Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP443N/24/BT/2004
z 19 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP443N/24/BT/2004
Data
2004.05.19



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy ustalajcąc proporcję określoną w art.90 ust.2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz. 535) podatnik powinien uwzględnić w swoim obrocie za 2003r. otrzymane dotacje z budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadania inwestycyjnego związanego z ochroną środowiska.


Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr137 z 1997r. poz.926 ze zm.) właściwy organ podatkowy pierwszej instancji na żądanie podatnika, zapytanie płatnika lub inkasenta jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Pismem Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z zapytaniem czy ustalając proporcję określoną w art.90 ust.2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnik powinien uwzględnić w swoim obrocie za 2003r. otrzymane dotacje z budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadania inwestycyjnego związanego z ochroną środowiska.
W uzasadnieniu pisma Spółka informuje, że w 2003 roku otrzymała dotacje na realizację Kontraktu Wojewódzkiego z Urzędu Marszałkowskiego oraz od Starostwa Powiatowego. Przedmiotowe dotacje zostały wykorzystane na zakup środków trwałych związanych z ochroną środowiska.
Jednostka stoi na stanowisku, że do ustalenia wysokości odliczanego podatku naliczonego od maja do grudnia 2004r. nie należy uwzględniać ww. dotacji.

W odpowiedzi na ww. pismo Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

W myśl art. 90 ust.1-10 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów usług (DZ.U. Nr 54, poz.535) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Oznacza to, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję, wlicza się także wysokość sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu.Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Natomiast nie będzie podlegać wliczeniu:
- obrót uzyskany z dostawy towarów zaliczanych przez podatnika na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
- obrót uzyskany z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz.3 (usługi finansowe ) w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.
Dla danego roku proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało im prawo do odliczenia podatku naliczonego i z którymi takie prawo im nie przysługiwało lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu . Także gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu byłaby niereprezentatywna, może wystąpić z wnioskiem o szacunkowe określenie proporcji. W przypadku gdy określona proporcja:
1) przekroczyła 98 proc. - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego,
2) nie przekroczyła 2 proc. - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatnicy, którzy dokonują proporcjalnego rozliczenia podatku naliczonego, począwszy od rozliczenia za maj 2004r. będą musieli przestrzegać zasady wyrażonej w art. 163 ust.1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten nakazuje podatnikom, których obrót w 2003r. był wyższy niż 30.000 zł, przyjąć w okresie od maja do grudnia 2004r. proporcję wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003r. Zgodnie z powyższym przepisem, proporcję należy ustalić w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r., a zatem zgodnie z cytowanym wyżej art. 90 ust.3-8 ustawy.

Reasumując podatnicy, którzy mają określić proporcję w jakiej odliczą podatek naliczony już w rozliczeniu za maj 2004r., będą musieli dokonać szczegółowej analizy ewidencji prowadzonych w roku 2003 i przy obliczeniu proporcji, o której mowa w cytowanym wyżej art.90 ust.3 ustawy, wziąć pod uwagę wszelkie powyżej wymienione czynności w tym dotacje niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, mimo iż w 2003r. nie były w ogóle uwzględniane. Biorąc powyższe pod uwagę, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, że do ustalenia wysokości odliczanego podatku naliczonego od maja do grudnia 2004r. nie należy uwzględniać dotacji z budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj