzędu Górniczego w K. oraz 2 Zarządzeń Prezesa Zarządu Wnioskodawcy.
  2. § 1 pkt 2 lit. a, § 9 ust. 1 pkt 1 lit. d, f, 1 i m, § 9 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2011r. w sprawie kwalifikacji w zakresie górnictwa i ratownictwa górniczego – Dz. U. z 2011r., nr 275 poz. 1628.

Ponadto Wnioskodawca posiada upoważnienie rzeczoznawcy ds. ruchu zakładu górniczego wydane przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 14 stycznia 2011r., które upoważnia Wnioskodawcę do określania zasad łączenia oraz naprawy kabli i przewodów przewidzianych w pkt 7.4.1 Załącznika nr 4 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych. Wnioskodawca prowadzi szkolenia na podstawie programów szkolenia specjalistycznego zatwierdzonych przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego a także na podstawie programu przygotowanego przez pracowników Wnioskodawcy dysponującymi odpowiednimi kwalifikacjami, o których mowa w upoważnieniu wydanym przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego. Szkolenia kończą się egzaminem końcowym, a w przypadku zdania takiego egzaminu wydawane jest zaświadczenie o ukończeniu kursu.

W ocenie Wnioskodawcy prowadzone przez niego szkolenia nie wyróżniają się określoną specyfiką i generalnie dotyczą poszczególnych zadań pracowników w ruchu zakładu górniczego.

Szkolenia są przeprowadzane dla osób zatrudnianych przez podmioty składające zmówienie.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą przedmiotowych usług w zakresie prowadzonych szkoleń.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy szkolenia zawodowe dotyczące pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  • czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  • czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981), osoby wykonujące czynności:

  1. kierownika oraz zastępcy kierownika ruchu zakładu górniczego albo zakładu w następujących rodzajach czynnych albo likwidowanych zakładów górniczych, następujących rodzajach czynnych albo likwidowanych zakładów wykonujących roboty geologiczne oraz następujących rodzajach zakładów prowadzących działalność określoną w art. 2 ust. 1 (…),
  2. kierownika oraz zastępcy kierownika działu ruchu zakładu górniczego albo zakładu w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych albo zakładów wymienionych w pkt 1,
  3. w wyższym dozorze ruchu zakładu górniczego albo zakładu w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych albo zakładów wymienionych w pkt 1,
  4. w średnim i niższym dozorze ruchu zakładu górniczego w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych wymienionych w pkt 1 lit. a-c,
  5. mierniczego górniczego (…),
  6. geologa górniczego (…),
  7. geofizyka górniczego w podziemnych zakładach górniczych,
  8. kierownictwa w podmiotach zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym,
  9. specjalistów w podmiotach zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym,
  10. specjalistyczne w ruchu zakładu górniczego

– są obowiązane posiadać kwalifikacje określone ustawą.

W myśl art. 53 ust. 6 pkt 1 ww. ustawy Prawo geologiczne i górnicze, osobami wykonującymi czynności specjalistyczne w ruchu zakładu górniczego są w podziemnych zakładach górniczych:

  1. górnik strzałowy,
  2. wydawca środków strzałowych,
  3. instruktor strzałowy,
  4. sygnalista szybowy,
  5. maszynista maszyn wyciągowych,
  6. rewident urządzeń wyciągowych,
  7. operator: samojezdnych maszyn przodkowych, maszyn do robót strzałowych, maszyn do obrywki, maszyn do stawiania obudowy podporowej lub maszyn do stawiania obudowy kotwowej,
  8. operator: pojazdów pozaprzodkowych i samojezdnych maszyn pomocniczych, pojazdów do przewozu osób lub pojazdów do przewozu środków strzałowych,
  9. maszynista: lokomotyw pod ziemią, kolejek podwieszanych pod ziemią lub kolejek spągowych pod ziemią,
  10. rewident urządzeń systemów łączności, alarmowania i bezpieczeństwa,
  11. spawacz,
  12. elektromonter maszyn i urządzeń elektrycznych o napięciu do 1 kV,
  13. elektromonter maszyn i urządzeń elektrycznych o napięciu powyżej 1 kV.


Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, wykonywanie czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 1-9, wymaga posiadania kwalifikacji ogólnych i zawodowych.

W myśl art. 54 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, kwalifikacjami ogólnymi są:

  1. w przypadku czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 1-4 – znajomość:
    • przepisów prawa geologicznego i górniczego oraz innych przepisów stosowanych w ruchu zakładu górniczego,
    • zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu określonego rodzaju zakładów górniczych i występujących w nich zagrożeń
    • – w stopniu niezbędnym do wykonywania tych czynności;
  2. w przypadku czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 5 – znajomość zagadnień niezbędnych do wykonywania czynności mierniczego górniczego, czynności w wyższym dozorze ruchu zakładu górniczego oraz czynności w kierownictwie ruchu odkrywkowego zakładu górniczego wydobywającego bez użycia środków strzałowych kopaliny inne niż węgiel brunatny;
  3. w przypadku czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 6 – znajomość zagadnień niezbędnych do wykonywania czynności geologa górniczego, czynności w wyższym dozorze ruchu zakładu górniczego oraz czynności w kierownictwie ruchu odkrywkowego zakładu górniczego wydobywającego bez użycia środków strzałowych kopaliny inne niż węgiel brunatny;
  4. w przypadku czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 7 – znajomość zagadnień niezbędnych do wykonywania czynności geofizyka górniczego oraz czynności w wyższym dozorze ruchu podziemnego zakładu górniczego;
  5. w przypadku czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 8 i 9 – znajomość:
    • przepisów określających zasady prowadzenia ruchu zakładu górniczego oraz prowadzenia akcji ratowniczych i wykonywania prac profilaktycznych w tym zakładzie,
    • organizacji i zadań ratownictwa górniczego,
    • wyposażenia jednostek ratownictwa górniczego,
    • metod prowadzenia akcji ratowniczych i wykonywania prac profilaktycznych,
    • metod prowadzenia szkoleń i ćwiczeń ratowniczych,
    • zasad udzielania pomocy przedmedycznej,
    • działalności pogotowi specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 54 ust. 3 ww. ustawy, kwalifikacjami zawodowymi są:

  1. tytuły zawodowe lub dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe w zawodach wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2, ukończenie określonych w tych przepisach studiów wyższych lub określonych w tych przepisach studiów podyplomowych;
  2. w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 – posiadanie odpowiednich kwalifikacji w zawodzie lub odpowiednich uprawnień zawodowych;
  3. odbycie, również przed uzyskaniem kwalifikacji zawodowych, praktyki:
    • w zakresie czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 1-4, lub w ruchu zakładu górniczego, zakładu wykonującego roboty geologiczne lub zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1,
    • w zakresie czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 4 albo ust. 2, lub w ruchu zakładu górniczego, zakładu wykonującego roboty geologiczne lub zakładu prowadzącego działalność określoną w art. 2 ust. 1 – w przypadku czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 3,
    • mierniczej,
    • geologicznej,
    • geofizycznej,
    • ratowniczej
    – określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 czasem jej trwania oraz rodzajem wykonywanych czynności.

Stosownie do art. 56 ww. ustawy, wykonywanie czynności, o których mowa w art. 53 ust. 6, wymaga:

  1. posiadania wykształcenia, przez:
    • ukończenie szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej o profilu ogólnym albo
    • ukończenie szkoły ponadpodstawowej i posiadanie tytułu kwalifikacyjnego w zawodzie określonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego w grupie „technicy” lub w grupie „robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy”, albo
    • ukończenie szkoły ponadgimnazjalnej i posiadanie kwalifikacji w zawodzie określonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego w grupie „technicy” lub w grupie „robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy”;
  2. odbycia praktyki, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 stażem pracy lub okresem szkolenia praktycznego na stanowisku oraz rodzajem wykonywanych czynności;
  3. odbycia kursu specjalistycznego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 lub – w przypadku czynności wymienionych w art. 53 ust. 6 pkt 1 lit. a-c i j-m, pkt 2 lit. a-c i pkt 3 lit. a-e – odbywania tego kursu z częstotliwością określoną w tych przepisach;
  4. posiadania dodatkowych kwalifikacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 – w przypadku czynności wymienionych w art. 53 ust. 6 pkt 1 lit. k-m, pkt 2 lit. c-e i pkt 3 lit. c-e;
  5. posiadania aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak zaburzeń psychicznych, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm.<6>), lub aktualnego orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak istotnych zaburzeń funkcjonowania psychologicznego; zakres i częstotliwość badań dla poszczególnych czynności określają przepisy wydane na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2;
  6. posiadania minimalnego wieku określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2.

W myśl art. 69 ust. 1 pkt 2 i pkt 5 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia kwalifikacje zawodowe, które są obowiązane posiadać osoby wykonujące czynności, o których mowa w art. 53 ust. 1 pkt 1-9, oraz wymagania w zakresie określonym w art. 56 pkt 2-6, które są obowiązane spełniać osoby wykonujące czynności, o których mowa w art. 53 ust. 6 oraz wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje.

W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2011r. w sprawie kwalifikacji w zakresie górnictwa i ratownictwa górniczego (Dz. U. Nr 275, poz. 1628), obowiązujące od 1 stycznia 2012r. które w § 1 określa:

  1. kwalifikacje zawodowe, które są obowiązane posiadać osoby wykonujące czynności:
    • kierownika oraz zastępcy kierownika ruchu zakładu górniczego albo zakładu w następujących rodzajach czynnych albo likwidowanych zakładów górniczych, następujących rodzajach czynnych albo likwidowanych zakładów wykonujących roboty geologiczne oraz następujących rodzajach zakładów prowadzących działalność określoną w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. – Prawo geologiczne i górnicze, zwanej dalej „ustawą” (…),
    • kierownika oraz zastępcy kierownika działu ruchu zakładu górniczego albo zakładu w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych albo zakładów wymienionych w lit. a,
    • w wyższym dozorze ruchu zakładu górniczego albo zakładu w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych albo zakładów wymienionych w lit. a,
    • w średnim i niższym dozorze ruchu zakładu górniczego w poszczególnych rodzajach zakładów górniczych wymienionych w lit. a tiret pierwsze, drugie i trzecie,
    • mierniczego górniczego (…),
    • geologa górniczego (…),
    • geofizyka górniczego w podziemnych zakładach górniczych,
    • kierownictwa w podmiotach zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym,
    • specjalistów w podmiotach zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym;
  2. wymagania w zakresie odbycia praktyki zawodowej, zwanej dalej „praktyką”, odbycia kursu specjalistycznego, posiadania dodatkowych kwalifikacji, zakresu i częstotliwości badań psychiatrycznych lub psychologicznych oraz posiadania minimalnego wieku, które są obowiązane spełniać osoby wykonujące czynności:
    • w podziemnych zakładach górniczych:
      • górnika strzałowego, – wydawcy środków strzałowych,
      • instruktora strzałowego,
      • sygnalisty szybowego,
      • maszynisty maszyn wyciągowych,
      • rewidenta urządzeń wyciągowych,
      • operatora: samojezdnych maszyn przodkowych, maszyn do robót strzałowych, maszyn do obrywki, maszyn do stawiania obudowy podporowej lub maszyn do stawiania obudowy kotwowej,
      • operatora: pojazdów pozaprzodkowych i samojezdnych maszyn pomocniczych, pojazdów do przewozu osób lub pojazdów do przewozu środków strzałowych,
      • maszynisty: lokomotyw pod ziemią, kolejek podwieszanych pod ziemią lub kolejek spągowych pod ziemią,
      • rewidenta urządzeń systemów łączności, alarmowania i bezpieczeństwa,
      • spawacza,
      • elektromontera maszyn i urządzeń elektrycznych o napięciu do 1 kV,
      • elektromontera maszyn i urządzeń elektrycznych o napięciu powyżej 1 kV,
    • w odkrywkowych zakładach górniczych (…),
    • w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi (…),
  3. wymagania dotyczące ustalania składów komisji egzaminacyjnej i zespołu egzaminacyjnego;
  4. wysokość wynagrodzenia przysługującego osobom wchodzącym w skład komisji egzaminacyjnej;
  5. wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie górnictwa i ratownictwa górniczego.

Ponadto w § 9 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, określono wymagania w zakresie określonym w § 1 pkt 2, które są obowiązane spełniać osoby wykonujące czynności w podziemnych zakładach górniczych

Jednocześnie z art. 112 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze wynika, że ruch zakładu górniczego prowadzi się pod kierownictwem i dozorem osób posiadających wymagane kwalifikacje.

Osoby wykonujące czynności w ruchu zakładu górniczego szkoli się w zakresie znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym bezpiecznego wykonywania powierzonych im czynności. Osoby te nie mogą być dopuszczone do pracy w ruchu zakładu górniczego, jeżeli nie wykażą się dostateczną znajomością tych przepisów i zasad (art. 112 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze).

Szkolenia organizuje i prowadzi przedsiębiorca lub na jego zlecenie jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową (art. 112 ust. 3 ustawy Prawo geologiczne i górnicze).

Zgodnie z art. 112 ust. 4 ww. ustawy, ten, kto trudni się szkoleniem osób wykonujących czynności w ruchu zakładu górniczego, jest obowiązany posiadać odpowiednią kadrę oraz niezbędne środki umożliwiające właściwe szkolenie.

Szkolenie osób, o których mowa w art. 53 ust. 6, oraz osób kierownictwa i dozoru ruchu podziemnego zakładu górniczego odbywa się na podstawie programów szkolenia, zatwierdzanych, w drodze decyzji, przez właściwe organy nadzoru górniczego. Odmowa zatwierdzenia następuje, jeżeli program szkolenia nie zapewnia przekazania osobom szkolonym niezbędnych informacji dotyczących prawidłowego wykonywania czynności w ruchu zakładu górniczego (art. 112 ust. 5 ustawy Prawo geologiczne i górnicze).

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych (Dz. U. z 2002r., Nr 139, poz. 1169 ze zm.), określa w § 1 szczegółowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego związanego z ruchem w poszczególnych rodzajach podziemnych zakładów górniczych, a także szczegółowe zasady oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego oraz stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko w formie dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych w ruchu tych zakładów.

Stosownie do § 2 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisy rozporządzenia stosuje się do:

  1. przedsiębiorców,
  2. pracowników zatrudnionych w ruchu podziemnych zakładów górniczych, zwanych dalej „zakładami górniczymi”.

Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do:

  1. podmiotów wykonujących w zakresie swej działalności zawodowej powierzone im czynności w ruchu zakładu górniczego, zwanych dalej „podmiotami",
  2. osób niewymienionych w ust. 1 pkt 2, jeżeli wykonują prace lub przebywają w zakładzie górniczym.

W myśl § 16 ww. rozporządzenia, pracownik może być dopuszczony do pracy w ruchu zakładu górniczego, jeżeli:

  1. posiada wymagane kwalifikacje lub potrzebne umiejętności do wykonywania pracy,
  2. odbył aktualne przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
  3. posiada dostateczną znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  4. w wyniku badań lekarskich oraz innych wymaganych badań został uznany za zdolnego do wykonywania określonej pracy.

Zgodnie z § 17 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, dopuszczenie do pracy osób zatrudnionych w kierownictwie i dozorze ruchu zakładu górniczego, których zakres czynności obejmuje sprawy:

  1. techniki strzałowej,
  2. przewietrzania i zwalczania zagrożeń: pyłowego, pożarowego, metanowego, wyrzutami gazów i skał.
  3. zagrożenia tąpaniami,
  4. podsadzania wyrobisk górniczych,
  5. ruchu wyciągów szybowych

– może nastąpić tylko po ukończeniu przez te osoby specjalistycznego przeszkolenia, powtarzanego co pięć lat.

Odbycie specjalistycznego przeszkolenia, o którym mowa w ust. 1, jest wymagane również od pracowników przed dopuszczeniem ich do pracy w ruchu zakładu górniczego na stanowiskach:

  1. górnika,
  2. górnika rabunkarza,
  3. cieśli szybowego.

Stosownie do § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia, pracownik może być zatrudniony na nowym stanowisku pracy po odbyciu przeszkolenia w zakresie:

  1. zagrożeń występujących na tym stanowisku,
  2. sposobów ochrony przed zagrożeniami, o których mowa w pkt 1,
  3. metod bezpiecznego wykonywania prac.

Powyższe wymienione przepisy wykonawcze określające kwalifikacje wymagane od osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych, mierniczego górniczego i geologa górniczego oraz wykazu stanowisk w ruchu zakładu górniczego, które wymagają szczególnych kwalifikacji; rodzaje specjalistycznych urządzeń, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie szczególnych kwalifikacji oraz zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji wskazują, że usługi szkolenia zawodowego dotyczące górnictwa spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Szkolenia te mają na celu przeszkolenie pracowników zakładu górniczego w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym oraz stwierdzenie posiadania szczególnych kwalifikacji do wykonywania tej pracy.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy prawo geologiczne i górnicze oraz przepisach wykonawczych. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z powyższego wynika, że zasady i formy przeprowadzania takich szkoleń zostały uregulowane w ww. odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi szkolenia zawodowego prowadzone na podstawie odrębnych przepisów dotyczące pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego świadczone przez Wnioskodawcę, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do uzupełnienia wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj