Interpretacja Urzędu Skarbowego w Augustowie
US.IV/443-8/2005
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV/443-8/2005
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Skarbowy w Augustowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki


Słowa kluczowe
faktura VAT
marża
przewóz osób
stawki podatku
turystyka
wycieczka
zakwaterowanie


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług organizacji imprez turystycznych, w skład których wchodzi zakwaterowanie we własnym/dzierżawionym obiekcie noclegowym, przewóz turystów własnym środkiem transportu itp.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Augustowie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Od 1 maja 2004r.- ustawą z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zostały wprowadzone szczególne procedury opodatkowania usług turystycznych. W myśl art. 119 powołanej wyżej ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego z zastrzeżeniem ust. 5. Istotą tej szczególnej procedury jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku.Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Jeśli przy organizacji imprezy turystycznej biuro podróży nabywa usługi od innych podmiotów (transport, wyżywienie, itp.), podstawę opodatkowania tej usługi stanowi różnica pomiędzy ceną uzyskaną przez agenta od nabywców usługi, a kosztami jej zorganizowania, na które składać się będą nabyte usługi obce. Wyliczona w ten sposób różnica zawiera w sobie podatek należny od tej usługi. W takim przypadku, zgodnie z art. 119 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Ponadto, podatnicy ci w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazują kwot podatku zgodnie z art. 119 ust. 10 ustawy.

W przypadku zaś, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, jest zobligowany do odrębnego ustalania podstawy opodatkowania dla usług własnych i odrębnego w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści nabywcy usługi.W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29, czyli ogólne zasady ustalania podstawy opodatkowania. W tych przypadkach podatnik obowiązany jest również do wykazania w prowadzonej ewidencji, jak część należności za usługę przypada na usługi nabyte dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Należy dodać, że dla usług turystyki przewidziana została stawka podstawowa podatku od towarów i usług. W związku z powyższym „usługi własne”, które stanowią element składowy usługi turystyki podlegają opodatkowaniu według w/w stawki

Nadmienia się, że usługa turystyki jest kompleksową usługą świadczoną na rzecz turysty, obejmującą usługi cząstkowe np.: usługi zakwaterowania, usługi transportowe czy usługi przewodnika, świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty.

Reasumując, podstawą opodatkowania przy nabywaniu usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego, natomiast usługi turystyczne własne opodatkowane są stawką 22 %.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia /art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj