Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
POIV-443/146/04
Data
2004.12.14
Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
koszt
podatek naliczony
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy w związku z zawartymi w dniach 24 maja i 30 cerwca 2004 r. umowami z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług przy wykonaniuinewstycji realizowanych w ramach programu SAPARD? Czy podatek ten może być uznany za koszt kwalifikowany?
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 09.12.2004 r. znak F.3364-60/04 w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie informuję: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ), obniżenie kwoty lub zwrot podatku naliczonego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną – podatnicy podatku od towarów i usług mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych. W przypadku beneficjentów, którzy zgodnie z odrębnymi przepisami korzystają ze zwolnień podatkowych tj. nie mogą zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów może on stanowić koszt kwalifikowany ( o ile nie występują inne z przedstawionych wyżej przesłanek wyłączenia kwalifikowalności podatku VAT). Dotyczy to m.in. jednostek samorządu terytorialnego korzystających ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach samorządu terytorialnego – art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Podatek od towarów i usług nie może stanowić ponadto kosztu kwalifikowanego w ramach programu SAPARD również w przypadku beneficjentów, którzy zawarli przed dniem 1 maja 2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Podmioty te bowiem na mocy przepisów § 27 a) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm.) przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach mogą ubiegać się o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług. W przedstawionych powyżej przypadkach nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym. Na podstawie analizy posiadanej dokumentacji stwierdzam, że Gmina XXXXXXXXX nie figuruje w ewidencji tut. Urzędu, a tym samym nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w oparciu o w/w przepisy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie jak wynika z pisma Strony umowy dotyczące refundacji w ramach Programu SAPARD zostały zawarte z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po dniu 30 kwietnia 2004 r., co uniemożliwia ubieganie się o zwrot podatku zgodnie z zazapisem w/w § 27 a) Rozporządzenia Ministra Finansów.
|