Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PP-1/005/2/1044/04
z 27 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/005/2/1044/04
Data
2004.07.27
Autor
Izba Skarbowa w Krakowie
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
informacja handlowa
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie towarów
Pytanie podatnika
Czy przekazanie klientom informatorów handlowych i toreb kasowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Dotyczy: informacji udzielonej przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego Nr PP-II/433/14/04/KF z dnia 1.07.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Pismem z dnia 20.04.2004 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z prośbą o wyjaśnienie czy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 08.01.1993 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) należy naliczać podatek VAT od informatorów handlowych przekazywanych potencjalnym klientom (tj. gazetek zawierających informacje handlową dotyczącą asortymentu, ceny, gramatury towarów przeznaczonych do sprzedażyw danym okresie rozliczeniowym, nie zawierających żadnych cech reklamowych) oraz toreb kasowych wydawanych bezpłatnie klientom sklepu zawierających logo supermarketu. W ocenie pytającego żadna z tych czynności nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W odniesieniu do powyższego, Dyrektor tut. Izby Skarbowej wyjaśnia, iż zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy. Przepisy ww. ustawy nie definiują wprawdzie pojęcia reklamy, ale w oparciuo orzecznictwo sądowe można wywieść, że mamy z nią do czynienia wszędzie tam, gdzie podatnik podejmuje działania w celu prezentowania danego towaru bądź marki, aby skłonić jak największą ilość potencjalnych nabywców do zakupu. W sytuacji więc, gdy przekazywane gazetki zawierają elementy reklamy – to przekazanie ich ewentualnym klientom traktowane winno być jako przekazanie na cele reklamy i pod rządami ww. ustawy z dnia 08.01.1993 r. podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. W ten sam sposób należy ocenić przekazanie przez Spółkę „toreb kasowych” wydawanych bezpłatnie klientom supermarketu, a zawierających logo firmy. Wielokrotnie bowiem zagadnienie to oceniane było przez Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazywał, iż siatki z logo (potocznie zwane reklamówkami) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności przekazania towaru na cele reklamy, o której mowa w art. 2 ust. 3 wymienionej wyżej ustawy. Również pod rządami nowej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) czynności przekazania towarów na cele reklamy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Co prawda przepisy tej ustawy nie posługują się pojęciem „reklamy”, lecz zwrócić należy uwagę, iż odnoszą się one do przekazywania przez podatnika prezentów. A z kolei przekazywanie prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być oceniane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją tegoż przedsiębiorstwa. Z art. 7 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż przekazanie prezentów o małej wartości na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem – nie jest traktowane jak dostawa towaru. W świetle więc powyższego – przekazanie na ten cel każdego innego prezentu (nie będącego prezentem o małej wartości), taką dostawę już stanowi i zgodnie z art. 7 ust. 2 podlega opodatkowaniu, ale tylko wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części. W świetle powyższego zarówno przekazywanie przez Spółkę gazetek potencjalnym klientom (i to bez względu na fakt czy zawierają one informacje handlowe czy elementy reklamy) oraz przekazywanie klientom supermarketu „toreb kasowych” z jego logo – stanowią prezentyo których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które przekazywane są w związku z prowadzoną działalnością, a tym samym podlegają opodatkowaniu na zasadach wskazanych w ust. 2 ww. przepisu (tj. wówczas gdy podatnikowi przysługiwało odliczenie). Nadmienić jednak należy, iż wprawdzie z wskazanego art. 7 ust. 3 w związku z ust. 4 wynika, iż opodatkowaniu nie podlegają prezenty o małej wartości tj. takie, których łączna wartość wręczanych jednej osobie nie przekroczy w roku podatkowym 50,00 zł., lecz w przypadku gdy nie jest możliwa identyfikacja osób którym są one przekazywane, to wówczas wyłączenie dot. prezentów o małej wartości, nie ma zastosowania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.