Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-340/12-2/DP
Data
2012.08.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Udziały w zyskach
Słowa kluczowe
połączenie
spółka kapitałowa
sukcesja
Istota interpretacji
W zakresie konsekwencji podatkowych transgranicznego połączenia spółek kapitałowych
Wniosek ORD-IN 491 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: - konsekwencji podatkowych transgranicznego połączenia spółek kapitałowych – jest prawidłowe;
- sukcesji generalnej praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych transgranicznego połączenia spółek kapitałowych oraz sukcesji generalnej praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej: H lub Spółka) jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Wielkiej Brytanii i będącą brytyjskim rezydentem podatkowym. H należy do międzynarodowej grupy spółek z branży motoryzacyjnej (dalej: Grupa). W ramach Grupy planowano są zmiany organizacyjne, w wyniku których H ma pełnić rolę podmiotu dominującego, odpowiedzialnego m.in. za centralną organizację dystrybucji pojazdów produkowanych przez Grupę oraz części zamiennych w poszczególnych krajach. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie kosztów związanych z utrzymywaniem lokalnych spółek dystrybucyjnych. W związku ze wskazanymi działaniami w zakresie zmian organizacyjnych planowane jest dokonanie połączenia H z innymi spółkami z Grupy, w tym m.in. Sp. z o.o. z siedzibą w W (dalej: P) oraz Sp. z o.o. z siedzibą w P (dalej: L) (łącznie Spółki Zależne), będącymi podatnikami PDOP i podlegającymi nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie handlu dystrybucji pojazdów i części zamiennych produkowanych przez inne podmioty z Grupy. Na moment połączenia jedynym udziałowcem P oraz L będzie H. Omawiane połączenie zostanie dokonane przez przejęcie w taki sposób, że H będzie spółką przejmującą, a P oraz L spółkami przejmowanymi (dalej: Spółki zależne). Połączenie transgraniczne przeprowadzone zostanie na podstawie właściwych przepisów, w szczególności zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 491 § 11, art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 5161 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. — Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej KSH). Zasadniczo przeniesienie majątku Spółek Zależnych na spółkę przejmującą następuje w zamian za wydanie udziałów spółki przejmującej wspólnikom spółki przejmowanej, niemniej jednak, ze względu na to, że w momencie przejęcia H będzie jedynym udziałowcem Spółek Zależnych, w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne udziały. W związku z planowanym połączeniem, H, jako udziałowcowi Spółek Zależnych, nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce. Konsekwencją dokonanych połączeń spółek byłaby tzw. sukcesja generalna przez Spółkę prawi obowiązków Spółek Zależnych. Regułę tę statuuje art. 494 § 1 KSH, według którego spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. W następstwie planowanego połączenia działalność prowadzona dotychczas przez Spółki zależne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przeniesiona do H. Po połączeniu ze Spółkami Zależnymi H będzie kontynuować działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału bądź oddziałów utworzonych przez H przed połączeniem, które w wyniku połączenia przejęłyby majątek P i L. Obecnie H nie jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce niemniej przed dokonaniem połączenia teka rejestracja będzie miała miejsce. Zatem na moment połączenia H będzie podatnikiem VAT w Polsce.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy realizacja opisanego powyżej transgranicznego połączenia H z P oraz L będzie neutralna dla Spółki na gruncie przepisów ustawy o PDOP...
- Czy planowane połączenie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla H na gruncie ustawy o VAT oraz/ lub ustawy o PCC...
- Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w świetle art. 93-93d Ordynacji podatkowej, H wejdzie na zasadzie sukcesji generalnej we wszelkie prawa i obowiązki podmiotów przejmowanych (Spółek zależnych) przewidziane w przepisach prawa podatkowego...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytanie nr 3 w zakresie przepisów Ordynacji podatkowej. Wniosek Spółki w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnych rozstrzygnięciach. Ad. 1) Zdaniem Spółki, w wyniku realizacji opisanego powyżej połączenia nie wystąpi podstawa prawna umożliwiająca ustalenie dochodu po stronie H w oparciu o regulacje ustawy o PDOP. W konsekwencji, planowana transakcja połączenia spółek będzie neutralna podatkowo na gruncie przepisów ustawy o PDOP. Powyższa konkluzja nie będzie przy tym uzależniona od tego, czy po połączeniu H będzie, czy też nie, kontynuować działalność na terytorium Polski w formie tzw. zakładu w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP. W opinii Spółki, powyższe stanowisko uzasadniają w szczególności argumenty przytoczone poniżej. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PDOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b ustawy o PDOP, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Jednocześnie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP, dochód z udziału w zyskach osób prawnych w przypadku połączenia lub podziału spółek stanowią dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych. Niemniej jednak, w związku z faktem, iż w ramach planowanego połączenia Spółek Zależnych ze Spółką, H, jako spółce przejmującej, nie zostaną wypłacone żadne dopłaty w gotówce, nie dojdzie do powstania dla Spółki przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP. Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych dla spółki przejmującej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą, majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej (z uwzględnieniem przepisów art. 10 ust. 4 ustawy o PDOP). W opinii Spółki ustawodawca w sposób wyraźny wskazał jakie są przesłanki dla zastosowania przepisów dotyczących neutralności połączenia — zatem mając na uwadze fakt, iż nie dojdzie do przyznania H jako udziałowcowi Spółek Zależnych (przejmowanych) udziałów H nie wystąpią przesłanki do zastosowania przepisu dotyczącego kalkulacji przychodu przy połączeniu dla udziałowca Spółek Zależnych. Ponadto ustawodawca w żaden sposób nie odniósł się do działań spółki przejmującej po dokonaniu połączenia i nie uzależnił neutralności połączenia od kontynuowania (bądź nie) działalności na terytorium Polski w jakiejkolwiek formie w tym w formie tzw. zakładu. Reasumując w opinii Spółki realizacja powyżej opisanego połączenia będzie neutralna na gruncie PDOP w związku z czym nie wystąpią podstawy prawno umożliwiające ustalenie jakiegokolwiek dochodu do opodatkowania po stronie H w oparciu o regulacje ustawy o PDOP w związku z omawianym połączeniem ze Spółkami Zależnymi. Ad. 3) Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, iż w świetle art. 93-93d Ordynacji podatkowej Spółka wejdzie na zasadzie sukcesji generalnej we wszelkie prawa i obowiązku podmiotów przejmowanych (Spółek Zależnych) na zasadzie sukcesji generalnej. Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej „osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się (...) osób prawnych (…) - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób (...)”. Natomiast, zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innych osób prawnych. 93d Ordynacji podatkowej stanowi ponadto, iż „przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.” Z zasady sukcesji generalnej zawartej w ww. przepisach Ordynacji podatkowej wynika więc przejście na spółkę przejmującą (H) wszystkich praw i obowiązków spółek przejmowanych (Spółek Zależnych) przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, w tym również w zakresie praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 3, uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|