Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-280/12-4/AF
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-280/12-4/AF
Data
2012.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
grunty
nabycie
nabycie nieruchomości
nieruchomości
podatek od czynności cywilnoprawnych


Istota interpretacji
Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości gruntowych



Wniosek ORD-IN 570 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2012 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 24.07.2012 r. (data nadania 27.07.2012 r., data wpływu 31.07.2012 r.) na wezwanie z dnia 17.07.2012 r. Nr IPPB2/436-279/12-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia w dniu 24.10.2007 r. nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia w dniu 24.10.2007 r. nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 24 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych sporządzonych w Kancelarii Notarialnej w W Wnioskodawca dokonał nabycia nieruchomości gruntowych znajdujących się w jednym obrębie lokalizacyjnym w W.

W szczególności:

  1. Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium ZZZ) Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Danuta K., NIP: XXX) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę położoną w W, dzielnicy B. w obrębie CCC o numerze ewidencyjnym VVV, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw nr BBB. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr NNN działka posiada obszar 7.064 m2 (0,7064 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), pastwiska trwałe (Ps IV, PsV) oraz rowy („W”).
  2. Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium MMM) Wnioskodawca nabył od osób fizycznych (Roman B., NIP: AAA oraz Aniela B., NIP: SSS) niezabudowaną nieruchomość - działkę o numerze ewidencyjnym DDD położoną w W, dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw GGG.
    Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr HHH działka posiada obszar 7485 m2 (0,7485 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), łąki trwałe (ŁIV), pastwiska (Ps IV, PsV) oraz rowy („W”).
  3. Na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Marzanna R., NIP: KKK) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę o numerze ewidencyjnym LLL położoną w Warszawie, dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw QQQ. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr WWW działka posiada obszar 1.044 m2 (0,1044 ha) oraz stanowi grunty orne (RV).

Wszystkie opisane w punktach 1-3 nieruchomości gruntowe zgodnie z oświadczeniami sprzedających zawartymi w wyżej opisanych aktach notarialnych były niezabudowane i nie stanowiły pod datą podpisania poszczególnych aktów notarialnych tj. 24 października 2007 r. nieruchomości rolnych w rozumieniu art. 46 kodeksu cywilnego, w szczególności nie stanowiły całości lub części gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego i nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej.

Dodatkowo we wszystkich opisanych wcześniej aktach notarialnych sprzedający oświadczyli, iż nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.).

Wnioskodawca zapłacił całą cenę nabycia, co zostało potwierdzone w powyższych aktach notarialnych. Ponadto, we wszystkich opisanych transakcjach pobrano podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości danej transakcji na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.).

Pismem z dnia 17.07.2012 r. Nr IPPB2/436-280/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez jednoznaczne wskazanie, czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo miały utworzyć gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca potwierdził, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnych nieruchomości gruntowe nabyte w dniu 27 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych, opisanych we wniosku utworzyły gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52, poz. 268 ze zm.) („ustawa o podatku rolnym”).

Zgodnie bowiem z wymogami art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza) o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Wszystkie nabywane nieruchomości gruntowe na dzień nabycia, tj. 27 października 2007 r. były zaklasyfikowane jako użytki rolne i nie prowadzono na nich działalności gospodarczej (spełnienie pierwszego kryterium definicji gospodarstwa rolnego).

W wyniku dokonanych transakcji nabyto działki: działkę VVV o powierzchni 0,7064 ha, działkę DDD o powierzchni 0,7485 ha oraz działkę LLL o powierzchni 0,1044 ha. W wyniku transakcji nabycia powierzchnia łączna nabytych gruntów wyniosła więc 1,5593 ha. (spełnienie drugiego kryterium definicji gospodarstwa rolnego - nabyte grunty posiadają powierzchnię powyżej 1 ha).

W związku ze spełnieniem kryteriów, nabyte grunty utworzyły więc gospodarstwo rolne zgodnie z definicją ustawy o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym opisane powyżej trzy umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej podlegają zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż w wyniku dokonania nabycia powyższych nieruchomości gruntowych, grunty te utworzyły gospodarstwo rolne zgodnie z definicją ustawową...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dn. 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 399, ze zm.) zwolnieniu od podatku podlega przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ustawa ta, nie wyjaśniając pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyła w tym zakresie wprost do odpowiednich przepisów ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast art. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Cechą konstytutywną gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym jest więc rodzaj gruntów (nieruchomości gruntowych) oraz ich powierzchnia (powyżej 1 ha).

Zgodnie z § 68 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne obejmują między innymi: grunty orne oznaczone symbolem - R, pastwiska oznaczone symbolem Ps, rowy oznaczone symbolem - W oraz łąki trwałe oznaczone symbolem Ł.

Uwzględniając powyższe zapisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku rolnym zdaniem Wnioskodawcy, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, konieczne jest spełnienie jednego z warunków zawartych w tym przepisie:

  • w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne, lub
  • nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym; lub
  • nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku dokonania czynności nabycia gruntów na podstawie trzech aktów notarialnych z dnia 24 października 2007 r., drugi warunek został spełniony. Nabyte grunty utworzyły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego przedstawionym we wniosku, w wyniku dokonanych transakcji nabyto działki: działkę VVV o powierzchni 0,7064 ha, działkę DDD o powierzchni 0,7485 ha oraz działkę LLL o powierzchni 0,1044 ha. Powierzchnia łączna nabytych gruntów wyniosła więc 1,5593 ha (powyżej ustawowego limitu 1 ha dla definicji gospodarstwa rolnego zgodnie z ustawą o podatku rolnym.). Wszystkie nabyte grunty w dacie dokonania czynności nabycia klasyfikowane były w ewidencji gruntów jako użytki rolne (symbole „grunty orne RV” i „łąki trwałe ŁiV”, „pastwiska trwałe PsIV, PsV” oraz „rowy W”). Na gruntach tych nie prowadzono także innej działalności gospodarczej.

Uwzględniając powyższe oraz fakt, iż nabyte grunty znajdują się w jednym obrębie lokalizacyjnym, w wyniku przeprowadzonych trzech transakcji nabycia w dniu 24 października 2007 r. potwierdzonych w formie aktów notarialnych, grunty te utworzyły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W związku ze spełnieniem kryterium ustawowego, Wnioskodawcy przysługuje więc zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych od wszystkich trzech transakcji nabycia gruntów dokonanych w dniu 24 października 2007 r.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone m.in. w wyroku WSA w Krakowie z dnia 19 października 2011 r. (Sygn. I SA/Kr 1175/11). W sentencji wyroku stwierdzono, iż „wobec przedstawionego powyżej stanowiska doktryny i orzecznictwa, podsumowując należy stwierdzić, że miarodajnym momentem dla uzyskania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jest chwila dokonywania czynności i w przypadku spełnienia wówczas obiektywnych przesłanek, o których traktuje art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnych, do regulacji których odsyła treść art. 9 ust. 2 pkt a) u.p.c.c., podatnik ma prawo do domagania się odzyskania podatku pobranego przez płatnika”. Stanowisko powyższe znalazło także potwierdzenie w orzecznictwie (m.in. wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 59/11, III SA/Wa 111/11, a także wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2011 r. I SA/Kr 1678/10 oraz wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2011 r. III SA/Po 618/10).

Analogiczne stanowisko w sprawie zakresu zwolnienia od podatku określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC do gruntów spełniających kryterium gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym zostało również potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych z dnia 26 lipca 2010 r. nr PL/LM/830/45/EOB/2010/BMI9/7686, do Izby Notarialnej we Wrocławiu, dostępnym na oficjalnej stronie Ministerstwa Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie sprzedaży na kupującym.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 24 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych Wnioskodawca dokonał nabycia nieruchomości gruntowych znajdujących się w jednym obrębie lokalizacyjnym w W.

W szczególności:

  1. Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium ZZZ) Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Danuta K., NIP: XXX) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę położoną w Warszawie, dzielnicy B. w obrębie CCC o numerze ewidencyjnym VVV, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw nr BBB. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr NNN działka posiada obszar 7.064 m2 (0,7064 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), pastwiska trwałe (Ps IV, PsV) oraz rowy („W”).
  2. Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium MMM) Wnioskodawca nabył od osób fizycznych (Roman B., NIP: AAA oraz Aniela B., NIP: SSS) niezabudowaną nieruchomość - działkę o numerze ewidencyjnym DDD położoną w W., dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw GGG. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr HHH działka posiada obszar 7485 m2 (0,7485 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), łąki trwałe (ŁIV), pastwiska (Ps IV, PsV) oraz rowy („W”).
  3. Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium JJJ) Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Marzanna R., NIP: KKK) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę o numerze ewidencyjnym LLL położoną w W, dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw QQQ. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr WWW działka posiada obszar 1.044 m2 (0,1044 ha) oraz stanowi grunty orne (RV).

Wszystkie opisane w punktach 1-3 nieruchomości gruntowe zgodnie z oświadczeniami sprzedających zawartymi w wyżej opisanych aktach notarialnych były niezabudowane i nie stanowiły pod datą podpisania poszczególnych aktów notarialnych tj. 24 października 2007 r. nieruchomości rolnych w rozumieniu art. 46 kodeksu cywilnego, w szczególności nie stanowiły całości lub części gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego i nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej. Dodatkowo we wszystkich opisanych wcześniej aktach notarialnych sprzedający oświadczyli, iż nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.).

Wnioskodawca zapłacił całą cenę nabycia, co zostało potwierdzone w powyższych aktach notarialnych. Ponadto, we wszystkich opisanych transakcjach pobrano podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości danej transakcji na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca potwierdził, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnych nieruchomości gruntowe nabyte w dniu 27 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych, opisanych we wniosku utworzyły gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52, poz. 268 ze zm.) („ustawa o podatku rolnym”).

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Literalne brzmienie powołanych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z przepisami ustawy o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia czynności cywilnoprawnej i w odniesieniu do nieruchomości nabytej przez kupującego.

Zatem nie można potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie trzy umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej (zawarto trzy odrębne umowy) podlegają zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnieniu z opodatkowania mogły korzystać te działki gruntu, które w wyniku zawarcia umowy sprzedaży utworzyły gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego, czyli łączna powierzchnia przekroczyła 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. LLL ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj