Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP.443/21/04
Data
2004.08.19
Autor
Urząd Skarbowy w Lubinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
kultura
reklama
sponsoring
stawki podatku
Pytanie podatnika
1.Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych? 2. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi polegające na zamieszczaniu przez podatnika znaków firmowych sponsora (logo firmy) na plakatach, banerach reklamowych w ramach organizowanych imprez częściowo dofinansowanych przez tego sponsora?
Począwszy od dnia 01.05.2004 r. zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 załącznika wyszczególnione zostały wg symbolu PKWiU ex 92.3 usługi rozrywkowe pozostałe –wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU92.33i 9234.11). W związku z tym, mimo iż usługi świadczone przez Miejski Impresariat Kultury w zakresie organizacji imprez polegających na wynajmie sceny i zadaszenia wraz z obsługą techniczną związaną z montażem i demontażem sceny, zadaszeń, jak również bez obsługi technicznej, zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, to nie dotyczą wymienionych w poz. 156 załącznika usług ex 92.3 - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, a tym samym nie mogą korzystać z obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT. Podlegają one opodatkowaniu według stawki podstawowej 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Jednocześnie nadmienia się, iż do dnia 30.04.2004 r. usługi sklasyfikowane wg PKWiU ex 92 jako usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem – z wyłączeniem:. 1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi, 2) działalności agencji informacyjnych, 3) usług wydawania książek i prasy.korzystały ze zwolnienia od podatku na mocy art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 z późn. zm.) - poz. 23 załącznika Nr 2 do ustawy o VAT. Odnośnie drugiego zapytania informuję, iż usługi polegające na zamieszczaniu znaków firmowych sponsora (logo firmy) na plakatach, banerach reklamowych w ramach organizowanych imprez częściowo dofinansowanych przez tego sponsora, czy też informowanie uczestników organizowanej imprezy o sponsorze, mimo że usługi te nie zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako usługi w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, są usługami podlegającymi opodatkowaniu stawką podstawową 22%. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7. Oznacza to, iż każda czynność podejmowana przez podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu – albo jako dostawa towarów, albo jako świadczenie usług. Ustawa obowiązująca do dnia 30.04.2004 r. zawierała wyczerpujące wyliczenie co jest usługą i tylko te czynności podlegały opodatkowaniu. Skutkiem wprowadzenia nowej definicji usług jest znaczne rozszerzenie katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nowa ustawa nie wiąże usług z klasyfikacjami statystycznymi. Klasyfikacje te służą jedynie do identyfikacji wykonanych usług dla celów stosowania obniżonych stawek podatku VAT, zwolnień od podatku VAT lub stawek preferencyjnych. Brak danego świadczenia w PKWiU jako usługi nie jest powodem braku jego opodatkowania. W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, nie wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Warunkiem uznania danej usługi za czynność podlegającą opodatkowaniu jest świadczenie jej odpłatnie w zamian za otrzymane korzyści, a w przypadku świadczenia jej nieodpłatnie musi istnieć konsument danej usługi. Reasumując, w przypadku usług, o których mowa w ww. piśmie, mamy do czynienia z usługami świadczonymi odpłatnie, gdyż organizowane imprezy są częściowo dofinansowywane przez sponsora, w zamian za otrzymane korzyści z tego tytułu, tj. reklamowanie tego sponsora - a zatem podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.
|