Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie
PDF II/415-25/2004
z 10 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PDF II/415-25/2004
Data
2004.09.10



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Koszalinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nagrody
sprzedaż premiowa
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
1. Czy prowadzona sprzedaż premiowana jest reklamą publiczną?
2. Czy przedstawiona forma jej udokumentowania jest wystarczająca?


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 08 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie na pisemne zapytanie podatnika udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnosząca zapytanie przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że prowadzi Szkołę Języków Obcych (dop., z której dochody opodatkowane są na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów).

W celu uatrakcyjnienia zakupu usługi, w ramach promocji sprzedaży, zamierza zorganizować sprzedaż premiową polegającą na otrzymaniu przez uczestnika kursu językowego nagrody w postaci sprzętu RTV (odtwarzacz CD) oraz płyty CD do nauki słówek o łącznej jednorazowej wartości poniżej 760,00 zł brutto.

Powyższa sprzedaż będzie prowadzona dla klientów szkoły, ogłoszona za pomocą ulotek, plakatów lub w prasie, a dokumentowana będzie poprzez załączenie następujących dokumentów odzwierciedlających zaistnienie zdarzenia:

  1. Regulamin akcji,
  2. Lista zwycięzców,
  3. Protokół przekazania nagrody.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż prowadzona sprzedaż premiowana jest reklamą publiczną, a wyżej przedstawiona forma jej udokumentowania jest wystarczająca. Ponadto, podatnik uważa, że jeżeli jednorazowa wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiowaną nie przekracza 760 zł brutto, a otrzymującym ją nie są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bądź osoby prawne (lub pracownicy, za których koszt nauki języka pokrywają te osoby), to występuje wówczas zwolnienie obdarowanego z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym przez podatnika stanowisko jest w części prawidłowe.Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 21 ust.1 pkt 68, art. 22 ust. 1,art. 23 ust. 1 pkt 23, art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 8 ww. ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu, chyba, że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Reklamą jest rozpowszechnianie wartościujących informacji o podmiotach obrotu gospodarczego, towarach lub usługach, ich zaletach i jakości, miejscach i możliwościach ich nabycia, chwalenie kogoś lub czegoś ze względu na określone cechy lub brak cech uznawanych za ujemne, zachęcanie przyszłych nabywców do kupowania towarów lub usług określonej marki lub pochodzących od określonego producenta, propagowanie określonego sposobu zachowania lub postępowania w celu nakłonienia potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Reklama może mieć charakter publiczny i niepubliczny. Reklama publiczna to reklama skierowana do anonimowego odbiorcy, do szerokiego kręgu potencjalnych konsumentów lub użytkowników, czyli zawsze do nieoznaczonego adresata.

W opisanym stanie faktycznym przez podatnika należy uznać, że ogłoszenie sprzedaży premiowanej w ramach promocji sprzedaży, w prasie poprzez przestawienie jej na plakatach, lub ulotkach jest reklamą adresowaną do anonimowego, szerokiego kręgu odbiorców, czyli prowadzoną w formie publicznej.

Wydatki poniesione z tego tytułu (bez wydatków poniesionych na zakup nagród związanych ze sprzedażą premiową) stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodu, nie podlegające limitowaniu, zgodnie z art. 23 ust.1 pkt 23 ww. ustawy z dnia 26.07.1991 r. Natomiast odrębnego potraktowania wymaga sprawa nagród, przekazywanych uczestnikom kursu z chwilą spełnienia przez nich warunków dotyczących zapłaty za kurs.

Ponoszone przez podatnika koszty zakupu nagród nie są wydatkami na reklamę, ponieważ reklama jest to czynność poprzedzająca zawarcie transakcji sprzedaży i ma na celu zachęcenie do zakupów m.in. poprzez wydanie upominków do anonimowych klientów, bez względu na to, czy w efekcie dokonują oni zakupu towarów (usług), czy też nie.

W stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika wręczanie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. Nagrodę otrzymuje każdy, kto spełni warunki promocji (dokona zapłaty za kurs).

W związku z tym, że sprzedaży premiowej nie można utożsamiać z reklamą do rozliczania wydatków na jej organizację, oraz zakup towarów lub usług wydawanych w ramach tej promocji, nie będzie miał zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki na zakup towarów i usług wydawanych nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej winny być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym ogólną zasadę, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przedmiotowe wydatki mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu, a zatem, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Natomiast, w kwestii dokumentowania zakupu nagród w związku ze sprzedażą premiową, ma zastosowanie § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, który stanowi, iż podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe:

  1. Faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub
  2. Inne dowody wymienione w § 13 i § 14 rozporządzenia stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
  1. Wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  2. Datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarczy podanie jednej daty,
  3. Przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
  4. Podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowana operacji gospodarczych,

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Zatem zakup nagród wręczanych uczestnikom kursu (tj. odtwarzaczy CD i płyt CD) winien być dokumentowany za pomocą faktur VAT, rachunków. Poza tym podatnik powinien posiadać dowody potwierdzające zorganizowanie sprzedaży premiowej oraz odbiór nagrody przez uczestnika kursu.

Otrzymana nieodpłatnie nagroda stanowi w każdym przypadku przychód nabywcy dla celów podatkowych, opodatkowany w zależności od tego, jaki status posiada osoba go otrzymująca.

Wynika to z konstrukcji zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł, przy czym zwolnienie to nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatników w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Ustawodawca przewidział zryczałtowaną formę opodatkowania nagród osiągniętych w ramach sprzedaży premiowej przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Dla tych osób nagroda nie należąca do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 cyt. wyżej ustawy z dnia 26.07.1991 r., stanowi przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zalicza się do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z tzw. innych źródeł.

Do powyższych przychodów znajduje zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wedle którego dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł i pobiera się od nich podatek w formie ryczałtu, w wysokości 10 % wygranej lub nagrody, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, pkt 6a, pkt 68 ustawy.

Zatem opodatkowanie otrzymanych nagród związanych ze sprzedażą premiową u osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie wystąpi, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

Przyznanie natomiast osobom prowadzącym działalność gospodarczą nagród związanych ze sprzedażą premiową, nie kwalifikuje się do objęcia ich wartości zryczałtowaną formą opodatkowania. Dla przedsiębiorcy nieodpłatnie uzyskana nagroda w sprzedaży premiowej stanowi przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w:

  • art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przychód z nieodpłatnego świadczenia jakim jest nagroda uzyskana w ramach sprzedaży premiowej uwzględnia się w rozliczeniu podatku za ten okres, w którym podatnik otrzymał nagrodę.

Podatnik samodzielnie określa wartość takiego przychodu na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług (jeżeli nagrodą jest nieodpłatnie świadczona usługa) lub udostępnieniu rzeczy (jeżeli nagrodą jest towar).

Otrzymanie nagrody w sprzedaży premiowej przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną lub prawną rodzi konsekwencje podatkowe bez względu na wartość tej nagrody.

Fakt przekazania przez podatnika nagrody przedsiębiorcom (osobom prowadzącym działalność gospodarczą) nie wywołuje obowiązku poboru podatku ani składania informacji o wysokości przychodu do właściwego organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj