Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
US-25/024/404/246/04
z 23 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-25/024/404/246/04
Data
2004.12.23



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
podatek od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy podatek VAT zawarty w zakupach realizowanych przez urząd gminy realizowanych w ramach programu SAPARD jest kosztem kwalifikowanym?


Z przedłożonego w tut. Urzędzie pisma wynika, że zakupy realizowane przez Urząd Gminy realizowane w ramach programu SAPARD dotyczą budowy drogi gminnej. Urząd Gminy oświadcza, że jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a wybudowana droga nie służy sprzedaży. Urząd Gminy jako jednostka budżetowa samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Dlatego, zdaniem Urzędu Gminy, koszty poniesione na budowę drogi nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a tym samym nie będą podlegały zwrotowi. Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001r. nr 30, poz. 502 ze zm.), bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.W oparciu o wyjaśnienia Dyrekcji Generalnej do Spraw Rolnictwa Komisji Europejskiej z dnia 1 lipca 2004r., interpretacja terminu „odzyskiwane”, która byłaby pomocna w tej sprawie zawarta jest w Zasadzie nr 7 z załącznika do rozporządzenia Komisji nr 1685/2000 (DZ.U. L 193), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady 1260/1999 (o którym z kolei mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym Programu SAPARD 1268/1999). Zasada ta mówi, że: „Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady”. Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535), obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną – podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych.W przypadkach braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych. W takich przypadkach również nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD również w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje zwrot podatku na podatku na podstawie § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z treścią § 27a ust. 1 w/w rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01 maja 2004 r. zawarły z ARiMR umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, z tym, że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Warunki, których spełnienie uprawnia do ubiegania się o zwrot podatku zostały zdefiniowane w ust. 3 cytowanego wcześniej § 27a. Warunki te to:• dokonanie w całości zapłaty należności obejmującej podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadanie oryginału faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów-dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne,• posiadanie dokumentów bankowych potwierdzających przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust.1,• posiadanie zaświadczenia wydanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:- o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed 01 maja 2004 r.,- zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej- potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych- zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i nie stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych Tryb ubiegania się o zwrot podatku został opisany w treści ust. 4 § 27a. Dokonuje się go na wniosek podmiotu składany do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Ust. 5 i 6 § 27a formułują zawartość treściową tego wniosku oraz wymieniają załączniki, jakie winne być dołączone do wniosku. Z treści pisma złożonego przez Urząd Gminy wynika, że umowy pomiędzy ARiMR a Gminą określające warunki i tryb udzielenia przez Agencję beneficjentowi pomocy finansowej w ramach programu SAPARD zostały zawarte w dniu 09.06.2004r. W świetle cytowanych przepisów Urzędowi Gminy nie przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług w związku z zawartymi z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowami w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczącymi refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, gdyż umowy te zostały zawarte 09.06.2004 r., czyli z naruszeniem określonego wyżej terminu 1 maja 2004 r.W związku z tym, że zakupy realizowane w ramach programu SAPARD będą dotyczyły budowy drogi gminnej, a wybudowana droga nie służy sprzedaży, a więc zakupy te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, Urzędowi Gminy nie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 w/cyt. ustawy o VAT.Ponieważ Urząd Gminy, jako jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, korzysta na mocy art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. nr 54 z 2000r., poz. 654 ze zm.) ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, koszty poniesione na budowę drogi nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a tym samym podatek VAT, którego odliczenie w rozliczeniu podatku od towarów i usług nie przysługiwało, nie będzie mógł być odliczony w podatku dochodowym. Reasumując, zdaniem tut. Urzędu, w przedstawionym stanie faktycznym, podatek VAT zawarty w zakupach realizowanych w ramach programu SAPARD związanych z budową drogi gminnej będzie kosztem kwalifikowanym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj