Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-154/04
z 22 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-154/04
Data
2004.07.22



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
umowa pośrednictwa


Pytanie podatnika
Czy w przypadku podania przez niemiecką firmę (kontrahenta) numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku VAT, usługa pośrednictwa w sprzedaży wycieczek, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce?


Wnioskująca Spółka podnosi, iż świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży wycieczek na rzecz organizatora imprez turystycznych mającego siedzibę w Niemczech. Usługi wykonywane są przez Spółkę lub subagentów na terenie kraju. Ponadto, w celu promocji Podatnik kupuje usługi marketingowe (ogłoszenia w prasie, reklamy w Internecie itp.).

W przedmiotowym piśmie Spółka zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku podania przez firmę niemiecką numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku VAT na terytorium Niemiec, usługa pośrednictwa nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, prosi o wyjaśnienie czy w powyższej sytuacji będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących usług marketingowych oraz z faktur wystawionych przez subagentów oraz czy ma prawo ubiegać się o zwrot różnicy podatku i kiedy może skorzystać z 60 dniowego terminu zwrotu na podstawie art. 87 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik stoi na stanowisku, że powyższe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Uważa również, iż ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług dotyczących świadczenia przedmiotowych usług. Na umotywowany wniosek może również skorzystać z 60 dniowego terminu zwrotu różnicy podatku.

Stosownie do przepisów art. 28 ust. 5 pkt 2 lit b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż:

- wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów,

- usługi pomocnicze do usług transportowych, a także,

- usługi niematerialne wymienione w art. 27 ust. 3 ustawy

miejscem świadczenia tychże usług pośrednictwa jest miejsce ich wykonania.

Stosownie, natomiast do przepisu art. 28 ust. 6 ustawy podatkowej, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które nadało nabywcy ten numer. Oznacza to, że w przypadku podania przez firmę niemiecką numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku VAT na terytorium Niemiec, usługa pośrednictwa świadczona przez Podatnika nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski.

Na podstawie unormowań art. 86 ust. 8 pkt 1 przywoływanej ustawy, podatnikom dokonującym transakcji nie podlegających opodatkowaniu przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od importowanych lub nabywanych towarów i usług dotyczących dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli podatek ten mógłby być odliczony gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b oraz ust. 6 ustawy, miejscem świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa przez Spółkę na rzecz kontrahenta niemieckiego (pod warunkiem podania przez Niego numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium Niemiec) jest terytorium Niemiec. W związku z powyższym Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach za usługi marketingowe oraz usługi agencyjne.

W przepisach art. 87 ust. 1, 2 i 3 ustawy podatkowej stanowi się, iż w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu różnicy podatku, który następuje w dwóch terminach:

- w terminie 60 dni – do wysokości kwoty podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych, powiększonej o kwotę odpowiadającą kwocie 22% obrotu opodatkowanego stawkami obniżonymi,

- w terminie 180 dni – jeżeli u podatnika kwota podatku do zwrotu będzie wyższa od kwoty obliczonej w powyższy sposób.

Zgodnie z przepisem art. 87 ust. 4 pkt 2 ustawy, termin ten może ulec skróceniu do 60 dni na umotywowany wniosek podatnika, jeżeli nadwyżka podatku naliczonego nad należnym jest uzasadniona kwotą podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy Wnioskująca realizuje w Polsce zakupy wykorzystywane następnie do czynności wykonywanych (opodatkowanych) poza terytorium Polski, ma prawo ubiegać się o zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj