Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-361/04/CIP/06
z 22 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-361/04/CIP/06
Data
2004.07.22



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego


Słowa kluczowe
ciągnik siodłowy
obniżenie podatku należnego
paliwo
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
1. Czy Podatnik może odliczyć podatek naliczony od towarów i usług z faktury dokumentującej nabycie lub leasing ciągnika siodłowego ?2. Czy nabywając paliwo do w/w samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych Podatnik może pomniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego przy jego zakupie ?


Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Do wykonywania usług wykorzystuje ciągniki siodłowe i samochody ciężarowe o ładowności 13 ton. Podatnik nabył w/w pojazdy jako samochody używane i nie posiada na nie świadectw homologacji, ani decyzji zwalniających z obowiązku ich uzyskania. W najbliższym czasie Podatnik zamierza nabyć lub wziąć w leasing w którymś z krajów Unii Europejskiej używany ciągnik siodłowy, na który również nie będzie posiadał świadectwa homologacji, ani decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji.

Rejestracja w/w ciągnika na terytorium RP odbędzie się w oparciu o przeprowadzone badania techniczne w stacji diagnostycznej kontroli pojazdów.


Ocena prawna stanu faktycznego :


Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 3 w/w ustawy, w przypadku posiadania samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Jak wynika z treści art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne jedynie dla:

#61623; pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),

#61623; pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów

W przypadku usługobiorców użytkujących samochody, o których mowa w ust. 3 i 5, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może jednak przekroczyć kwoty 5.000 zł - art. 86 ust. 7 w/w ustawy.

Z przytoczonych przepisów nie wynika jednak, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej należy wyjaśnić, że europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.

Ministerstwo Finansów pismem z dnia 14.05.204 r. znak PP3-812-392/2004 Jł/1585 PP - wydanym na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. I. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wskazało, iż ograniczenie w zakresie kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT nie ma zastosowania do ciągników siodłowych. Tym samym nie stosuje się również ograniczenia o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do ich napędu. Kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników, podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cytowanej ustawie. Ciągniki siodłowe - zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług - mieszczą się zasadniczo w grupie ciągników drogowych i są zaprojektowane do ciągnięcia naczepy połączonej z tym pojazdem za pomocą siodła.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że Podatnik świadcząc usługi transportowe użytkuje samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe, które uprzednio nabył jako używane, w związku z czym w swojej dokumentacji nie posiada świadectw homologacji, ani decyzji zwalniających z obowiązku ich uzyskania. W najbliższym czasie Podatnik zamierza nabyć lub wziąć w leasing w którymś z krajów Unii Europejskiej kolejny używany ciągnik siodłowy, na który również nie będzie posiadał świadectwa homologacji.

Jeżeli zatem z wydanych na dany typ pojazdu świadectw homologacji wynika, iż użytkowane przez Podatnika samochody należą do pojazdów o ładowności wyższej, niż wynikająca ze wzoru określonego w cyt. art. 86 ust. 3 - to przy zachowaniu warunków określonych w w/w ustawie Podatnik może pomniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego przy zakupie paliwa wykorzystywanego do ich napędu. Natomiast odnośnie odliczania kwoty podatku naliczonego przy nabyciu lub leasingu ciągnika siodłowego oraz odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do napędu w/w ciągników Podatnik stosuje zasady ogólne określone w w/w ustawie o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj