Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie Odrzańskim
IPD/415-25/03/AB
z 12 grudnia 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IPD/415-25/03/AB
Data
2003.12.12
Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie Odrzańskim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Słowa kluczowe
małżonek
pobór podatku
prawa majątkowe
przychody ze stosunku pracy
Pytanie podatnika
W sprawie udzielenia informacji dotyczącej zasad opodatkowania wypłacanych rodzinie zamarłego funkcjonariusza świadczeń pieniężnych (w tym: równoważnik za brak lokalu mieszkalnego, zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany przejazd na koszt MSWiA, równoważnik za remont zajmowanego lokalu i inne).
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 28.10.2003r. (data wpływu do tut. Urzędu 31.10.2003r.), w sprawie udzielenia informacji dotyczącej zasad opodatkowania wypłacanych rodzinie zmarłego funkcjonariusza świadczeń pieniężnych (w tym: równoważnik za brak lokalu mieszkalnego, zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany przejazd na koszt MSWiA, równoważnik za remont zajmowanego lokalu, i inne), przysługujących, na podstawie ustawy z dnia 12 października 1990r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1399 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie Odrzańskim uprzejmie informuje, że podziela stanowisko zawarte w zapytaniu w części dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że zapytanie to dotyczy opodatkowania wypłaconych po śmierci funkcjonariusza praw majątkowych ze stosunku służbowego. Jednocześnie podmiot wskazuje, iż wypłat dokonuje w oparciu o przepis art. 631 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), zgodnie z którym prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku. Jeżeli więc należne zmarłemu funkcjonariuszowi świadczenia wypłacane są po jego śmierci osobie uprawnionej, to stanowią dla tej osoby przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), które podlegają opodatkowaniu na zasadzie określonej w art. 9 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Natomiast zgodnie z definicją wynikającą z art. 18 za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Powołany art. 18 nie definiuje pojęcia praw majątkowych, lecz wymienia jedynie przykładowo kilka rodzajów tych praw. Oznacza to, że katalog przychodów z praw majątkowych ma charakter otwarty, a zatem możliwe jest zaliczenie do niego także innych praw, nigdzie w ustawie nie wymienionych. Zmiany wprowadzone do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przez art. 1 pkt 40 lit. a ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 1182 ze zm.) wprowadziły nowy zakres obowiązków na płatników. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 41 ust. 1 obowiązującym od 01.01.2003r., osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1 i 3 z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 5-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 20% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9, oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b. Stosownie zaś do treści ust. 1a wyżej cyt. przepisu zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. W przepisach art. 22 ust. 9 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca nie przewidział kosztów uzyskania dla przychodów z praw majątkowych, a zatem przychód będzie równy dochodowi. Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika, a w przypadku braku siedziby – według miejsca zamieszkania płatnika. Ponadto w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym, zgodnie z art. 42 ust. 3 płatnik zobowiązany jest przesłać podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje - PIT-8B o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, a także potrąconych składkach na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej i odliczonej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.