Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-195/04/CIP/01
z 6 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-195/04/CIP/01
Data
2004.04.06



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
autostrada
drogi
infrastruktura towarzysząca
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy w stanie faktycznym j.w. stawka podatku VAT 7% jest prawidłowa w odniesieniu do całego zadania inwestycyjnego.
W ocenie podatnika stawka VAT 7% może być stosowana w odniesieniu do całego zadania inwestycyjnego ponieważ roboty ogólnobudowlane związane z budową drogi kołowej (PKWiU 45.23.1) stanowią 70% tego zadania.


Stan faktyczny:

Podatnik ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie zadania inwestycyjnego stanowiącego w 70% roboty ogólnobudowlane związane z budową drogi kołowej, które to roboty zostały przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi zaliczone do grupowania PKWiU 45.23.1.

W pozostałym zakresie zadanie inwestycyjne obejmuje budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę linii kablowej sieci telekomunikacyjnej, sieci telewizji kablowej, sieci gazowej.

W zapytaniu zawarto ponadto oświadczenie podatnika, że przedmiotowe zadanie inwestycyjne w całości związane jest z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Z art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11. poz. 50 ze zm.) - zwanej dalej ustawą VAT – wynika, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %.

W załączniku Nr 3 poz. 107 wymieniono usługi – PKWiU 45.23.1 "roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych”.

Zgodnie z § 66 ust.1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz.268 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% podlegają roboty budowlano-montażowe oraz remonty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumieć przy tym należy roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (§ 66 ust.2).

Obiekty infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu obejmują natomiast - zgodnie z § 66 ust.4 cyt. rozporządzenia - sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych; urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę; urządzenia i ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne. Obiekty należące do infrastruktury mieszkaniowej muszą być przy tym związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1999 roku w sprawie szczegółowego zakresu, trybu oraz sposobu ustalania różnicy podatku od towarów i usług podlegającej zwrotowi w przypadku, gdy podatnik dokonuje sprzedaży niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług (Dz.U. Nr 109, poz.1250) przy ustalaniu różnicy podatku podlegającej zwrotowi dla robót budowlano-montażowych częściowo związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu przyjmuje się, że roboty te i remonty są związane w całości z budownictwem mieszkaniowym, jeżeli infrastruktura ta będzie wykorzystywana w co najmniej 60% na potrzeby mieszkaniowe.

W myśl § 4 w/w rozporządzenia z dnia 24.12.1999r. wielkość udziału infrastruktury towarzyszącej wykorzystywanej dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego ustalana jest na podstawie zatwierdzonego projektu budowlanego i przekazania wykonawcy przez zamawiającego w oświadczeniu, które powinno być poświadczone przez organ właściwy w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Biorąc pod uwagę w/w przepisy prawa, stan faktyczny sprawy oraz pytania podatnika stwierdzić należy, że:

  • świadczenie przez podatnika usług zaliczonych przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania PKWiU 45.23.1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT w zw. z treścią poz.107 Załącznika Nr 3 do tej ustawy;
  • roboty wchodzące w zakres opisanego w zapytaniu zadania inwestycyjnego podlegają w całości opodatkowaniu według stawki podatku VAT 7%, o ile w co najmniej 60% związane są z budownictwem mieszkaniowym w rozumieniu § 66 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz.268 ze zm.) oraz infrastruktury towarzyszącej w rozumieniu

§ 66 ust.4 tego rozporządzenia. Związek ten winien być przy tym wykazany w sposób, o którym mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1999 roku w sprawie szczegółowego zakresu, trybu oraz sposobu ustalania różnicy podatku od towarów i usług podlegającej zwrotowi w przypadku, gdy podatnik dokonuje sprzedaży niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług (Dz.U. Nr 109, poz.1250).

Podkreślenia wymaga przy tym, że bez wpływu na zastosowanie stawki podatku VAT 7% dla całego zadania inwestycyjnego pozostaje to, że przedmiotowe zadanie inwestycyjne w 70% stanowią roboty ogólnobudowlane związane z budową drogi kołowej PKWiU 45.23.1. Dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla całego zadania inwestycyjnego istotne jest bowiem, aby roboty związane były w co najmniej 60% z budownictwem mieszkaniowym – o czym mowa powyżej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj