Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-361/12/BW
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-361/12/BW
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił odliczając podatek VAT naliczony przy zakupach usług i materiałów pokrytych z dotacji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 17 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług i materiałów finansowanych z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług i materiałów finansowanych z dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

12 września 2011r. zawarto Umowę Ustanowienia Konsorcjum pomiędzy: Wnioskodawcą; i 6 podmiotami.

Przedmiotem i celem Umowy było przygotowanie wniosku do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o finansowanie projektu rozwojowego pt.”/…/" i w przypadku przyjęcia wniosku jego rzeczowa realizacja. Strony postanowiły, że Wnioskodawca będzie reprezentować Konsorcjum jako Lider. W dniu 20 grudnia pomiędzy Liderem Konsorcjum a Podmiotem X zawarto Umowę Nr xxx o Wykonanie i Finansowanie Projektu pt. /…/. Okres realizacji Projektu wynosi 48 miesięcy i trwa od 28 grudnia 2011r. do 27 grudnia 2015r. Właścicielem autorskich praw majątkowych do powstałych w ramach Projektu rezultatów jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Nakłady ogółem na realizację Projektu, objętego Umową ustalono w wysokości 28.161.460,00 zł. Lider oraz za jego pośrednictwem pozostali Wykonawcy otrzymują finansowanie raz w roku w wysokości określonej w kosztorysach i harmonogramach prac.

W przypadku uruchomienia produkcji i sprzedaży dywizjonowego modułu ogniowego, u Wnioskodawcy efekty prac badawczo-rozwojowych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. takich których następstwem jest określenie podatku należnego.

Partnerzy Konsorcjum są zobowiązani prowadzić, każdy w swoim zakresie, wyodrębnioną ewidencję księgową projektu w układzie rodzajowym, z podziałem analitycznym umożliwiającym pełną ewidencję środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania. Otrzymane dofinansowanie dotyczące Wnioskodawcy, Wnioskodawca kwalifikuje, na podstawie art. 17 ust. pkt 47 Ustawy z dnia 15 lutego 1995r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychód wolny od podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług dotacja nie została opodatkowana podatkiem VAT z uwagi na brak bezpośredniego związku z cenami sprzedawanych produktów. Otrzymane środki przeznaczane są między innymi na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup materiałów i usług obcych na podstawie otrzymanych od usługodawców faktur VAT. Nabywane towary i usługi są związane wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Całość nakładów poniesionych na realizację projektu ze środków z dofinansowania Wnioskodawca ewidencjonuje w księgach rachunkowych na rozliczeniach międzyokresowych kosztów. Po zrealizowaniu projektu i wdrożeniu wyników badań i prac rozwojowych Wnioskodawca rozliczy poniesione koszty z dotacją zaewidencjonowaną na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów.

Wnioskodawca dokonuje obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany w fakturach otrzymanych od usługodawców i dostawców materiałów finansowanych z dotacji.

Wnioskodawca oświadcza, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił odliczając podatek VAT naliczony przy zakupach usług i materiałów pokrytych z dotacji...

Stanowisko Wnioskodawcy (uwzględniające zmianę wprowadzoną ww. pismem Wnioskodawcy z dnia 12 lipca 2012r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, słusznie skorzystał z możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług i materiałów pokrytych dotacją.

Zgodnie z art 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten umożliwia podatnikowi odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług o ile wykorzystywane są one do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotem podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest między innymi prowadzenie prac badawczo rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych i produkcja broni i amunicji. Nabywane towary i usługi pozostają w ścisłym związku z ogółem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności.

Pomimo, że otrzymana dotacja została zakwalifikowana przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 17 ust. l pkt 47 ustawy o podatku od osób prawnych, jako przychód przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, a koszty, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku od osób prawnych, nie stanowiły dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów, to Wnioskodawca zgodnie z art. 88 ust. l pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług mógł dokonać obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wykazany w otrzymanych od usługodawców fakturach VAT z tytułu poniesionych wydatków celem wykonywania przyszłych ewentualnych czynności opodatkowanych.

Zdaniem wnioskodawcy bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje kwestia możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że pomiędzy Wnioskodawcą (Liderem Konsorcjum) a podmiotem X zawarto Umowę o wykonanie i finansowanie projektu pt. "/…/". Okres realizacji Projektu wynosi 48 miesięcy i trwa od 28 grudnia 2011r. do 27 grudnia 2015r. Właścicielem autorskich praw majątkowych do powstałych w ramach Projektu rezultatów jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Nakłady ogółem na realizację Projektu, objętego Umową ustalono w wysokości 28.161.460,00 zł. Wnioskodawca oraz za jego pośrednictwem pozostali Wykonawcy otrzymują finansowanie raz w roku w wysokości określonej w kosztorysach i harmonogramach prac.

Otrzymane dofinansowanie dotyczące Wnioskodawcy, przeznaczone jest między innymi na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup materiałów i usług obcych na podstawie otrzymanych od usługodawców faktur VAT. Nabywane towary i usługi są związane wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a towary i usługi, nabywane przez niego dla realizacji przedmiotowego Projektu, są związane wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy tych nabyciach, pod warunkiem, iż nie wystąpią żadne przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zauważyć należy że powołany w stanowisku Wnioskodawcy przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, nie może stanowić podstawy prawnej dla podjęcia rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie, bowiem przepis ten obowiązywał jedynie do dnia 30 listopada 2008r., a zatem nie może mieć zastosowania do zdarzeń mających miejsce po tej dacie czyli do zdarzeń jak w przedmiotowej sprawie.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje kwestia możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż słusznie skorzystał z możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług i materiałów pokrytych dotacją, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy tutaj zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie przedstawionego pytania. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji, jak też kwestii dotyczącej możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj