Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-633/04
z 12 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-633/04
Data
2005.01.12



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy może skorzystać ze skróconego do 25 dni terminu zwrotu podatku z tytułu nabycia środka trwałego.


Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z planowanym zakupem centrum obróbczego o wartości 108.790 EUR. Ponieważ tak drogiej maszyny Spółka nie jest w stanie sfinansować z środków własnych, zdecydowała się na skorzystanie z leasingu finansowego. Przy tej formie finansowania, Wnioskująca zobowiązana jest zaraz po otrzymaniu przedmiotu leasingu, jednorazowo zapłacić pełną kwotę podatku VAT.

Wnioskująca formułuje stanowisko, iż na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jest Ona upoważniona do zwrotu podatku z tytułu nabycia środka trwałego w ciągu 25 dni od dnia złożenia deklaracji.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca zamierza zawrzeć umowę leasingu, którego przedmiotem ma być centrum obróbcze. Ponadto, w wyniku zawarcia powyższej umowy leasingu, odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonywać będzie Wnioskująca. Oznacza to, iż Spółka będzie mogła zaliczyć przedmiot leasingu do swoich środków trwałych podlegających amortyzacji.

W przypadku przedmiotowego leasingu, w stosunku do Wnioskującej znajdują zastosowanie unormowania zawarte w art. 87 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ). Zgodnie z art. 87 ust. 1 przywoływanej ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Stosownie natomiast do art. 87 ust. 2 przywoływanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. W ust. 3 przywoływanego artykułu postanowiono, iż różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej. Dokonując analizy przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż odnośnie tej części żądanego zwrotu różnicy podatku wykazanej w deklaracji, która odpowiada kwocie, stanowiącej sumę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, Podatnikowi przysługuje zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji. Jednakże w art. 87 ust. 6 pkt 1 przywoływanej ustawy, wskazano, iż na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 – w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 13 ust. 1 pkt 1 Prawa działalności gospodarczej.

Zatem, kwota różnicy podatku, która podlega zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej, z uwagi na to, że podatnik realizuje obrót opodatkowany stawkami niższymi niż 22% lub dokonał zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji, ulega skróceniu z 60 do 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy podatnik w przedmiocie tym złoży umotywowany wniosek wraz z deklaracją podatkową. Możliwość ubiegania się o zwrot różnicy podatku w krótszym 25 dniowym terminie uzależniono od zapłaty kwoty podatku naliczonego, wykazanej w deklaracji, przy czym w przypadku gdy podatek naliczony wynika z otrzymanych przez podatnika faktur, nałożono wymóg, aby zapłata należności z tych faktur nastąpiła w całości bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury.

Dokonując analizy powyższego przepisu zawartego w art. 87 ust. 6, należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia centrum obróbczego, które stanowi środek trwały podlegający amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, zwrot różnicy podatku z tytułu jego nabycia przysługuje Wnioskującej w krótszym 25 dniowym terminie pod warunkiem, że złoży umotywowany wniosek wraz z deklaracją podatkową oraz pod warunkiem, że kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej zostały w całości zapłacone.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj