Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-716/04
z 10 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-716/04
Data
2005.02.10
Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy środki finansowe otrzymane z PFRON stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług? Ponadto, Wnioskująca pyta, czy powyższe kwoty biorą udział w rozliczeniu podatku VAT?
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca otrzymuje z funduszu PFRON zwrot poniesionych kosztów wynagrodzeń od zatrudnionych osób niepełnosprawnych. W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy otrzymane środki finansowe stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług? Ponadto, Wnioskująca pyta, czy powyższe kwoty biorą udział w rozliczeniu podatku VAT? Zdaniem Spółki, zwrot poniesionych kosztów nie podlega pod art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże bierze udział w rozliczeniu podatku VAT, powodując zaniżenie struktury podatku do zwrotu. W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy: –art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), stosownie do którego podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług, –art. 90 ust. 1 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, –art. 90 ust. 7 ustawy podatkowej, stosownie do którego do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Wypowiadając się w kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje; Stosownie do przepisów art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję, dopłatę), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Dopłaty, dotacje, subwencje zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy, tzn. gdy dotyczą dofinansowania czynności opodatkowanych (dostawa towarów lub świadczenie usług). Nie będą zatem podlegać opodatkowaniu VAT te dofinansowania, które nie będą związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Z treści pisma Podatnika wynika, że otrzymana pomoc to forma refundacji ponoszonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynikających z określonych przepisami warunków, jakie muszą spełniać zakłady pracy chronionej i brak tu bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Zatem dla Podatnika wyżej otrzymana pomoc nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy. Stosownie jednak do przepisów art. 90 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W świetle natomiast art. 90 ust. 7 w/w ustawy, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust.1. Zatem dotacje niezwiązane bezpośrednio z dostawą towarów lub świadczeniem usług, które nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, należy zaliczyć do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli zakład pracy chronionej otrzymuje dotację na dofinansowanie działalności w postaci dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych, to kwoty otrzymanych na powyższe cele dotacji należy wliczyć do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.