Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzezinach
I-415/1-5/2004
z 31 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I-415/1-5/2004
Data
2004.12.31
Autor
Urząd Skarbowy w Brzezinach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
amortyzacja
dofinansowanie
koszty uzyskania przychodów
pomoc publiczna
program pomocowy (SAPARD)
przychód
środek trwały
Pytanie podatnika
Stosownie do art.14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzezinach w odpowiedzi na zapytanie złożone w dniu 09.11.2004 r. o udzielenie informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) „ za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się: ...w razie wytworzenia we własnym zakresie – koszt wytworzenia...”. Zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt. 1ustawy o pod. doch. od osób fizycznych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się: „od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów”. Katalog wydatków, których nie uważa się za koszt uzyskania przychodów zawarty jest w art. 23 ust. 1 w/wym ustawy o pod. doch. od. osób fizycznych. Zatem, w świetle powołanych wyżej przepisów, do kosztów uzyskania przychodów nie może Pan zaliczyć odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która została sfinansowana ze środków otrzymanych z SAPARD-u. Rozstrzygając kwestię opodatkowania środków otrzymanych z SAPARD-u, należy odwołać się do art. 21 ust. 1 w/wym ustawy o pod. doch. od osób fizycznych, który określa źródła przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz art. 14 ust. 2 pkt. 2 w/wym ustawy. Według art. 21 ust. 1 pkt. 47a ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są „dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD)”. Natomiast, według art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy o pdof, przychodem z działalności gospodarczej są, min.: „dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych...”, A zatem, zgodnie z powyższym przepisem, otrzymane przez Pana środki z SAPARD-u, o ile zostaną wykorzystane na cele określone w pkt. 47a ust. 1 art. 21 ustawy, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Podsumowując, nie należy ewidencjonować otrzymanej z SAPARD-u dotacji w kwocie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zaś z drugiej strony nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które bezpośrednio sfinansowane zostały z tej dotacji. Jeżeli te wydatki, koszty czy odpisy amortyzacyjne (dokonane od wartości początkowej środka trwałego ustalonej wg kosztu wytworzenia) uprzednio zostałyby zarachowane do kosztów uzyskania przychodów, to po otrzymaniu dotacji z SAPARD-u – należy je pomniejszyć w części bezpośrednio sfinansowanej ze środków tej dotacji. Zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez takiego podatnika. Zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach tych podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Podatek VAT nie będzie wydatkiem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego benificjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. Podatek VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. W przypadku zarejestrowanego podatnika od towarów i usług prawo do odliczenia – obniżenia podatku należnego oraz zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia robót budowlano-montażowych oraz maszyn i urządzeń finansowanych ze środków własnych uregulowane zostało przepisami działu IX ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.