Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US72/ROP1/423/2/04/MP
z 16 lutego 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US72/ROP1/423/2/04/MP
Data
2004.02.16
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy)
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
promocja
rabaty premiowe
reklama
Pytanie podatnika
Czy wydatki (przekazane dystrybutorom gratisy) za pomocą których przeprowadzają one sprzedaż promocyjną mogą być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości czy też są objęte limitem 0,25%?
Czy podatek VAT naliczony od wartości przekazanych materiałów stanowi koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości?
W odpowiedzi na wniosek z dnia 05.12.2003 r. (wpływ 02.01.2004 r.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, uzupełniony w dniu 10.02.2004 r., Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone tylko te wydatki na sprzedaż promocyjną, które poniesiono w związku z osiąganymi przychodami oraz nie są wymienione w art. 16 ust. 1. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzone akcje marketingowe (sprzedaż premiowa) nie mieszczą się w zakresie regulacji przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy do sprzedaży premiowej nie może mieć zastosowania. Mimo bowiem, że cel sprzedaży premiowej i reklamy jest taki sam, tj. zwiększenie sprzedaży, to są one realizowane innymi środkami. Reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, a sprzedaż premiowa polega na zastosowaniu „motywacyjnej” funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Nie jest to więc zakres pojęć i czynności tożsamych. Zatem organizowana przez Spółkę sprzedaż promocyjna może stanowić koszt uzyskania przychodów, uwzględniając fakt, że zgodnie z przepisami o rachunkowości podatnik prawidłowo udokumentuje poniesienie wydatku. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem uzyskania przychodów: - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary w celu odprzedaży towarów zwolnionych od podatku od towarów i usług, - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, jeżeli naliczony podatek VAT nie powiększa wartości środka trwałego. Spółce natomiast przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie przedmiotowych przekazanych materiałów z uwagi na fakt, że przekazanie przedmiotowych towarów nie pozostaje w oderwaniu od istoty działalności Spółki. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.