Interpretacja Urzędu Skarbowego w Szczytnie
USVIII/443-90/04/SA
z 30 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USVIII/443-90/04/SA
Data
2004.12.30



Autor
Urząd Skarbowy w Szczytnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
działki
grunt niezabudowany
grunty rolne
podatek od towarów i usług
sprzedaż gruntów


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż gruntu niezabudowanego, nie posiadającego aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, widniejącego w ewidencji gruntów jako rola, w celu poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiedniej jest opodatkowana podatkiem VAT?


Odpowiadając na Państwa zapytanie zawarte w piśmie z dnia 14.12.2004 roku w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę gruntu rolnego celem polepszenia warunków zagospodarowania sąsiedniej nieruchomości zabudowanej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie, stosownie do art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż gmina przeznaczyła do sprzedaży działkę gruntu o pow. 300 m2. Jej sprzedaż ma polepszyć warunki zagospodarowania sąsiedniej nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Sprzedawana działka stanowi, według ewidencji gruntów, rolę klasy VI. Dla terenu, w którym położona jest działka, nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Przygotowując wstępny protokół uzgodnień na sprzedaż działki gmina naliczyła 22% podatku od towarów i usług, uznając, iż działkę sprzedawaną na powiększenie działki budowlanej należy traktować jako działkę wykorzystywaną na cele budowlane. Notariusz przygotowując umowę notarialną stwierdził jednak, iż skoro nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, a działka jest oznaczona w ewidencji gruntów jako rola, to sprzedaż tej działki należy traktować jako sprzedaż działki rolnej. W związku z powyższym zachodzi wątpliwość co do słuszności naliczenia podatku od towarów i usług.

Ponadto gmina przygotowuje do sprzedaży teren oznaczony w ewidencji gruntów jako rola, nie posiadający również obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, przeznaczony na polepszenie zagospodarowania sąsiadujących z nim działek rekreacyjnych. Ze względu na położenie w pobliżu jeziora teren ten nie może stanowić samodzielnej działki pod zabudowę rekreacyjną.

Z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jeśli gmina wykonuje czynności wymienione w art. 5 ustawy, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jest więc podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem przy dostawie towaru w postaci gruntu, czyli przeniesieniu prawa do rozporządzania gruntem jak właściciel, a grunt ten jest przeznaczony pod zabudowę, transakcja taka będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy stanowi natomiast, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych drugich, jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Dzieje się tak za sprawą przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konkretnie, do zadań własnych gminy należy „kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego”.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia gruntu budowlanego. O przeznaczeniu gruntu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego. Wobec braku tegoż planu za grunty budowlane należy przyjąć te grunty, które zgodnie z przepisami prawa geodezyjnego i kartograficznego figurują w ewidencji gruntów jako grunty budowlane.

Zatem wobec braku planu zagospodarowania przestrzennego, za przeznaczenie gruntu należy przyjąć przeznaczenie wynikające z ewidencji gruntów.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem transakcji jest niezabudowana działka sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako grunty rolne (wynika to z rejestrów gruntów, gdyż brak jest planu zagospodarowania przestrzennego).

Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedaż tej działki na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W stosunku do działek rolnych sprzedawanych w celu poprawienia warunków zagospodarowania sąsiednich zabudowanych działek rekreacyjnych sytuacja jest podobna. Należy podkreślić, iż działki owe byłyby zwolnione niezależnie od tego czy są sklasyfikowane jako rolne czy rekreacyjne. Ze sformułowania art. 43 ust. 1 pkt 9 wynika bowiem, iż opodatkowaniu podlegają tylko grunty zabudowane i grunty niezabudowane stanowiące tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast z zapisu tego nie wynika, iż opodatkowaniu podlegają niezabudowane grunty rekreacyjne nie przeznaczone pod zabudowę. Fakt, iż powyższe działki nie mogą być traktowane jako przeznaczone pod zabudowę wynika nie tylko z tego, iż w ewidencji gruntów widnieją one jako działki rolne ale także z tego powodu, iż ze względu na położenie w pobliżu jeziora nie mogą być one przeznaczone pod zabudowę, co można stwierdzić po uwzględnieniu obowiązujących przepisów w kwestii zabudowy terenów położonych nad jeziorami.

Zatem także sprzedaż powyższych działek w celu poprawienia warunków zagospodarowania sąsiednich zabudowanych działek rekreacyjnych będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Powyższej informacji udzielono wg stanu prawnego na dzień jej wydania i w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj