Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-942/12/AJ
Data
2012.10.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
deklaracje
fundusz unijny
gmina
korekta
odliczenia
podatnik
Istota interpretacji
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przy wykonywaniu opisanej inwestycji za okres od kiedy stała się podatnikiem tego podatku tj. od dnia 1 lutego 2011 roku?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym dnia 21 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym od 1 lutego 2011 roku posiadającym numer identyfikacji podatkowej, natomiast Urząd Gminy jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym od 1 marca 2011 roku, posiadającym numer identyfikacji podatkowej. Gmina od kiedy stała się podatnikiem podatku prowadzi rejestr sprzedaży i składa co miesiąc do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Na podstawie zawartej w dniu 26 maja 2010 r. umowy na roboty budowlane pomiędzy Gminą -„zamawiającym" a firmą budowlaną - „wykonawcą", realizowana jest inwestycja .Umowa została zawarta w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655 ze zm.). Inwestycja jest realizowana przy pomocy finansowej w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, objętego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Podatek od towarów i usług w tym zadaniu nie jest kosztem kwalifikowanym. Zamawiający powierzył a wykonawca przyjął do wykonania budowę kanalizacji sanitarnej w kilku wsiach. Zamówienie realizowane jest w 2 etapach:
- I etap obejmuje budowę kanalizacji w dwóch wsiach,
- II etap obejmuje budowę kanalizacji w dwóch wsiach.
Strony ustaliły następujące terminy wykonania robót objętych umową:
- termin protokolarnego przekazania terenu budowy: 7 czerwca 2010 r.,
- termin rozpoczęcia wykonywania przedmiotu umowy: 7 czerwca 2010 r.,
- okres budowy I etapu: od 7 czerwca 2010 r. do dnia 15 listopada 2011 r.,
- okres budowy II etapu: od dnia 15 listopada 2011 r. do dnia 10 września 2012 r.,
- termin zakończenia realizacji umowy do 10 września 2012 r.
Terminy umowne są przestrzegane. Faktury dotyczące realizacji inwestycji są wystawiane na Gminę. Inwestycja realizowana jest w zakresie obowiązujących zadań Gminy, a wykonywana kanalizacja sanitarna służy mieszkańcom Gminy. Głównym celem projektu jest ograniczenie zanieczyszczeń przedostających się do środowiska, a przy tym podniesienie poziomu wyposażenia Gminy w infrastrukturę techniczną. Gmina posiada biologiczno-mechaniczną oczyszczalnię ścieków i kanalizację w miejscowości P., wybudowaną w 2004 r., a za sprzedaż usług pobiera odpłatność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%, wystawiając faktury na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych pomiędzy Gminą a dostawcami ścieków. Tym samym przy pomocy Urzędu Gminy prowadzi samodzielnie gospodarkę zbiorowego odprowadzania ścieków. Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna staje się własnością Gminy. Kanalizacja we wsiach R. i M. Ł. przekazana została do eksploatacji w dniu 14 listopada 2011 r. Kanalizacja sanitarna we wsi T. M. została przekazana do eksploatacji w dniu 20 kwietnia 2012 r. Kanalizacja we wsi S. jest w trakcie realizacji inwestycji. Do tej pory Gmina nie dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego. Faktury z tytułu budowy kanalizacji sanitarnej wystawiane były na Gminę (NIP Gminy). Ponadto faktury VAT z tytułu świadczenia usług komunalnych (m.in. odprowadzanie ścieków), były wystawiane przez Gminę. Nie dokonywano odliczenia podatku naliczonego dlatego, że miał zostać utworzony samorządowy zakład budżetowy powołany do wykonywania zadań z zakresu m.in. odprowadzania ścieków. Mienie (m.in. sieć kanalizacyjna, budynki, grunty) Gmina miała przekazać nieodpłatnie. Ostatecznie podjęta została decyzja o nie tworzeniu zakładu, a zadania będzie realizować w dalszym ciągu Gmina.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług przy wykonywaniu opisanej inwestycji za okres od kiedy stała się podatnikiem tego podatku tj. od dnia 1 lutego 2011 roku...
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina wskazała, że w Jej przypadku podatkiem naliczonym będzie podatek zawarty w fakturach za usługi w zakresie inwestycji wystawionych w okresie od 1 lutego 2011 r., tj. od kiedy jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Stwierdziła, że jak wynika z przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Gminie jako podatnikowi podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi przy realizacji zadania inwestycyjnego, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podniosła spełniony jest warunek bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina zaznaczyła, że podatek naliczony w kosztach przedmiotowej inwestycji nie jest kosztem kwalifikowanym. Ponownie wskazała, że prowadzi rejestr sprzedaży od dnia 1 lutego 2011 r. i do dnia 25 każdego miesiąca składa deklaracje VAT-7 do urzędu skarbowego i odprowadza należny podatek. Jako podatnik nie dokonała do tej pory żadnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stwierdziła, że stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W przypadku Gminy w roku 2011 pierwsza, od dnia kiedy stała się podatnikiem podatku od towarów i usług, faktura za realizację w/w inwestycji została wystawiona w dniu 18 kwietnia 2011 r. Powyższa oraz kolejne wystawiane przez wykonawcę inwestycji faktury zostały zrealizowane. Następnie Gmina wskazała, że zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków przez gminę na rzecz jej mieszkańców na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4 ustawy). W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
- opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
- zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do treści art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy). Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem towaru do użytkowania ( art. 91 ust. 8 ustawy). Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, która od dnia 1 lutego 2011 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest w trakcie realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej. W jednej z miejscowości sieć jest w trakcie budowy, a w trzech innych została oddana do użytkowania (w dwóch miejscowościach w dniu 14 listopada 2011 r., w kolejnej oddanie do użytkowania nastąpiło w dniu 20 kwietnia 2012 r.) Gmina będzie pobierała opłaty od dostawców ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Do chwili obecnej nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją powyżej wymienionej inwestycji. Początkowo sieć miała być nieodpłatnie przekazana do zakładu budżetowego, który miał powstać. Ostatecznie podjęto decyzję, że zakład nie powstanie, a Gmina sama będzie samodzielnie realizowała zadanie własne w zakresie sieci wodociągowych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że – wbrew stanowisku Wnioskodawcy – nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma on zastosowanie jedynie w sytuacji nie odliczenia podatku naliczonego bez zmiany przeznaczenia towarów i usług, z nabyciem których został naliczony. W przypadku Gminy nastąpiła zmiana przeznaczenia towarów (z planowanego nieodpłatnego przekazania sieci kanalizacyjnej zakładowi budżetowemu na czynności podlegające opodatkowaniu – odpłatny odbiór ścieków). W takim przypadku Gminie przysługuje prawo do odliczenia nieodliczonego uprzednio podatku na zasadach wynikających z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|