Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-70/13-2/JK
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność, której zasadniczym przedmiotem jest naprawa i regeneracja części maszyn. W związku z rozwojem firmy oraz ze wzrostem rozmiarów działalności Spółka nabyła w roku 2011 grunt wraz z umiejscowionym na nim budynkiem biurowo-produkcyjnym. Po przeprowadzeniu prac porządkowo-przygotowawczych na gruncie i rozbudowie budynku Zainteresowany zamierza przenieść tam swoją siedzibę i miejsce prowadzenia działalności z dotychczasowej lokalizacji, wykorzystywanej na podstawie umowy najmu. W celu dostosowania zakupionego budynku do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej zaszła konieczność rozbudowy istniejącego budynku biurowo-usługowego o część usługową, budowy pylonu, wiaty oraz tymczasowego zbiornika bezodpływowego na ścieki (zwana dalej inwestycją niedrogową). Zgodnie z art. 16 Ustawy z dnia 31 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 19 z 2007 r. pozycja 115 z późniejszymi zmianami) w celu realizacji przedsięwzięcia niedrogowego i uzyskania pozwolenia na jego realizację, Spółka musi spełnić warunek postawiony przez Miasto X, którym jest utwardzenie pofrezem wskazanego odcinka drogi publicznej (zwana dalej inwestycją drogową). W tym celu Wnioskodawca podpisał umowę z Miastem nr X załączoną do niniejszego wniosku. Zgodnie z umową inwestycja drogowa będzie odbywać się na gruncie będącym w administracji ZZZ (własność miasta X). Szczegółowe warunki realizacji inwestycji drogowej zostały określone w załączonej umowie. Po zakończeniu prac inwestycja drogowa zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta. Podstawą przekazania będzie protokół przekazania środka po jego przejęciu przez Miasto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie nieodpłatne inwestycji drogowej, stanowi nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej na rzecz Miasta X nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w przypadku, gdy spełnione są łącznie dwa następujące warunki: podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe przekazanie należy uznać za nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Miasta, co wynika również z zawartej umowy z Miastem i jest bezpośrednio związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Z uwagi na fakt, że przedmiotowa inwestycja drogowa jest warunkiem koniecznym do uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie prac dostosowujących zakupione działki i budynek do stanu umożliwiającego prowadzanie w tym miejscu działalności przez Spółkę, wchodzi więc w zakres działalności Spółki.

Spółka dokonując inwestycji drogowej, dążyć będzie do zapewnienia sobie obrotów, które będą opodatkowane podatkiem VAT, jako uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2011 r. sygn. ILPP2/443-1323/11-5/EN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dodatkowo, art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z kolei, aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, w ramach którego w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Natomiast, dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność, której zasadniczym przedmiotem jest naprawa i regeneracja części maszyn. W związku z rozwojem firmy oraz ze wzrostem rozmiarów działalności Spółka nabyła w roku 2011 grunt wraz z umiejscowionym na nim budynkiem biurowo-produkcyjnym. Po przeprowadzeniu prac porządkowo -przygotowawczych na gruncie i rozbudowie budynku Zainteresowany zamierza przenieść tam swoją siedzibę i miejsce prowadzenia działalności z dotychczasowej lokalizacji, wykorzystywanej na podstawie umowy najmu. W celu dostosowania zakupionego budynku do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej zaszła konieczność rozbudowy istniejącego budynku biurowo-usługowego o część usługową, budowy pylonu, wiaty oraz tymczasowego zbiornika bezodpływowego na ścieki (inwestycja niedrogowa). Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 31 marca 1985 r. o drogach publicznych, w celu realizacji przedsięwzięcia niedrogowego i uzyskania pozwolenia na jego realizację, Spółka musi spełnić warunek postawiony przez Miasto X, którym jest utwardzenie pofrezem wskazanego odcinka drogi publicznej. W tym celu Wnioskodawca podpisał umowę z Miastem, zgodnie z którą inwestycja drogowa będzie odbywać się na gruncie będącym w administracji Zarządu Dróg Miejskich (własność miasta X). Po zakończeniu prac inwestycja drogowa zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta. Podstawą przekazania będzie protokół przekazania środka po jego przejęciu przez Miasto.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro inwestycja drogowa będzie dokonywana na gruncie stanowiącym własność Miasta, nie można uznać, iż przekazanie przez Zainteresowanego na rzecz Miasta powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowym wypadku nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Miasto, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowało również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do infrastruktury drogowej trwale z tym gruntem związanej.

W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności utwardzenia pofrezem wskazanego odcinka drogi publicznej przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług – gdyż będzie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, tj. dotyczyć będzie usług, których świadczenie odbywa się w związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Zainteresowany, w celu wykonania zaplanowanej inwestycji rozbudowy istniejącego budynku biurowo-usługowego o część usługową, budowy pylonu, wiaty oraz tymczasowego zbiornika bezodpływowego na ścieki, w związku z rozwojem firmy i zamiarem przeniesienia swojej siedziby i miejsca prowadzenia działalności, musi spełnić warunek, postawiony przez Miasto, którym jest utwardzenie pofrezem wskazanego odcinka drogi publicznej, jako konieczny do realizacji nowego niedrogowego przedsięwzięcia i uzyskania pozwolenia na jego realizację.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonując utwardzenia pofrezem wskazanego odcinka drogi publicznej, dążyć będzie do zapewnienia sobie obrotów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – tj. obrotów opodatkowanych podatkiem VAT wynikających z naprawy i regeneracji części maszyn.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione na inwestycję drogową – utwardzenie drogi publicznej na gruncie miejskim, Wnioskodawca będzie świadczyć usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzonym przez Zainteresowanego przedsiębiorstwem.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej (utwardzenie drogi publicznej) będzie stanowić nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Miasta niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.


Dodatkowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej. Natomiast w podatku dochodowym od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj