Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-148-1/04
z 16 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-148-1/04
Data
2004.07.16
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód ciężarowy
samochód specjalistyczny
świadectwo homologacji
Pytanie podatnika
Czy można odliczyć podatku VAT z tytułu zakupu paliwa do samochodów ciężarowych , które nie posiadają świadectw homologacji.
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego windywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika z dnia 17.06.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa do samochodów ciężarowych , które nie posiadają świadectw homologacji. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika - paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Oznacza to, iż powyższe unormowanie wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego od paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów, które nie spełniają warunku dopuszczalnej ładowności wynikającego ze wzoru określonego w art. 86 ust.3 ww. ustawy tj. DŁ = 357 kg + n x 68 kg gdzie: DŁ- oznacza dopuszczalna ładowność n – oznacza ilość miejsc /siedzeń / łącznie z miejscem dla kierowcy oraz pojazdów samochodowych, które co prawda spełniają warunek dopuszczalnej ładowności, ale nie posiadają świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa. Stosownie do art. 86 ust.5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. Ustawodawca wyraźnie stwierdza tam, że pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji nie mają określonej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za samochody osobowe, o których mowa w art. 86 ust. 3. Jednocześnie z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona wzorem, o którym mowa w art. 86 ust. 3. Zakazem odliczenia na mocy art. 88 ust. 1 pkt 3 objęte jest paliwo silnikowe, olej napędowy oraz gaz wykorzystywany do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Inny pojazd samochodowy, to taki pojazd samochodowy, który nie jest samochodem osobowym. Jeżeli zatem określona w dowodzie rejestracyjnym ładowność pojazdu wynika z homologacji wydanej dla danego typu samochodu, z odpisu świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, podatnik ma prawo określić dopuszczalną ładowność samochodu, o której mowa w art. 86 ust. 3 i 5 z posiadanego dowodu rejestracyjnego. W przypadku użytkowanych przez Pana samochodów Mercedes-Benz 809D - specjalistycznych, furgon-chłodnia, należy stwierdzić, że są one samochodami bezsprzecznie ciężarowymi. Ponadto organ podatkowy wyjaśnia, że obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono 1 stycznia 1984r. zgodnie z art. 55 ustawy z 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6 poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez ministra komunikacji z datą 31 stycznia 1984r. Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot ( producenta, importera), dla którego zostało ono wydane. Od 1984r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg , ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wyjaśnić, że np. europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu. W przypadku gdy ww. samochody posiadają świadectwo homologacji, ma Pan możliwość wystąpić się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o wydanie ich kopii, bądź odpisu. Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.