Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/417/81/04
z 29 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/417/81/04
Data
2004.06.29



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
import usług
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
powstanie obowiązku podatkowego
zmiana przepisów


Pytanie podatnika
Czy import usług inżynierskich finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej mający miejsce przed dniem 1 maja 2004 r. należy traktować jako usługę zwolnioną czy też opodatkowaną stawką 0%, zakładając iż obowiązek podatkowy powstanie po dniu 1 maja 2004 r.
Ze złożonego wniosku wynika, że kontrakty, zarejestrowane w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, zawarte zostały przez dniem 1 maja 2004 r., ale ich realizacja jeszcze się nie zakończyła. Podatnik otrzymał w miesiącu kwietniu 2004 r. fakturę VAT dokumentującą przedmiotowe czynności, jednakże nie nastąpiła zapłata.


Do końca kwietnia 2004 r. miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). Przepis § 67 ust. 1 pkt 12 tego rozporządzenia zwalniał od podatku od towarów i usług import usług za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, określone w § 15 ust. 3-5. Na podstawie § 15 ust. 3 tego rozporządzenia, za środki finansowe z pomocy zagranicznej uważane były, z uwzględnieniem ust. 4 i 5, bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

    1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
    2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy.

A ponadto zgodnie z § 15 ust. 4 i 5 powołanego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważane były także pochodzące ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej środki finansowe, które zostały przekazane polskim podmiotom na sfinansowanie programów naukowo-badawczych, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej, oraz środki przekazane w ramach innych programów Unii Europejskiej, a także pochodzące z budżetu Organizacji Traktatu Północno-Atlantyckiego (NATO) bezzwrotne środki finansowe przekazane na sfinansowanie programów badawczych, wykonywanych przez polskie podmioty realizujące te programy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstawał z chwilą dokonania całości lub części zapłaty nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi zgodnie z art. 6 ust. 8b pkt 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
Jak wynika ze złożonego wniosku podatnik otrzymał fakturę za wykonane usługi w miesiącu kwietniu 2004 r., jednak nie nastąpiła zapłata. Podatnik nie wyjaśnił, kiedy usługi zostały wykonane, należy zatem wskazać, że jeżeli 30 dzień od dnia wykonania usługi przypadał w miesiącu kwietniu 2004 r. wówczas moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu tych usług przypadnie na miesiąc kwiecień 2004 r., usługa ta będzie korzystała z przedmiotowego zwolnienia na podstawie cytowanego wyżej § 67 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r.
Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 obowiązującego od 1 maja 2004 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Natomiast zgodnie z ust. 3 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

    1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej;
    2) kontraktów zawartych przed 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

    1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
    2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
    - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest jedynie w części z tych środków a w części z innych środków finansowych – obniżoną stawkę podatku stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust. 2 powołanego rozporządzenia).
Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług, znajdują zastosowanie, w zależności od sytuacji, odpowiednio przepisy art. 19 ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16. Ponieważ dla usług inżynieryjnych, o których mowa w zapytaniu, nie został przewidziany szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, należy przyjąć zasadę ogólną zawartą w art. 19 ust. 1 powołanej ustawy. W myśl tego artykułu obowiązek podatkowy powstaje w chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli świadczenie usług powinno być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.
Ponieważ jednak usługi, o których mowa w zapytaniu zostały wykonane i udokumentowane według poprzednio obowiązującego stanu prawnego, zdaniem tutejszego organu podatkowego moment powstania obowiązku podatkowego należy ustalić zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Tym samym obowiązek podatkowy z tytułu importu przedmiotowych usług powstanie z chwilą dokonania całości lub części zapłaty nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi. Jeżeli zatem 30 dzień od dnia wykonania usługi przypadnie w miesiącu maju 2004 r., obowiązek podatkowy powstanie w tym właśnie miesiącu. Usługa ta jednak dalej korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie cytowanego wyżej § 67 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj