Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PP-4431/13/AZ/05
z 9 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-4431/13/AZ/05
Data
2005.03.09



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
opłata za użytkowanie wieczyste
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
użytkowanie (używanie)


Pytanie podatnika
Co stanowi podstawę opodatkowania przy pobieraniu opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych dotyczącej umowy zawartej przed dniem 1 maja 2004r.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 §1 Ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie nr L.dz.43/PZ/2005 z dnia 10.02.2005r. (data wpływu 2005.02.11) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług od pobieranych opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych dotyczącej umowy zawartej przed dniem1 maja 2004r.

Na podstawie art. 14a § 1 cytowanej w sentencji Ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.1 4a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem nr L.dz.43/PZ/2005 z dnia 10.02.2005r. (data wpływu 2005.02.11) Jednostka Wasza wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej w sprawie dotyczącej określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług od pobieranych opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej dotyczącej umowy zawartej przed dniem 1 maja 2004r.

Z przesłanego pisma wynika, iż Urząd Miejski pobiera od Waszej Jednostki opłatę z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, której termin płatności przypada po dniu 01.05.2004 r .

Z przedmiotowego pisma nie wynika natomiast z jakiego tytułu naliczana jest opłata za użytkowanie wieczyste (czy jest to związane z oddaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości czy też ze zbyciem prawa użytkowania wieczystego) i z czym jest związana jak również nie podano podstawy prawnej do jej ustalenia (czy została określona w drodze decyzji administracyjnej czy też na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej).

Zdaniem Waszej Jednostki opłata za użytkowanie wieczyste jest ceną ostateczną ustaloną aktami notarialnymi i zawiera w sobie podatek VAT.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że prawo użytkowania wieczystego gruntu jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostało zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000r. Nr 46, poz.5 43 ze zm.). Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego oraz ustalanie opłat odbywa się na podstawie Ustawy z dn. 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000r. Nr 46 poz. 543 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 27 tej ustawy sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej. Art. 71 ust. 1 stanowi, iż za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Zgodnie z ust. 4 opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego.

Z punktu widzenia prawa podatkowego prawo użytkowania wieczystego gruntu jest wartością niematerialną i prawną - art. 16c Ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Jak wynika z powyższego opłaty roczne stanowią ekwiwalent ekonomiczny oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Urząd Miasta oddając grunty w użytkowanie wieczyste na podstawie umowy cywilnoprawnej i pobierając z tego tytułu opłaty roczne wykonuje usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów, którymi zgodnie z art. 2 pkt 6 są również grunty oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto opodatkowaniu podatkiem VAT podlega również obrót prawami do wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przepis ten bowiem stanowi, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym też przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Artykuł 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne , wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15, ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych .

W świetle powyższego, w ocenie tutejszego organu opłata roczna za wieczyste użytkowanie gruntu, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami określona w drodze decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem VAT opłata roczna za oddanie w wieczyste użytkowanie gruntów określona na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Należy zaznaczyć, że użytkowanie wieczyste może być przedmiotem następujących czynności:

- zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów przeznaczonych na cele rolnicze - na podstawie § 8 ust. 1 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) zwolnione jest z opodatkowania VAT.

- zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku gdy jest związane z dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych lub ich części, jeżeli budynki te lub budowle są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%, zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia - zwolnione jest z opodatkowania VAT.

- zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku gdy jest związane z dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych lub ich części, jeżeli budynki te lub budowle są opodatkowane w wysokości 7% -stosownie do przepisu § 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia opodatkowane jest wg stawki 7%.

- oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości nie przeznaczonych na cele rolnicze - zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art .41 ustawy o VAT opodatkowane jest wg stawki 22%

- oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze, zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzenia zwolnione jest z opodatkowania VAT.

Należy zaznaczyć, że kwotę należną stanowiącą podstawę opodatkowania ustalają strony zawartej umowy. Jeśli ustalenie wysokości tej kwoty regulują niepodatkowe przepisy prawa, to możliwość dokonania przekalkulowania i zmiany tej kwoty należnej, również po wprowadzeniu opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, powinno się realizować jedynie na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży (w przedmiotowej sprawie - kwota opłaty), pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. W przypadku zatem umów zawartych przed dniem 01.05.2004r dotyczących oddania gruntów w użytkowanie wieczyste których termin płatności przypada po tej dacie podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT), bez względu na sposób jej skalkulowania. W przypadku natomiast umów zawieranych po dniu 01.05.2004r. kwota opłaty powinna być powiększona o VAT.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze (...) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj