Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-939/12-2/KOM
z 18 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-939/12-2/KOM
Data
2012.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
podatek
podatek naliczony
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne
zadania własne


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy i utrzymania targowiska



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy i utrzymania targowiska – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy i utrzymania targowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest obecnie zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP, który został uzyskany przez Gminę na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 15 września 2008 r. Gmina zrealizowała projekt budowy targowiska w … pod nazwą „…” (dalej: „targowisko”). Na tę inwestycję Gmina uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (dalej: „RPO”).

Wójt w imieniu Gminy złożył stosowne oświadczenie, że realizując powyższy projekt Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku. W konsekwencji, podatek VAT został uznany za koszt kwalifikowany inwestycji.

Gmina podpisała stosowne umowy z wykonawcami projektu budowy targowiska, a poniesione przez nią wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT.Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże nieodpłatnie targowisko do użytkowania Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: „Zakład”).

Zakład jest jednostką budżetową Gminy oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakład występuje w charakterze inkasenta opłaty targowej pobieranej na terenie targowiska oraz pobiera od podmiotów handlujących opłatę wjazdową (tj. opłatę za wstęp na targowisko), opodatkowaną podstawową stawką VAT.

Zakład ewidencjonuje opłatę wjazdową za pomocą kasy fiskalnej oraz podaje własne dane na paragonach fiskalnych dokumentujących powyższą opłatę. Podatek należny z tytułu opłaty wjazdowej jest rozliczany w deklaracji VAT - 7 składanej przez Zakład. Będąc jednostką budżetową Gminy Zakład odprowadza uzyskane dochody z tytułu poboru opłaty targowej oraz opłaty wjazdowej na rachunek Gminy.

Gmina planuje zrezygnować z poboru opłaty wjazdowej począwszy od 1 stycznia 2013 r. Oznacza to, że w przyszłości Gmina będzie uzyskiwać dochody jedynie z tytułu poboru opłaty targowej.

Podmiotem odpowiedzialnym za bieżące utrzymanie targowiska jest Zakład. Zakład występuje w roli nabywcy towarów i usług niezbędnych do utrzymania targowiska i podpisuje umowy z kontrahentami we własnym imieniu. Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem targowiska pokrywane są z budżetu Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu budowy targowiska i udokumentowanych fakturami VAT oraz wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem targowiska ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT do wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu budowy targowiska i udokumentowanych fakturami VAT oraz od wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem targowiska.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”), prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje:

  • podatnikowi,
  • w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

I. Gmina a status podatnika VAT w odniesieniu do czynności polegającej na udostępnieniu Zakładowi targowiska do nieodpłatnego użytkowania.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych działań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wykładnia literalna art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wskazuje, że nie podlegają podatkowi VAT czynności, które łącznie spełniają poniższe przesłanki:

  • wykonywane są przez organy władzy publicznej,
  • dotyczą sfery publicznoprawnej i jednocześnie dla ich realizacji zostały utworzone organy władzy publicznej,
  • nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina udostępniając targowisko Zakładowi do użytkowania nie będzie występowała w charakterze podatnika VAT, gdyż w tym zakresie będzie działała jako organ władzy publicznej i nie będzie wykonywała tej czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Reasumując, w analizowanym przypadku będą spełnione wszystkie przesłanki wskazujące, że w zakresie wykonywania czynności (udostępnienie targowiska), stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

II. Brak związku wydatków Gminy na budowę targowiska z działalnością Gminy opodatkowaną VAT.

Aby Gmina posiadała możliwość odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na budowę targowiska, musi być również spełniona przesłanka sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wydatki te muszą służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wcześniej wskazano, nieodpłatne przekazanie Zakładowi do użytkowania wybudowanego targowiska będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto należy podkreślić, iż to Zakład, a nie Gmina, pobiera opłatę wjazdową opodatkowaną VAT i rozlicza podatek należny z jej tytułu w deklaracji VAT-7 oraz Zakład jest również odpowiedzialny za bieżące koszty utrzymania targowiska. Zatem po stronie Gminy nie ma miejsca sprzedaż opodatkowana VAT z tytułu użytkowania targowiska, generująca podatek należny.

Mając na uwadze, iż od 2013 roku na terenie targowiska będzie pobierana jedynie opłata targowa niepodlegająca opodatkowaniu VAT, w przyszłości ani Zakład, ani Gmina nie będą dokonywać sprzedaży opodatkowanej VAT związanej z użytkowaniem targowiska.

Mając na uwadze, iż Gmina nie będzie spełniała warunków skorzystania z prawa do odliczenia jakim jest związek poniesionych przez Gminę wydatków z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, Gmina uważa, iż nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki Gminy poniesione w związku z realizacją projektu budowy targowiska.

Gmina stoi na stanowisku, ze nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania wskazanych w stanie faktycznym czynności (tj. nieodpłatnego udostępnienia do użytkowania), stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz nie będzie miała prawa zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją w ww. targowisko ani związanego z bieżącymi kosztami utrzymania targowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań określony został w art. 7 ww. ustawy, wśród których znajdują się m.in. zadania związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych (art.7 ust.1 pkt 11 ww. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w ramach projektu pn.: „…” zrealizowała projekt budowy targowiska w…. Beneficjentem i inwestorem była Gmina i to ona ponosiła wszystkie koszty związane z realizacją tego projektu, które to wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT. Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże targowisko w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej, tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Zakład występuje w charakterze poborcy opłaty wjazdowej i targowej, jest podmiotem odpowiedzialnym za bieżące utrzymanie targowiska, występując w roli nabywcy towarów i usług niezbędnych do jego utrzymania, zawiera umowy z kontrahentami we własnym imieniu. Będąc jednostką budżetową Gminy Zakład odprowadza uzyskane dochody z tytułu poboru ww. opłat na rachunek Gminy.

Wydatki dokonane przez Gminę w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto Gmina planuje w 2013 r. zrezygnować z poboru opłaty wjazdowej, co oznacza, że w przyszłości będzie uzyskiwać dochody jedynie z tytułu poboru opłaty targowej. Gmina pokrywa wydatki związane z bieżącym utrzymaniem targowiska z własnego budżetu.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca przewidział jednakże od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przekazanie w nieodpłatne użytkowanie przedmiotowego targowiska nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie Zakładowi do nieodpłatnego użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywaniem zadań publicznych).

Gmina nie będzie wykorzystywać powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem zarządzającym ww. inwestycją będzie jednostka budżetowa Gminy, stanowiąca odrębny od Gminy podmiot. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nabyte towary i usługi wykorzystane do realizacji ww. projektu pozostaną bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, gdyż dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie były i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po stronie Gminy nie ma miejsca sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT z tytułu użytkowania targowiska, generująca podatek należny. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z budową targowiska, ani z faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącym utrzymaniem targowiska.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj