Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
us.21/av/443-2773/04/kn
z 23 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
us.21/av/443-2773/04/kn
Data
2004.08.23



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
jednostka
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Podatnik jest zakładem budżetowym Gminy, utworzonym uchwałą Rady Gminy. W zakres wykonywanej przez niego działalności wchodzi: najem lokali komunalnych, wywóz nieczystości, odbiór ścieków, dzierżawa pomieszczeń, usługi remontowo-budowlane. Czynności te wykonywane są zarówno na rzecz Urzędu Gminy jak i innych podmiotów. Od 01.07.2004 jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.W związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku VAT podatnik zwraca się z następującymi pytaniami:
1. W jaki sposób uwidaczniać obrót ze sprzedaży na rzecz Urzędu Gminy i na rzecz innych podmiotów?
2. Czy przekazując rejestry VAT do Urzędu Gminy w celu sporządzenia przez tego podatnika deklaracji VAT-7 powinien sporządzić rozliczenie podatku należnego i naliczonego?
3. Co podatnik powinien zrobić z nadwyżką VAT-u naliczonego nad należnym bądź nadwyżką VAT-u należnego nad naliczonym?
4. Jaki NIP powinien widnieć na wystawianych fakturach VAT i paragonach fiskalnych, dokumentujących sprzedaż na rzecz osób fizycznych?
5. Jakim numerem NIP podatnik powinien posługiwać się w ramach prowadzonej działalności (ZUS, urzędy skarbowe, banki, kontrahenci)?


W odpowiedzi na zapytanie podatnika, zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 Nr 137, poz. 926 ze zmian.), organ podatkowy informuje, że zgodnie z powołanym w w/w pismie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w dwoistym charakterze:

- podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania, w oparciu o reżim publicznoprawny, nałożone na nich przepisami prawa, oraz

- podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc w ramach reżimu prywatnoprawnego.

Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Ze złożonego zapytania wynika, że zakład budżetowy Gminy jest zarejestrowanym od dnia 01.07.2004 podatnikiem podatku VAT, świadczy zaś usługi wchodzące w zakres wykonywanej samodzielnie działalności zarówno na rzecz Urzędu Gminy (organu władzy publicznej) jak i innych podmiotów.

Wobec powyższego tut. organ podatkowy wyjaśnia:

1. Jeżeli zakład budżetowy Gminy świadczy na rzecz Urzędu Gminy usługi, których wykonanie nałożone zostało na ten zakład przepisami prawa, czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Sposób dokumentowania takich czynności nie jest uregulowany przepisami podatkowymi w zakresie podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług na rzecz Urzędu Gminy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz na rzecz innych podmiotów, odnośnie których to czynności zakład jest podatnikiem podatku VAT, dokumentem stwierdzającym dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT jest faktura. Szczegółowe uregulowania dot. wystawiania faktur określone są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 Nr 97, poz. 971) - rozdział 4 – Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

Wynikające z wystawionych faktur wartości dot. świadczonych usług powinny być wykazywane w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 oraz w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1 powołanej ustawy o podatku VAT.

2. i 3. Zarejestrowany podatnik podatku VAT, jakim jest niniejszy zakład budżetowy Gminy, zgodnie cyt. przepisem art. 99 ust. 1 ustawy o VAT ma obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Deklaracja dla potrzeb podatku od towarów i usług – VAT-7 sporządzana jest na podstawie prowadzonych przez podatnika ewidencji sprzedaży i zakupów. Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 podatnicy podatku VAT są obowiązani do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwego urzędu skarbowego. W przypadku zaś gdy wynikająca ze złożonej deklaracji VAT-7 kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy wg zasad określonych w art. 87 ust. 2 – 10 cyt. ustawy o podatku VAT.

4. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 Nr 97, poz. 971) oraz § 4 ust. 1 pkt 6 lit. A rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Z 2002 Nr 108, poz. 948) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży oraz paragon fiskalny drukowany przez kasę rejestrującą zawiera numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika będącego sprzedawcą.

5. Zgodnie z art. 11 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13.10.1995 o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników (Dz. U. z 1995 Nr 142, poz. 702 ze zmian.) podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne, mają też obowiązek podawać NIP na żądanie m.in. organów administracji rządowej i samorządowej, organów kontroli skarbowej, przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, banków, stron czynności cywilnoprawnych, płatników i inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

W ramach prowadzonej zatem działalności niniejszy zakład powinien posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej NIP nadanym mu decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj